Hej,
Har någon av er erfarenhet https://github.com/linsvensson/sensor.greenely ?
Gör allt exakt enl. instruktioner men sensor.greenely förmodligen har ej installerats. Ej synlig bland entities.
Kör:
Home Assistant 2022.11.1
Supervisor 2022.10.2
Operating System 9.3
Frontend 20221102.1 - latest

Tack på förhand för hjälpen
 
Svårt att säga utan mer info. Men det enda problemet jag hade var att jag hade loggat in i Greenely med mitt google-konto. Pga detta hade mitt greenelykonto inget lösenord... Lösningen var att skicka efter ett nytt lösenord via Greenelys site, och välja ett "nytt" som alltså inte är samma som på mitt google-konto som jag loggar in med.
Det där blev invecklat? :thinking:
 
  • Gilla
tumiro
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Svårt att säga utan mer info. Men det enda problemet jag hade var att jag hade loggat in i Greenely med mitt google-konto. Pga detta hade mitt greenelykonto inget lösenord... Lösningen var att skicka efter ett nytt lösenord via Greenelys site, och välja ett "nytt" som alltså inte är samma som på mitt google-konto som jag loggar in med.
Det där blev invecklat? :thinking:
Tack skall du ha. Kan problem med lösenordet vara orsaken att sensorn inte är accepterad av HA?
Jag skall prova ditt sätt och skall laborera med lösenordet, men i mitt fall har jag lagt upp en profil baserad på xxx"gmail.com med ett separat lösenord dvs ej samma som på google konto.
Min fru kör parallellt appen på sin iPhone och använder min profil och loggar in utan problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
T tumiro skrev:
Tack skall du ha. Kan problem med lösenordet vara orsaken att sensorn inte är accepterad av HA?
Jag skall prova ditt sätt och skall laborera med lösenordet.
Jag minns inte exakt, men det kan vara det som hände då jag hade fel lösenord - att sensorerna inte dök upp.
 
  • Gilla
tumiro
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag minns inte exakt, men det kan vara det som hände då jag hade fel lösenord - att sensorerna inte dök upp.
Intressant. Då skall jag kanske byta lösenord och prova på nytt. Tack.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
T tumiro skrev:
Intressant. Då skall jag kanske byta lösenord och prova på nytt. Tack.
Det kanske är något specialtecken i lösenordet som inte funkar i HAs konfig? Spånar... :D
 
  • Gilla
tumiro
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag minns inte exakt, men det kan vara det som hände då jag hade fel lösenord - att sensorerna inte dök upp.
Det är kanske så att jag som inte är direkt kund hos Greenely släpps inte in via API.
Greenely får läsa av min el-förbrukning och jag uppskattar denna tjänst. Appen är superbra men det vore bättre att kunna ha all data i HA.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Det kanske är något specialtecken i lösenordet som inte funkar i HAs konfig? Spånar... :D
Mycket möjligt. Och jag har sådana. OK, byter till 123456 ;)
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
T tumiro skrev:
Det är kanske så att jag som inte är direkt kund hos Greenely släpps inte in via API.
Greenely får läsa av min el-förbrukning och jag uppskattar denna tjänst. Appen är superbra men det vore bättre att kunna ha all data i HA.
Jag är inte heller deras kund men får in datat i HA. Så funkar Greenelys app så borde det funka i HA också.
 
  • Gilla
tumiro
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag är inte heller deras kund men får in datat i HA. Så funkar Greenelys app så borde det funka i HA också.
Viktig info. Då kan jag inte ge upp.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Davidbagare
Måste fråga. Vad är det man kan göra med greenly och google home assistant? Blir nyfiken för jag har ju båda, men ingen koppling mellan dem…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Måste fråga. Vad är det man kan göra med greenly och google home assistant? Blir nyfiken för jag har ju båda, men ingen koppling mellan dem…
Man får in sin förbrukning per dag och per timme samt elpriset (men är man inte elkund hos dem är det ju meningslöst). Så i princip samma sak som deras egen app. Jag har det för att kolla gårdagens förbrukning i kombination med Nordpools spotpris för att se i efterhand hur jag parerade pristopparna.
 
  • Gilla
tumiro och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Måste fråga. Vad är det man kan göra med greenly och google home assistant? Blir nyfiken för jag har ju båda, men ingen koppling mellan dem…
Såhär:
 
  • Graf som visar elförbrukning i kWh och elpriset över tid för en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan förresten tillägga att gårdagens summering inte riktigt stämmer från början när den kommer in i HA. Det skiljer alltid någon kWh mot elmätaren, men framåt eftermiddagen har det alltid jämnat ut sig. Väldigt skumt, men jag har inte orkat gräva i det då det alltid verkar stämma till slut.
 
Davidbagare
David Wallin David Wallin skrev:
Såhär:
David Wallin David Wallin skrev:
Man får in sin förbrukning per dag och per timme samt elpriset (men är man inte elkund hos dem är det ju meningslöst). Så i princip samma sak som deras egen app. Jag har det för att kolla gårdagens förbrukning i kombination med Nordpools spotpris för att se i efterhand hur jag parerade pristopparna.
Ah, samma info som jag ser direkt i Greenly appen
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.