Jag har ett tak med spotlights som verkar sitta med någon form av kläm/snäpp fäste. Frågan är hur dessa sitter fast, jag skulle vilja ta loss dom och byta transformatorn som ligger ovanpå undertaket bredvid spotten. De är av märket Reggiani och från tidigt 2000-tal. Jag har letat på nätet men inte hittat någon bra bild eller beskrivning på hur dessa sitter monterade. De går att vinkla ut som man ser på bilderna, och om jag drar i den så flexar den en bit (ca en halv cm) men sedan tar det stopp. Det brukar ju vara någon form av klämma som håller fast dom, är det någon som vet hur den här modellen sitter fast? Jag vill ju inte rycka så hårt så taket går sönder...

Öppen taklampa utan ljuskälla med synliga kablar och kontakt, fäste och varningsetikett syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit takyta med infälld justerbar spotlight. Modern belysningsdetalj i interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klämman brukar sitta i ytterramen, så få försiktigt något under ytter ramen och bänd/dra neråt. Trögt i början tills fjädern reser sig.
 
Om du kör in fingrarna armaturen och dra nedåt så kommer den gå lite. Och sedan försöka klämma ihop byglarna. Det är 2 fjädrar som spänner nedåt. Ta det lite försiktigt om du har gipstak , lätt att det skärs sönder av byglarna. Pass på byglarna med fjädrar är som en råttfälla och kan smälla bra på fingrarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.