Har vattenburen värme och en konvektorfläkt i torkrummet, har kört med en liten billig biltema avfuktare i rätt många år. Antar den gör sitt jobb men är det värt lägga lite pengar på en kraftigare avfuktare som gör jobbet snabbt? Viken skall man satsa på i ett torkrum? ser ju att tex Woods har "testvinnare" osv men det kommer från deras egen sida. Och de är verkligen kostsamma i jämförelse med den jag har. Tror inte ens den kostade en tusenlapp för typ 5-6år sedan.

Sedan finns tester på avfuktare men kanske skillnad hur bra de är till olika användningsområden? tänker att den skall köra på rätt snabbt i just detta användningsområde och inte stå och mala ett dygn innan det blir torrt. Vad säger ni vad skall man kolla på för "effekt" parametrar på en avfuktare för ett torkrum?
 
Kanske inte riktigt svar på din fråga men har så låg luftfuktighet i mitt hus på den kalla delen av året att jag bara kör med en oscillerande fläkt då istället utöver värmen i huset.

Men är det tid du vill spara kan det kanske vara värt att köpa en testvinnare. Du får väl kolla effekten, en avfuktare med större kompressor, förångare samt kondensor gör ju jobbet snabbare.
Eller så köper du en mindre till och kör 2 små.
 
Jag tänker att om man medvetet sprider fukt i huset blir det problem på sikt. Kondens på kallare ytor svartmögel, röta osv. Så det vill man ju undvika. är det någon skillnad på en Avfuktare som tex Woods 38a eller LD-40 mot andra avfuktare? De verkar ha en ”torkrums inställning”?
De är väldigt dyra mot andra om man kollar antal liter per 24h osv förstår inte riktigt prisskillnaden här.
E Emanuel01 skrev:
Kanske inte riktigt svar på din fråga men har så låg luftfuktighet i mitt hus på den kalla delen av året att jag bara kör med en oscillerande fläkt då istället utöver värmen i huset.

Men är det tid du vill spara kan det kanske vara värt att köpa en testvinnare. Du får väl kolla effekten, en avfuktare med större kompressor, förångare samt kondensor gör ju jobbet snabbare.
Eller så köper du en mindre till och kör 2 små.
 
  • Gilla
kanelen2 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Funkar din avfuktare idag bra så känns det kanske onödigt att kasta den?
Rengör eventuella flänsar från damm så går den säkert några år till. Sen när den pajjar kan du ta beslut om vilken avfuktare som är bra.

Jag har 38an och den funkar bra i garaget. Sen har jag en MDK21 till den lilla tvättstugan.

Det som är bra med 21an är att torr luften blåser snett upp och hjälper till att torka kläderna. Men vattentanken är ju liten så den "måste" anslutas till golvbrunn.

38an har större tank och bättre specifikationer, men blåser mer fram/ner och du får inte samma luftflöde mot kläder som hänger en bit upp.

Jag hade först en lite Jula avfuktare som dog efter 1år, sen köpte jag woods som hållt i flera år. Hur andra märken fungerar har jag ingen koll på. Woods pjäserna känns robusta.
 
Fungerar biltema avfuktaren kör på den i torkrummet.
Skulle inte byta den iförväg innan den går sönder iaf

Jag kör på netonnets motsvarande variant "Andersson Luftavfuktare DHF 2.0"
Den första jag köpte höll i just över 2år innan den slutade avfukta och bara lekte fläkt.
Normalt har jag den med slang till golvbrunn, men tyckte att det började ta tid att torka tvätten så jag plockade bort slangen och körde mot tanken efter två tvättar. Vid inget av tillfällena var det mer än några droppar i tanken.
Köpte en ny lika dan då ... missade att biltema har en med, skulle provat den bara för att ha ett annat märke men det är säkerligen samma bakom skalet, då de har samma spec och pris.
Iaf så efter nästa tvätt var den den nya ca 1/3 full så den gamla hade packat ihop.
 
  • Gilla
kanelen2
  • Laddar…
Köpte ett par billiga Woods MRD14, en till tvättstugan och en till en vinteruppställd husvagn mest som extra säkerhet. Funkar fint men i likhet med MDK21 ovan en rätt liten vattentank som kräver anslutning till avlopp - den fylls efter bara torkning av ett par tvättar, eller en knapp vecka i husvagnen så här års.

Har sedan tidigare (20 år kanske) en woods DS28, den är superstark och väldigt effektiv. Har fått blåsa ur kondensorpaketet m tryckluft några gånger genom åren men den funkar fortsatt som ny, sitter numera i en kallkällare och håller det rimligt tempererat och fuktfritt via direkt avloppsanslutning.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Jodå Biltema avfuktaren funkar än den är nog mellan 5-7år gör jobbet men hade varit bra med lite snabbare tork. Sätter man dessutom på en byggfläkt därinne stannar den när temperaturen/luftfuktigheten blir för mycket för den. (nån överhettningsdkydd kanske?)
Tänker då borde det vara bästa läget att torka när det är varmt och liften mättad med massa fukt. Såg en Andersson AC/kombinerad avfuktare hette något med 2,5 den avfuktade 42l/24h !
Det är ju tokmycket i jämförelse med Woodsarna?
Eller drar den en jäkla massa ström även när den går på avfuktningsmode?

M MrDizzy skrev:
Fungerar biltema avfuktaren kör på den i torkrummet.
Skulle inte byta den iförväg innan den går sönder iaf

Jag kör på netonnets motsvarande variant "Andersson Luftavfuktare DHF 2.0"
Den första jag köpte höll i just över 2år innan den slutade avfukta och bara lekte fläkt.
Normalt har jag den med slang till golvbrunn, men tyckte att det började ta tid att torka tvätten så jag plockade bort slangen och körde mot tanken efter två tvättar. Vid inget av tillfällena var det mer än några droppar i tanken.
Köpte en ny lika dan då ... missade att biltema har en med, skulle provat den bara för att ha ett annat märke men det är säkerligen samma bakom skalet, då de har samma spec och pris.
Iaf så efter nästa tvätt var den den nya ca 1/3 full så den gamla hade packat ihop.
 
  • Portabel luftrenare på ett ljust kakelgolv bredvid vit radiator, lutad mot vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Denna har fått bra recensioner .
Är till för att torka tvätt i tvättstugan .
Köpte en sån, funkar fint (y)
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
J
B Bockstensmannen skrev:
Har vattenburen värme och en konvektorfläkt i torkrummet, har kört med en liten billig biltema avfuktare i rätt många år. Antar den gör sitt jobb men är det värt lägga lite pengar på en kraftigare avfuktare som gör jobbet snabbt? Viken skall man satsa på i ett torkrum? ser ju att tex Woods har "testvinnare" osv men det kommer från deras egen sida. Och de är verkligen kostsamma i jämförelse med den jag har. Tror inte ens den kostade en tusenlapp för typ 5-6år sedan.
[länk]
Sedan finns tester på avfuktare men kanske skillnad hur bra de är till olika användningsområden? tänker att den skall köra på rätt snabbt i just detta användningsområde och inte stå och mala ett dygn innan det blir torrt. Vad säger ni vad skall man kolla på för "effekt" parametrar på en avfuktare för ett torkrum?
 
Flikar in i denna tråd istället för att skapa en ny.

Funderar på att sätta en avfuktare i tvättstugan , ca 20kvm rum i källaren på ett sutterränghus.
Sen vi bytte fönster i huset tycker jag fukthalten blir väl hög i tvättstugan när tvätten hängs, de dagar vi inte har tvätt på linan så är det inga problem med varesig fukt eller lukt.
Men tvätten tar numer längre tid att torka och blir väldigt fuktigt i rummet.

Har tittat på denna från woods, körs ca 5 maskiner i veckan pga barn. skulle den funka eller skapar det ev andra problem?
Bara tänkt att köras då vi har tvätt hängandes.

https://www.netonnet.se/art/hem-fri...3IWLJ_NSRsvScrzmZjRbhKntP-Vt-YSRoCBlAQAvD_BwE
 
BirgitS
M mattias1343 skrev:
Flikar in i denna tråd istället för att skapa en ny.

Funderar på att sätta en avfuktare i tvättstugan , ca 20kvm rum i källaren på ett sutterränghus.
Sen vi bytte fönster i huset tycker jag fukthalten blir väl hög i tvättstugan när tvätten hängs, de dagar vi inte har tvätt på linan så är det inga problem med varesig fukt eller lukt.
Men tvätten tar numer längre tid att torka och blir väldigt fuktigt i rummet.

Har tittat på denna från woods, körs ca 5 maskiner i veckan pga barn. skulle den funka eller skapar det ev andra problem?
Bara tänkt att köras då vi har tvätt hängandes.

[länk]
Det låter som att ni inte gjorde något åt ventilationen i huset i samband med fönsterbytet och därför har alldeles för dålig ventilation. I tvättstugan bör man ha en frånluftsfläkt som skickar ut 10 l/s.
 
  • Gilla
mattias1343
  • Laddar…
Nu har jag beställt en avfuktare, valde LD40 som jag länkade, tänker att en lite större än vad jag har behov av så lever den längre då den ej behöver jobba lika hårt.
D Dilato skrev:
..men har man inte det kommer avfuktaren du refererar till att lösa problemet med fukt.
Det räcker dock säkert med en sådan här till halva priset:
[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.