Hej!

Jag vill montera en lampa i en takdosa men stöter på problem. I takdosan sitter ett vanligt lamputtag vilken jag avser montera bort för att använda befintligt kablage till lampan.

Hela öppningen är 80 mm och skruvhålen i takdosan har ca 72 mm cc. Den armatur jag köpt har ett monteringsbeslag med 55 mm cc, mao det passar inte. Lampan i sig är 100 mm i diameter vilket täcker hela öppningen.

Jag har försökt komma på en lösning för att fästa armaturens fästbygel med 55 mm cc skruvhål i takdosans 72 mm cc skruvhål men inte lyckats.

Är de enda alternativen verkligen att antingen fästa lampan direkt mot tak och dra fram kablage dit, eller köpa annan lampa ämnad för att hängas i krok via lamputtag?

Jag vill finna mellanvägen där jag hittar en lampa jag vill ha och kan använda befintliga takdosor. Och inte vara tvungen till hängande armaturer överallt. Att hitta en utanpåliggande lampa med exakt samma cc-mått i sin fästbygel som i takdosan blir inte lätt.

Jag har sett att det finns spot/downlights för montering i takdosor vilket skulle kunna vara ett alternativ för mig. Dock är det mycket kablage i takdosans tak vilket ger mig ett användbart djup på cirka 25 mm för att inte mosa kablarna bakom.

Snälla hjälp mig med era goda råd.

Hälsningar Andreas
 
  • Öppen takdosa med synliga elkablar och omonterad ljusarmatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljuskälla med LED-teknik och monteringsklämma på en grå yta. Märke "nordlux", tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte bara borra nya hål på cc 72mm i bygeln som har cc 55mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.