Hej!

Håller just nu på och river i ett rum i källaren där det så småningom ska bli kontor. Huset är byggt -67. Har tagit bort strukturtapet och gammal heltäckningsmatta och just nu ser rummet ut som på bilderna. Hur mycket av gammalt lim och tapet behöver bort? Kan jag slipa det som är kvar och därefter knacka betong för att lägga ett laget betong eller hur hade ni tagit er an projektet i den fas det är nu? Räcker det med det jag tagit bort på golvet eller behöver alla limrester och ludd av gammal matta tas bort? Jag har inte rivit tapeten på innerväggen som jag misstänker är gips, tänker jag kan spackla den, bör den tapeten tas bort? Hur känner vi kring taket? Ska jag riva det när jag ändå är igång och satsa på något annat...?

Förstår att många frågor är typ "hur långt är ett snöre", men jag vill gärna få kloka synpunkter. Just nu känner jag att jag inte kommer någonvart och behöver lite kraft och inspiration...
 
  • Slitet väggsegment med flagnande färg, sprickor, och avskalat puts. Renoveringsbehov syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med sprickor och flagande färg, indikerar fuktskador eller åldrad struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt lamelltak med lampa, ommålad vägg, del av vit trähängare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum under renovering med borttaget golv och vitmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa är så klart att få bort så mycket av de gamla resterna som möjligt (resonerar jag åtminstone).

Vad ska du lägga för golv?

Kan du inte bara regla upp den väggen som är ful (stålreglar) och sätta på gipsskivor?

Taket hade jag lämnat som det är, såg inte så tokigt ut!
 
P Pickadollen skrev:
Det bästa är så klart att få bort så mycket av de gamla resterna som möjligt (resonerar jag åtminstone).

Vad ska du lägga för golv?

Kan du inte bara regla upp den väggen som är ful (stålreglar) och sätta på gipsskivor?

Taket hade jag lämnat som det är, såg inte så tokigt ut!
Ja frågan är när man ska va nöjd med att få bort så mycket som möjligt, det är mycket tid och lite som händer just nu men borde kanske köra några timmar till.

vilken vägg menar du? Är det klokt att göra så på en yttervägg i källare? Tänker på fukt. I rummet som är bredvid har golvet rest sig pga av fukt så måste vara något som släpper igenom mycket fukt och samtidigt ger bra arbetskänsla, förslag? :)
 
M MrCtoyouson skrev:
Ja frågan är när man ska va nöjd med att få bort så mycket som möjligt, det är mycket tid och lite som händer just nu men borde kanske köra några timmar till.

vilken vägg menar du? Är det klokt att göra så på en yttervägg i källare? Tänker på fukt. I rummet som är bredvid har golvet rest sig pga av fukt så måste vara något som släpper igenom mycket fukt och samtidigt ger bra arbetskänsla, förslag? :)
Menade den väggen med släpp på - svårt att förstå om det är ytterväggen. De andra väggarna, om de inte är alltför dåliga, kan du låta vara som de är (med smärre reparationer där det behövs).

Därav icke organiska material (pga fukten); stålreglar och gips. Träregla så vid en yttervägg är att skapa sig problem.

Du kan (bör?) lämna utrymme vid golv och tak så du får lite ventilation.

Du kan ju göra det väldigt seriöst också och klä väggarna och golvet med platonmatta också - för att få det ventilerat. Sen kan du lägga spånskiva på platonmattan och sen ett klickgolv ovanpå det (eller heltäckningsmatta - det blir lite varmare och dämpar ljud bättre)
 
P Pickadollen skrev:
Menade den väggen med släpp på - svårt att förstå om det är ytterväggen. De andra väggarna, om de inte är alltför dåliga, kan du låta vara som de är (med smärre reparationer där det behövs).

Därav icke organiska material (pga fukten); stålreglar och gips. Träregla så vid en yttervägg är att skapa sig problem.

Du kan (bör?) lämna utrymme vid golv och tak så du får lite ventilation.

Du kan ju göra det väldigt seriöst också och klä väggarna och golvet med platonmatta också - för att få det ventilerat. Sen kan du lägga spånskiva på platonmattan och sen ett klickgolv ovanpå det (eller heltäckningsmatta - det blir lite varmare och dämpar ljud bättre)
Ja nu gav du mig nya saker att tänka på,
P Pickadollen skrev:
Menade den väggen med släpp på - svårt att förstå om det är ytterväggen. De andra väggarna, om de inte är alltför dåliga, kan du låta vara som de är (med smärre reparationer där det behövs).


Därav icke organiska material (pga fukten); stålreglar och gips. Träregla så vid en yttervägg är att skapa sig problem.

Du kan (bör?) lämna utrymme vid golv och tak så du får lite ventilation.

Du kan ju göra det väldigt seriöst också och klä väggarna och golvet med platonmatta också - för att få det ventilerat. Sen kan du lägga spånskiva på platonmattan och sen ett klickgolv ovanpå det (eller heltäckningsmatta - det blir lite varmare och dämpar ljud bättre)
Intressant, ska läsa på om platonmatta, vad är det som gör det mer seriöst? Arbetstid, kostnad eller något annat? :)
 
M MrCtoyouson skrev:
Ja nu gav du mig nya saker att tänka på,


Intressant, ska läsa på om platonmatta, vad är det som gör det mer seriöst? Arbetstid, kostnad eller något annat? :)
Med mer seriöst menar jag att det blir ordentligt gjort från början :).
 
P Pickadollen skrev:
Med mer seriöst menar jag att det blir ordentligt gjort från början :).
:)
golvet förstår jag ju… men om jag ska klä väggarna med platonmatta vad lägger jag då över? Det är ju på insidan av väggen jag jobbar.
 
P Pickadollen skrev:
Det finns bättre beskrivningar här än vad jag kan förmå att skriva i text :crysmile:

[länk]
haha tack :)
Ja då handlar det om att sätta gips utanpå. Jag tänker jag ska putsa upp väggarna och måla med silicatfärg och lägga platonmatta med heltäckningsmatta över :)
 
Är det inte risk för asbest i limmet på golvet? Om det är ifrån 67 så är det ju innan de slutade använda det i byggmaterialet.

Jag står själv i samma situation som dig, fast i min källare ska ett matförråd och ett mangelrum bli två sovrum!
 
M MrCtoyouson skrev:
haha tack :)
Ja då handlar det om att sätta gips utanpå. Jag tänker jag ska putsa upp väggarna och måla med silicatfärg och lägga platonmatta med heltäckningsmatta över :)
Det finns genomsläppliga heltäckningsmattor avsedda för källare, som man kan lägga direkt på betonggolvet. Nålfilt är en klassiker, men det ska tydligen finnas även mer ”vanliga” heltäckningsmattor numera. Om det ska vara kontor kan dock nålfilt vara bra, så att kontorsstolen kan rulla :) Själv har jag visserligen fått lägga golvskydd även på nålfilten för att det ska rulla bra. Lyckligtvis har vi inte så fuktigt under just där, annars kunde det blivit riktigt ”gosigt” under golvskyddet, som ju inte släpper igenom fukt.

I förra huset hade vi faktiskt obehandlad träpanel på källarväggarna. Utreglat och till och med lite isolerat bakom. Det var uppsatt av föregående ägare och jag vet inte hur dom hade gjort, men det blev inget mögel och träet jämnade ut klimatet i källaren riktigt bra. Halva källaren såg ut som en bastu och alla besiktnignsmän kallade det för riskkonstruktion som måste ut bums, men vi levde med det i femton år och föregående ägare hade haft det ännu längre, så det kan inte ha varit riktigt så illa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.