Frågan är varför så många har svårt att hålla isär begreppen Effekt och Energi ?

Man blir ju alldeles snurrig när man läser. Detta gäller inte enbart solpaneler utan förekommer tyvärr överallt där energi diskuteras. Inte minst vid elbilsladdning.

Som yrkesman vill man ju ge goda råd men ofta svårt att förstå vad som avses.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Frågan är varför så många har svårt att hålla isär begreppen Effekt och Energi ?

Man blir ju alldeles snurrig när man läser. Detta gäller inte enbart solpaneler utan förekommer tyvärr överallt där energi diskuteras. Inte minst vid elbilsladdning.

Som yrkesman vill man ju ge goda råd men ofta svårt att förstå vad som avses.
För att majoriteten inte läser fysik på gymnasiet eller glömt bort det sedan dess :rofl:
 
T Tompafix skrev:
För att majoriteten inte läser fysik på gymnasiet eller glömt bort det sedan dess :rofl:
Jaha ja så kan det ju vara. Alla kanske inte har ett vältummat ex på sängbordet. Kanske något annat vältummat ligger där.
 
E Elajomannen skrev:
Alla kanske inte har ett vältummat ex på sängbordet.
Nej jag tror det hade blivit lite dålig stämning om jag satt ett ex på sängbordet, tror sambon hade blivit lite förnärmad faktiskt. :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Jaha ja så kan det ju vara. Alla kanske inte har ett vältummat ex på sängbordet. Kanske något annat vältummat ligger där.
Någon sladderblaska eller gamla "fibban" kanske :thinking:
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Det gäller ju inte bara energi.
Alla vet att en krock i 90km inte är bra, 30 kubik ved är ganska mycket och väger du över 100kilo bör du hålla igen.
Vi uttrycker oss rätt slarvigt helt enkelt.
 
B Bjober skrev:
Det gäller ju inte bara energi.
Alla vet att en krock i 90km inte är bra, 30 kubik ved är ganska mycket och väger du över 100kilo bör du hålla igen.
Vi uttrycker oss rätt slarvigt helt enkelt.
Om gubben i bilen väger 100kg, har släpet lastat med 30m3 ved och kör i 90km/h, vilken rörelseenergi har gubben resp. ekipaget då?
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Nej jag tror det hade blivit lite dålig stämning om jag satt ett ex på sängbordet, tror sambon hade blivit lite förnärmad faktiskt. :thinking:
Nja varför det :rofl: Min fru har läkarlitteratur på bordet så jag tillåter mig att ha teknisk litteratur.
 
Jag känner ett par personer som inte gärna använder adjektiv , tror jag det heter, alltså ord som beskriver något. De är så samspelta så det verkar som de förstår varandra ändå.

- Tycker du om den här tavlan?
* Nja... den är lite...ja...
- Jag fick den av han den där... ja.. här borta.
*Jasså han! Är inte han lite... så där?
- Jo men han blev ju...ja....frun du vet.
* Ja. Usch , det kan inte vara lätt när det är så där.
- Men har han... ?
* Jo men det tror jag faktiskt.
- Men vad roligt!

Där får man fylla i friskt för att få sammanhang... :rofl: Och du gnäller när ett sketet "h" fattas
Rättvikare klarar sig helt utan bokstaven H.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag känner ett par personer som inte gärna använder adjektiv , tror jag det heter, alltså ord som beskriver något. De är så samspelta så det verkar som de förstår varandra ändå.

- Tycker du om den här tavlan?
* Nja... den är lite...ja...
- Jag fick den av han den där... ja.. här borta.
*Jasså han! Är inte han lite... så där?
- Jo men han blev ju...ja....frun du vet.
* Ja. Usch , det kan inte vara lätt när det är så där.
- Men har han... ?
* Jo men det tror jag faktiskt.
- Men vad roligt!

Där får man fylla i friskt för att få sammanhang... :rofl: Och du gnäller när ett sketet "h" fattas
Rättvikare klarar sig helt utan bokstaven H.
Jo vi Oxelösundare klarar sig utan de flesta bokstäver. De enda vi behöver är A, B , och S
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Nja varför det :rofl: Min fru har läkarlitteratur på bordet så jag tillåter mig att ha teknisk litteratur.
Ex som i före detta. ;)
 
M mortimer skrev:
Om gubben i bilen väger 100kg, har släpet lastat med 30m3 ved och kör i 90km/h, vilken rörelseenergi har gubben resp. ekipaget då?
Helt omöjligt att svara på när du utelämnar alla viktiga parametrar! Fukthalt? Stjälpt, travat eller fub? Herregud!
 
B Bjober skrev:
Helt omöjligt att svara på när du utelämnar alla viktiga parametrar! Fukthalt? Stjälpt, travat eller fub? Herregud!
Du får ju anta att den är torr a 490kg/m3 efter som det står ved ;)
 
T Tompafix skrev:
Du får ju anta att den är torr a 490kg/m3 efter som det står ved ;)
Om den är torr och väger 490kg/m3 är det säkert huggen kluven och travad Järnek i ca 30cm längd då det är det enda svenska träslaget som är så tungt
 
B Bjober skrev:
Helt omöjligt att svara på när du utelämnar alla viktiga parametrar! Fukthalt? Stjälpt, travat eller fub? Herregud!
Gubben som kör bilen har varit duktig så han har travat all ved på släpet för att maximera lasten och inte behöva köra flera vändor och därmed sparar han miljön också. Fukthalten får anses som normal, lagrad inomhus under minst 1 år. Luftmotståndet får anses vara noll. Däcken är välpumpade i både dragbil och släp så friktionen mot vägytan är minimal också, i det närmaste noll också (ja, det är kanske t.om slicks på bilen och släpet på fin sommarväg). Gubben har ingen rörelseenergi då han får anses sitta still i sitt förarsäte, eller måste vi blanda in Einstein och relativitetsteorin också tro....

Gonatt på er.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.