Vi har ca 750 liter villaolja som vi vill sälja.
 
Jag ringde cija för att suga ur min tank med 1m3 olja. De ville ha 9000kr.

hittade en lokal kille som gjorde det för 2700kr. Men glömde fakturera, kanske för att han fick oljan.

så svaret enligt mina beräkningar är nej.

Har du någon åkare/bonde med möjlighet att suga kanske du kan få något.
 
Läste tidigare i detta forum att det fanns flera intresserade att köpa villaolja.
 
Med dagens dieselpriser skulle jag inte bli förvånad om du kan få 10000kr för att bli av med den.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ganska många dieselbilar går att köra på villaolja
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
hittade en lokal kille som gjorde det för 2700kr. Men glömde fakturera, kanske för att han fick oljan.



.
Oj, du betalade 2700 till någon som fick diesel/villaolja (samma) värt mer än 25 000 i dagsläget?
Bra affär för dem...
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Skarva inte på om priser.
Preem tar 15.387:-+ m för 1m2.
Det blir 19.234kr med moms i hämtpris.
(22.500:- med moms tar flera andra oljebolag med transport.)

Och 750liter kostar då 14.425kr i hämtpris.
Så några 25.000:- är det inte iallafall.
Priser från 2022-11-07

Men se det så här 750 liter ska pumpas ur det är nästan fyra fat. Två personer kommer och "fixar" detta då de erbjuder tio kronor liter. Det händer något de spiller ut 10 liter inomhus. De har ingen utrustning att snabbt sanera. De lyckas torka upp hälften. Eller säg 9 liter... En liter suger betong eller trägolv upp snabbt.
En endaste liten liter är ganska mycket. kommer att göra så huset luktar villaolja mycket längre.

Det räcker med att en slang hoppar isär eller att det som är kvar i pumpens slang rinner ut.
Tror ni att personerna som hämtar oljan bryr sig om vad de ställt till. De packar nog ihop sitt och sticker.

Ska du sälja så är det bäst att ett företag med försäkringar fixar det. Bästa alternativt är att själv bränna upp det med oljepannan innan den kastas ut.
Näst bästa är att själv tömma tanken i hanterbara emballage 20 eller 25 liters dunkar. Men då behöver du trettio 25liters dunkar... Då är det garanterat lättsålda.

Hade det varit min olja i mitt hus hade själv tömt ur den men jag har fri tillgång på tomma dunkar. Men jag har inte släppt in "okända" och låtit de slabba runt med oljan.

Men var och en gör som man vill.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Oj, du betalade 2700 till någon som fick diesel/villaolja (samma) värt mer än 25 000 i dagsläget?
Bra affär för dem...
Du behöver en tankbil med sug, personal, en utebliven intäkt som tankbilen kunde gjort.. Du vet inte vad det är för olja, du vet inte hur gammal den är etc. kan du ens sälja den vidare eller ska den användas internt? Det blir ganska lite pengar kvar när du börjar räkna på den, även om oljan då var värd cirka 10k.

Känns ganska givet att en seriös aktör skiter i småskvättar som legat i en villa sedan 1987. Därför jag skrev att om man har kontakter på gård eller åkeri eller dyl. kan köpa. Men det är ont om sådana i sthlm.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja, ska det hanteras enligt alla regelverk behöver man betala för att bli av med oljan. Då går den som avfall som ska destrueras.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, ska det hanteras enligt alla regelverk behöver man betala för att bli av med oljan. Då går den som avfall som ska destrueras.
Precis (y)
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, ska det hanteras enligt alla regelverk behöver man betala för att bli av med oljan. Då går den som avfall som ska destrueras.
Regelverk ja, själv hade jag pumpat ur den genom ett filter och tankat bilen med den.
Men nu är ju jag en landsbygdsbo som ser möjligheter istället för problem;)
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
O Oljan22 skrev:
Vi har ca 750 liter villaolja som vi vill sälja.
Var finns oljan?
 
Min farfar fyllde upp oljetanken på 4000liter inför någon större höjning av oljepriset. Sen körde han bilen på det i några år. Han pumpade ut till jeepdunkar som jag fick bära upp från källaren..
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Var finns oljan?
Tror den finns i stockholm
 
mikethebik mikethebik skrev:
Regelverk ja, själv hade jag pumpat ur den genom ett filter och tankat bilen med den.
Men nu är ju jag en landsbygdsbo som ser möjligheter istället för problem;)
Dela gärna med dig lite av din coolhet tack (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.