Forskningen är såvitt jag vet, ganska entydlig om dess farlighet och har med tiden visat det är värre än tidigare trott. Jag är även medveten om att det används i många applikationer. Många ställen det måste bort från således.

Har aldrig kollat, och inte heller upplevt det som ett problem. Jag steker i smör. Några drag med osthyveln, det är så jag tar åt mig smöret, för stekning och smörgåsar.
 
I
MathiasS MathiasS skrev:
Bytte till Ronny Bruks lätta gjutjärnspannor för 1,5 år sedan. Har inte använt något annat sedan dess. Perfekt. Iallafall för en amatörkock som mig.
Köpte 2 st Ronneby bruk Ultralight gjutjärn för par år sen, körde dem kanske 1 år innan vi gav upp, gick inte alls att köra potatis eller falukorv i dem utan massor med olja. Gick tillbaka till teflon för att sen testa på kolstål som vi upplevde som bättre än gjutjärn, men eftersom även dessa inte fixar känsliga livsmedel så har vi 1 teflonpanna kvar.
 
Det finns mycket som är farligt här i världen och det är lätt att titta på enskilda ämnen och förfasa sig över det men oftast är det ju så extremt små halter man utsätts för så det blir bara fånigt ibland.........Man kan ju såklart måla upp både det ena och det andra men personligen tycker jag att det överdrivs ibland. Mängden teflon man får i sig via en stekpanna torde i det närmaste inte ens vara mätbar över tid ens.....
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
H HEM2121 skrev:
Prova Greenpan.
Aha, det är de med keramisk beläggning? I alla test och omdömen jag läst så verkar de slitas klart snabbare än teflonpannorna?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
I
DennisCA DennisCA skrev:
Forskningen är såvitt jag vet, ganska entydlig om dess farlighet och har med tiden visat det är värre än tidigare trott. Jag är även medveten om att det används i många applikationer. Många ställen det måste bort från således.

Har aldrig kollat, och inte heller upplevt det som ett problem. Jag steker i smör. Några drag med osthyveln, det är så jag tar åt mig smöret, för stekning och smörgåsar.
Intressant, har du något du kan länka?
 
är nog en viss skillnad på att bo bredvid en fabrik där de spyr ut skiten i naturen gentemot att steka i en stekpanna.......Vad jag vet finns det ganska mycket studier i alla möjliga cancerformer av bilavgaser och cigaretter. Det är ändå nåt merparten av oss suger i oss mångfalt mycket mer av men inte går alla omkring med gasmask för det?
 
I Ironside skrev:
Köpte 2 st Ronneby bruk Ultralight gjutjärn för par år sen, körde dem kanske 1 år innan vi gav upp, gick inte alls att köra potatis eller falukorv i dem utan massor med olja. Gick tillbaka till teflon för att sen testa på kolstål som vi upplevde som bättre än gjutjärn, men eftersom även dessa inte fixar känsliga livsmedel så har vi 1 teflonpanna kvar.
Ja det beror kanske på vad man menar med "massor" och vad man vill ha för yta på maten. Upplever inga problem med det.
 
MultiMan
DennisCA DennisCA skrev:
Nå t.ex. denna
[länk]

Klassas som carcinogen av USAs FDA, där man observerat och länkat vissa former av cancer till föroreningar från dupontfabriker som släppte ut det i floden, ganska höga koncentrationer där dock.
[länk]

Men förstås ett annat problem i kråksången är att det bio-ackumulererar så koncentrationerna kommer bara att öka i oss alla med tiden.
PFOA används vad jag vet inte längre vid tillverkning av PTFE/Teflon, typ sedan 10 år och inte ens när det gjorde det fann man att det fanns några farliga mängder i grytorna då i stort sett allt försvann vid tillverkningen. Utanför fabrikerna förr, ja, det var ett problem.

Plasten i sig tål över 300C innan den börjar brytas ned. PTFE används i stort sett överallt och är helt oumbärlig i det moderna samhället, inklusive modern medicin.

Hur får du in PFAS (som i skumsläckningsmedlet som användes under många år) i stekpannorna vi använder i hemmen?

Exakt vad i studierna du visar påvisar att PTFE i hushållsredskap som används normalt (under 250C) skulle vara farligt?

***

Jag steker ägg i min minsta De Buyer kolstål, blir överlägset godast med perfekt krispighet, fastnar inte. Max 1 matsked olja krävs hos mig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag använder inte non-stickstekpannor av den enkla anledningen att nu får det banne mig räcka med slit-och-släng-stekpannekonsumtion i detta livet. Rostfri stekpanna upptäckte jag först nyligen men förstår nu varför de är så populära i restaurangköken. Men visst kräver de lite mer färdighet att använda än alternativen.
 
  • Gilla
Jaif och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det beror kanske på vad man menar med "massor" och vad man vill ha för yta på maten. Upplever inga problem med det.
Jag tror korvstekningsproblemet har med kvaliteten på korv att göra. Köper jag riktigt bra korv för (tyvärr) typ dubbla garantkorv-priset så är det som att steka en köttbit och det fastnar inte i gjutjärn eller kolstål, även med mindre mängder fett. Tyvärr tenderar lågpriskorv med en massa mjöl och andra utfyllnader till att klibba fast i pannan och då går det knappt med annat än teflon.
 
I Ironside skrev:
Vår nuvarande teflonpanna som är 3 år börjar nu bli ganska repigt så vi tittar på ersättare, kanske får testa en Scanpan denna gången och se om de verkligen håller längre.
Mitt tips är då jag förutsätter att du menar någon "belagd panna" att testa Swiss Diamond. Rejäla gjutna aluminium pannor som tål tuffa tag. Har två storlekar som använts flera gånger varje vecka (inte dagligen) under 6-7 år. De kanske ser lite slitna ut men de funkar lika bra som när de var nya. Första åren diskade vi dem t.o.m i diskmaskinen.

Har även rostfri Demeyere som används flitigt samt och en klassisk gjutjärnspanna från Skeppshults - men var panna fyller sin funktion.
 
Redigerat:
Jag har en stekpanna med en teflonliknande beläggning som inte verkar kunna brännas då den är full med små gropar som gör att fettet inte rinner undan (vilket tydligen är orsaken till att teflonpannor bränns sönder och repas). Den verkar tåla hur mycket som helst, inklusive metallredskap. Kommer inte ihåg vad den heter (något japanskt namn), men billig var den inte trots att jag fick den för halva priset...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en stekpanna med en teflonliknande beläggning som inte verkar kunna brännas då den är full med små gropar som gör att fettet inte rinner undan (vilket tydligen är orsaken till att teflonpannor bränns sönder och repas). Den verkar tåla hur mycket som helst, inklusive metallredskap. Kommer inte ihåg vad den heter (något japanskt namn), men billig var den inte trots att jag fick den för halva priset...
Är nog en satake för vi har just en sån
 
L Lutte skrev:
Är nog en satake för vi har just en sån
Ja, det hette den. Tack. Är ni också nöjda med den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.