Hej! Vi är på husjakt och har hittat ett enplanshus i vinkel byggt i vitt mexitegel på krypgrund. Har ni några generella tips angående den här typen av hus? Jag söker ett hus som kräver så lite underhåll som möjligt och då antar jag att ett tegehus är helt rätt? Eller har jag fel?
 
Tegel är rätt om du ska ha underhållsfritt, iaf för fasad. Mina föräldrar bor i ett vitt mexitegelhus från 60-talet och det har inte gjorts något åt fasaden på det sen huset byggdes och den håller fortfarande bra efter 50 år, däremot har jag murat om skorstenen (bara fasaden på skorstenen) åt dem för några år sen då den hade väldigt många sprickor på grund av temperaturväxlingarna på den tiden då de hade oljepanna.

(Krypgrund däremot vet jag inte hur underhållsfri den är, är en del som är väldigt skeptiska till krypgrund men jag vet inte mer om det så jag kan inte säga hur illa det egentligen är.)
 
Hellre krypgrund än platta på ett så pass gammalt hus. En krypgrund kan man alltid besikta och det är även lättare att åtgärda jämfört med en platta på mark som är otillräckligt isolerad och där de fuskade med plasten så att det blev fukt i syllarna (vanligt fel).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.