Jag funderar på om ni tycker att det finns någon faktor som är viktigast och som ni har utgått från när ni har köpt hus?

Många säger ju att läget är viktigast men det är ju också en sanning med modifikation. Jämför man två hus där det ena innebär att man får 15 minuter längre resväg till jobbet men sjöutsikt eller sjötomt så skulle i alla fall jag hellre välja sjötomt än något kortare resväg till jobbet. Likaså är jag inte beredd att ligga på maxbelåning bara för att få bästa läge, tycker det är mer livskvalitet att kunna unna sig en solresa på vintern än att gneta med amorteringarna i ett hus nära stan. Men jag vill gärna höra vilka faktorer ni har ställt emot varandra och vad som motiverade era val!

Jag har skrivit en lista och jag undrar vilka aspekter av följande ni har prioriterat högst:

- stil, utvändig karaktär på själva huset (dröm i sekelskifte, funkispärla, etc)
- skick på huset (nybyggt, gammal karaktär, etc)
- bra kommunikationer
- sjönära, sjötomt
- citynära (fågelvägen, inte nödvändigtvis med kollektivtrafiken)
- bostadsyta
- högstatusområde (tex Djursholm eller mer medelklassstatusområden som Enskede o Täby)
- tomtstorlek
- grannskap (villaidyll, avskildhet, etc)
- nära affär o service
- nära dagis, skolor
 
Begreppet läge betyder inte enbart avstån från jobbet, utan läget i förhållande till sådant man värderar högt. Detta kan t.ex. vara sjötomt, sol på eftermiddagen eller vilken typ av område det är.

Jag skulle prioritera din lista enligt siffrorna nedan.

6- stil, utvändig karaktär på själva huset (dröm i sekelskifte, funkispärla, etc)
11- skick på huset (nybyggt, gammal karaktär, etc)
5- bra kommunikationer
4- sjönära, sjötomt
7- citynära (fågelvägen, inte nödvändigtvis med kollektivtrafiken)
9- bostadsyta
1- (högstatus)område (tex Djursholm eller mer medelklassstatusområden som Enskede o Täby)
8- tomtstorlek
2- grannskap (villaidyll, avskildhet, etc)
10- nära affär o service
3- nära dagis, skolor

Som du ser är det inte samma prioritering som du gör. Mitt argument är att man som villaägare kan ändra på mycket, men inte allt. Läge (varesig man menar vilket område, vilken utsikt, väderstreck e.dyl.) kan man aldrig ändra... Men bostadsyta, skick och tom stil på huset går att ändra.
 
mino skrev:
3- stil, utvändig karaktär på själva huset (dröm i sekelskifte, funkispärla, etc)
2- skick på huset (nybyggt, gammal karaktär, etc)
- bra kommunikationer
- sjönära, sjötomt
4- citynära (fågelvägen, inte nödvändigtvis med kollektivtrafiken)
- bostadsyta
- högstatusområde (tex Djursholm eller mer medelklassstatusområden som Enskede o Täby)
- tomtstorlek
1- grannskap (villaidyll, avskildhet, etc)
- nära affär o service
- nära dagis, skolor
så värderade vi när vi letade efter ett charmigt gammalt hus utan renoveringsbehov och utanför tättbebyggda villaområden. Viktigast var dock att det skulle vara ett putsat tegelhus.
Typiskt äldre par som vill bo mitt i naturen, bilpendla max 1 timme till jobbet och vill ej hålla på med renoveringar . Hög status? - vi får nöja oss med att det är en kopia av en gammal Djurholmen -villa. Fick reda på det efter köpet, kollat originalet och konstaterat att vårat är något modifierat och mycket snyggare :).
gaia
 
Jag tycker det mesta är ganska likvärdigt viktigt, mest eftersom budgeten för boendet är begränsad och då tycker jag det är bättre att fördela resurserna likvärdigt så får man mer för pengarna (då man ofta får mindre för de sista kronorna). Ska man åka buss/tåg till jobbet i city så ser jag till totala tiden att ta sig till tåget plus tiden på tåget mer än bryr mig om de två individuellt. Optimeringen på pendlingsavstånd till jobbet bör även vara på möjliga områden man kan jobba i å inte bara där man råkar jobba just för stunden. Även grannskap+högstatusområde hänger ihop för mig, vill inte lägg massa pengar för enbart status men det krävs ändå en miniminivå på hur fint området måste vara .Ett högstatusområde blir helt ointressant om det inte dessutom ser tillräckligt fint ut i grannskapet. Sjötomt är trevligt men kanske inte riktigt värt pengarna i de flesta fall och sjönära är för mig mest onödigt eftersom man får betala massa pengar utan direkt tillgång till sjön men kan kanske ändå få problemen som följer med sjön med hög grundvattennivå (som dessutom kanske kommer att stiga i framtiden med klimatförändringar osv) å risk för fuktproblem mm. (beror iofs på hur det ser ut med höjd över vatten osv).

Eftersom jag helre vill bygga mitt drömhus än köpa ett befintligt hus så ser jag även en del till tomtens formfaktorer och egenskaper i förhållande till den typ av hus jag vill bygga snarare än storlek.

För oss är avståndet till mor-/far-föräldrar för barnen även en sak vi vill optimera på för att kunna få hjälp med barnpassning då vi har småbarn.

Många parametrar att optimera på och svårt att bedöma vad saker egentligen är värda för en själv :-/
 
Intressanta synpunkter!
Ja, det finns så otroligt mycket man kan utgå från. Det är verkligen svårt innan att veta vad det är man kommer tycka är viktigt. Jag har upptäckt att det egentligen inte finns något jag inte är beredd att offra i ljuset av något annat, jo stil på huset, jag kan inte tänka mig att bo i ett själlöst 80-talshus om vi så fick det gratis. Likaså vill jag att huset ska vara möjligt att bo i, det får inte vara så mycket renovering att det inte finns bad/toa när man flyttar in.
*suck* vore verkligen skönt att sätta ner foten och begränsa sina möjligheter och inte vara så öppen för förslag! Har ni fler bra argument man kan utgå från??
 
Kompromiser kommer man inte undan. Utgå ifrån maxpriset , gå på visningar och se vad man kan få för dom pengarna. Efter ett tag lär man sej vad som är viktigast för en och man kan göra en önskelista baserad på visningar - erfarenheter;). Surfa på "hemnet" är en bra start ....
gaia
 
Jag vill ha ett hus i ett område där jag triv och innom en vettig resväg till jobbet och relativt nära till affärer m.m.
Själva huset ska vara bra byggt men hur stilen är spelar ingen störrer roll då man ändå vill ändra det till sitt eget.
En viktig sak är uppvärmningen i huset och även hur vatten och avlopp samt andra tunga poster är i skicket...
 
gaia - jag tycker inte att jag har lärt mig ett dugg vad jag vill ha, däremot har jag fått upp ögonen för allt fler alternativ eftersom ursprungsidén verkar bli alltför dyr... Ena stunden bestämmer jag mig för att absolut inget renoveringsobjekt, nästa stund hittar jag ett lämpligt sådant och hjärnan börjar spinna igång. Nästa stund känner jag mig säker på att det är nära stan jag vill bo men sen hittar jag ett charmhus lite längre från stan (och billigare) och så är det det jag utgår från. Det ekonomiska är ju såklart en stark drivkraft men det gör inte heller saken lättare - ett populärt hus är en säkrare investering medan ett billigare hus kanske blir svårsålt, etc, etc.

Därför är det intressant att höra andras argument för det ena eller det andra!
 
intressanta inlägg, och jag som håller på att sälja mitt, känner inte igen mig riktigt. det verkar som jag hamnat mellan stolarna, eller så är det svårt sälja under sommaren. huset är enplans, tegel, inbyggt garage och carport. jättebilligt i drift, nära till allt, 200meter till en av sveriges bästa skolor L-M-H. 300meter till havet, bra väg och bussförbindelser till Lund o Malmö, m a o, en av de populäraste platserna i Skåne. Tax värde 2.55 milj. Inget av detta kommenteras av mäklaren, utan det negativa är köket (30kvm) ballingslöv körsbär= ingen som vill ha, enligt mäklaren, vita maskinen= ingen som vill ha!
Därför börjar jag undra vilka pretantioner folk har egentligen, eller man kanske går omkring och drömmer på husvisningar.
 
Lugn, saturnus, det är nog så att det är svårt att sälja under sommaren. Köket ju enkelt att fixa!
 
Jag skulle inte heller oroa mig om jag var du, det är ju som sagt svårt att sälja på sommaren, folk har sluta på pengar efter semester mm och köket, smaken är ju som bekant olika, luckor är ju lätt att byta och jag personligen tycker att vita vitvaror är mycket snyggare än rostfritt, slipper massa kladd mm. Vi har till vårt nya hus valt vita vitvaror till vårt vita kök, syns mycket mindre än rostfria. men som sagt smaken är ju olika!
 
Det är svårt att sälja hus under semestrarna, eftersom människor gör annat då. Just nu har det dessutom varit lite skakigt på börsen ett tag, så det tar nog ett par veckor innan det tar fart igen. Även om börsoro inte betyder särskilt mycket för boendet, så har det en psykologisk effekt att värdet på ens fonder (som kanske skall vara kontantinsats) tappat 15% i värde på ett par veckor.
 
Tack för inläggen, känns lite bättre nu........ Jag var kanske naiv som trodde det hela skulle ta en vecka eller så. Ett tidigare hus jag sålde för flera år sedan i samma område, tog 3 dagar att sälja. Men ändå tvivlar jag på att husköp är spontanköp, något man kommer på, bara så där. Men visst, om folk inte är hemma under semestern, kan detta påverka information om vilket utbud som finns under denna tid. Mäklaren klagar även på att det är få och små sovrum, 3 st , 7,1- 9- 13.5 kvm, och visst, men jag har ritat och byggt efter våra behov. Priset 4.7, så jag undrar om ändå inte barnfamiljsgruppen är ute ur bilden. bo yta 149 och med stora biutrymmen.
 
Vårt utgångsläge var att vi bodde rätt långt ut i förorten och hade blivit trångbodda genom att vi hade blivit fyrbarnsfamilj. Vår ursprungliga önskelista var 1) en friliggande villa med 2) tillräckligt med plats för oss och 3) närmare stan, eftersom vi börjat tycka att det kändes som slöseri att bo i stor-Stockholm utan att kunna utnyttja stan.

Först var det en öppen fråga hur vi skulle få till det, köpa stort, köpa mindre och bygga till eller bygga nytt.
Bygga nytt föll bort efter ett tag eftersom nybygge + närmare stan + inte alltför vansinnig tomt = mer $$$ än vi ville och kunde spendera.
Sen föll "köpa mindre och bygga till" bort eftersom folk med färre barn alltid bjöd över - de behövde ju inte kalkylera med tillbyggnad. Därför vill jag påstå att "storleken spelar ingen roll" inte stämmer, i alla fall inte om man är en stor familj på en het marknad.

Genom att hålla på och studera alternativ, gå på visningar och åka och reka områden lärde vi oss att det viktigaste för oss var:

stil (för oss: gärna 1910- eller 20-tal, gillade funkis också men det blåste upp priserna för mycket)
bra kommunikationer (för oss: lätt och snabbt kommunalt till city)
bostadsyta (för oss: möjlighet att göra 5 sovrum på sikt)
grannskap (för oss: trevligt och vackert område)
nära dagis, skolor (helst hyfsat bra sådana också)

Egentligen var det mer specifikt än så - vi hade lärt oss tillräckligt om marknaden för att koncentrera på ett antal områden i söderort som vi visste uppfyllde kriterierna på kommunikationer, grannskap och dagis/skolor. Vi sökte alltså helt enkelt äldre och litet större hus i dessa områden.
Vi lyckades också hitta något som uppfyllde kriterierna. Till och med litet närmare stan än vi tänkt. Det fick vi råd med tack vare att huset hade renoverats på ett rätt hiskeligt sätt för ett par årtionden sen och inte mycket gjorts därefter...fult och sunkigt invändigt alltså men beboeligt och inga allvarliga strukturella fel. Och om några år ska det vara j***igt fint, det är därför jag hänger här...
 
mino skrev:
gaia - jag tycker inte att jag har lärt mig ett dugg vad jag vill ha, däremot har jag fått upp ögonen för allt fler alternativ eftersom ursprungsidén verkar bli alltför dyr...
då har du ju fått bättre insikt i det hela... bara lugn, när du hittar drömhuset så kommer det att kännas rätt i hela kroppen.... du hittar säkert rätt hus till slut :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.