Svårt beslut och det är alltid knepigt att sia om framtiden men vi resonerar såhär nu:

Pga världsläget är det brist på olika komponenter och råvaror kontra efterfrågan. Efterfrågan på ex. solceller är väldigt hög just nu mycket pga världsläget och elpriser. Jag gissar att priserna kommer att sjunka och produktionen komma ikapp efterfrågan inom något år eller så.

Vad gäller elpriser kan det både bli värre och sämre. Att skippa zonerna skulle vara ett hårt slag mot norrland, men det verkar orealistiskt. Att sälja el inom sverige till produktionspris "innan" export istället för konkurrensutsatt på den större marknaden som nu skulle sänka och stabilisera priserna - troligare i mina öron och vad flertalet experter verkar luta åt såvitt jag vet. Ett sådant scenario skulle, även om det i stort är positivt, kunna vara ett bakslag om man investerat stort i solceller med nuläget som utgångspunkt.

Vi har ingen egentligen panik med egen elproduktion och klarar ekonomin och samtidigt har vi andra åtgärder vi kan göra - en del billigare och enklare som sparar energi, en del som delvis sparar energi men också bidrar till bättre levnadsmiljö; Så vi borde avvakta med solceller några år. Vem vet, tekniken går ju framåt hela tiden också så det kanske finns bättre prylar den dagen.
 
Tommty Tommty skrev:
[...] Det som vi gjorde där var istället att sätta energiglas till en bråkdel av kostnaden mot att sätta in nya 3 glas. ännu billigare om du gör det själv. Brukar ligga nånstans på 800:-/m2 hos glasmästaren för att få färdigskurna bitar.

För 14 fönster kostade det lite drygt 14000, då gjorde glasmästaren jobbet.
För de små källarfönstrena gjorde jag det själv, 7st och kostade 1500.

[...]
Ber om ursäkt för trådkapningen, men jag går i precis de här tankarna. Att montera energiglas invändigt på alla våra gamla bågar. Du råkar inte ha en projekttråd för hur du gjorde? Det vore sjukt bra med tips och tricks på allt från hur man mäter till hur det monteras snyggt och korrekt. Iom att du hade glasmästare till en del av jobbet så har du säkert plockat upp rätt mycket erfarenhet genom att titta på deras jobb också?
 
V Villainorrland skrev:
[...] ust nu står det mellan Solceller eller fönster + FTX. De två alternativen kostar ungefär samma.
Spontant så låter som en *svindyr* solcellanläggning. Fönsterbyte på en hel villa landar väl ändå på 100-200k, nytt ftx är 30-40k till? 240 000kr för 10kw solell är helt orimligt om ni inte har typ eternittaket från helvetet?

Mina tankar:
- bytt ventilation och tilläggsisolera. Det är (relativt) billigt och enkelt.
- fixa tätningslister, trimma in värmepumpen. Har ni separat varmvattenberedare så överväg en värmepumpsberedare?
- att montera energiglass på existerande fönsterbågar låter ju lovande!
- solceller (och växelriktare!) är omotiverat dyra nu. Överväg att vänta tills det är dags för takbyte (du skriver ni behöver takbehandling?), och gör då båda samtidigt. Gör du ett integrerat soltak kan du tillochmed ta energilån för att byta tak, och sen låta solproduktionen betala av lånet.
 
  • Gilla
Villainorrland
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Spontant så låter som en *svindyr* solcellanläggning. Fönsterbyte på en hel villa landar väl ändå på 100-200k, nytt ftx är 30-40k till? 240 000kr för 10kw solell är helt orimligt om ni inte har typ eternittaket från helvetet?

Mina tankar:
- bytt ventilation och tilläggsisolera. Det är (relativt) billigt och enkelt.
- fixa tätningslister, trimma in värmepumpen. Har ni separat varmvattenberedare så överväg en värmepumpsberedare?
- att montera energiglass på existerande fönsterbågar låter ju lovande!
- solceller (och växelriktare!) är omotiverat dyra nu. Överväg att vänta tills det är dags för takbyte (du skriver ni behöver takbehandling?), och gör då båda samtidigt. Gör du ett integrerat soltak kan du tillochmed ta energilån för att byta tak, och sen låta solproduktionen betala av lånet.
Yes jag håller med.
200tkr var priset för 10kw men då med riktigt bra komponenter. Tror priset kontra vad man får blir bättre om några år när produktion och hype har en bättre ratio.

Kolla och fixa alla lister är givet!

Fönsterbyte lutar det väldigt starkt åt. Blir ca 100kkr med SP vridfönster trä/alu för allt utom garaget om vi gör jobbet själva.

Ny FTX ligger också väldigt nära tillhands. Skulle dock vilja mäta RDAAn vi har nu för att veta vad den drar och när den kör extra värme.

Ja för värme och vatten har vi en Nibe F1245, bergvärme, med NibePi för smartare styrning och insyn. Håller på att trimma för fullt. Är i färd att mäta alla radiatorers deltaT med IR-mätare för att se om något bör justeras där.
 
V Villainorrland skrev:
Yes jag håller med.
200tkr var priset för 10kw men då med riktigt bra komponenter. Tror priset kontra vad man får blir bättre om några år när produktion och hype har en bättre ratio.

Kolla och fixa alla lister är givet!

Fönsterbyte lutar det väldigt starkt åt. Blir ca 100kkr med SP vridfönster trä/alu för allt utom garaget om vi gör jobbet själva.

Ny FTX ligger också väldigt nära tillhands. Skulle dock vilja mäta RDAAn vi har nu för att veta vad den drar och när den kör extra värme.

Ja för värme och vatten har vi en Nibe F1245, bergvärme, med NibePi för smartare styrning och insyn. Håller på att trimma för fullt. Är i färd att mäta alla radiatorers deltaT med IR-mätare för att se om något bör justeras där.
Beror på vad du optimerar för. Att sälja solel ger inte er lika mycket som i övriga landet. Så den ekvationen tjänar du inte in jättesnabbt. Med 10kwp får du kanske ut 8000kwh per år. Med avdrag, nätnytta och spotpris kanske du hamnar på ca 8000kr om året i försäljning+besparat inköp.

Med nya fönster och ftx, enligt det du sa så hamnar du istället på 6000kwh besparing om året. Det är mindre pengar än solcellerna.

ftx och fönster är ju saker som börjar nå sin livslängd. Så frågan är om inte det bästa är att renovera och se om någon kan komma och justera in bergvärmepumpen dels för att lira bättre när ni har energieffektiviserat. Men också för att serva och se om den kan förbruka mindre pga andra inställningar.

solceller klarar man sig utan, ftx är inte så enkel att klara sig utan.
 
  • Gilla
Villainorrland
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Spontant så låter som en *svindyr* solcellanläggning. Fönsterbyte på en hel villa landar väl ändå på 100-200k, nytt ftx är 30-40k till? 240 000kr för 10kw solell är helt orimligt om ni inte har typ eternittaket från helvetet?

Mina tankar:
- bytt ventilation och tilläggsisolera. Det är (relativt) billigt och enkelt.
- fixa tätningslister, trimma in värmepumpen. Har ni separat varmvattenberedare så överväg en värmepumpsberedare?
- att montera energiglass på existerande fönsterbågar låter ju lovande!
- solceller (och växelriktare!) är omotiverat dyra nu. Överväg att vänta tills det är dags för takbyte (du skriver ni behöver takbehandling?), och gör då båda samtidigt. Gör du ett integrerat soltak kan du tillochmed ta energilån för att byta tak, och sen låta solproduktionen betala av lånet.
Angående solcellstak, om man behöver upp på taket och göra någon form av underhåll eller om eventuell sotare behöver upp på taket, kan man gå på det eller förstör man det då?
 
A Andersk123 skrev:
Angående solcellstak, om man behöver upp på taket och göra någon form av underhåll eller om eventuell sotare behöver upp på taket, kan man gå på det eller förstör man det då?
Man monterar sedvanliga stegar, sotarplatform och takbryggor förstås. Det är också enkelt att skruva loss paneler för att lyfta på dem. Det blir ungefär som vanliga takpannor, fast du har kanske 30 stycken per taksida istället för hundratals. På mitt tak behöver jag lossa max 4 paneler för att komma åt vilken punkt som helst på taket.

Ska man tvunget ut och trampa på panelytan så brukar man lägga en skiva över dem. Synd att repa i onödan.
 
A Andersk123 skrev:
Angående solcellstak, om man behöver upp på taket och göra någon form av underhåll eller om eventuell sotare behöver upp på taket, kan man gå på det eller förstör man det då?
Mina glas/glas kan man gå på. Frågan är dock om om sotaren anser det säkert? Krävs det inte någon form av stege?
Sen säger somliga här att brandkåren vill ha en sida fri på taket om de måste upp och släcka brand på vind/i tak medan min bror, han är brandman, säger att de knappt går upp om det gått så långt, då är det för sent
 
Tycker det låter mycket! Är nere på 9300 här för sammanlagt 180m2 (hus 137m2 (boytan 121) + uppvärmt garage 43m2, dock bara till 12 grader) och det blir ganska kallt där jag bor, typ Umeå klimat. Kanske lite mildare än TS klimat.

Mina föräldrars hus är en 1½ plans villa från 1977 på ungefär samma storlek som mitt hus och den drar kanske 11,000 nu tror jag, dom har LVP och braskamin.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker det låter mycket! Är nere på 9300 här för sammanlagt 180m2 (hus 137m2 (boytan 121) + uppvärmt garage 43m2, dock bara till 12 grader) och det blir ganska kallt där jag bor, typ Umeå klimat. Kanske lite mildare än TS klimat.

Mina föräldrars hus är en 1½ plans villa från 1977 på ungefär samma storlek som mitt hus och den drar kanske 11,000 nu tror jag, dom har LVP och braskamin.
Intressant!
Varmvatten tror jag är en stor bov för oss. 5st i hushållet, mycket tvätt (!) och disk kopplat till VV samt såklart 5st som duschar.
 
Skulle nog skippa solpaneler om jag bodde kvar i SE1
Finns bättre ställen att lägga pengarna på.
Troligen uppgradera til ny FTX om ni nu är redan inne på det för att få bättre inomhusklimat

Fönster ... är inte så säker på att de betalar såg någonsin oavsett vad du får förnått.
Har hittills aldrig sett en offert / energiberäkning som gör att det lönar sig. Hoppas jag kommer att få se det nån gång.

Men tilläggsisolering och se om man kan hitta nån smart lösning på uppvärming av varmvatten för eran del då ni är 5
 
Tommty
ulfben ulfben skrev:
Ber om ursäkt för trådkapningen, men jag går i precis de här tankarna. Att montera energiglas invändigt på alla våra gamla bågar. Du råkar inte ha en projekttråd för hur du gjorde? Det vore sjukt bra med tips och tricks på allt från hur man mäter till hur det monteras snyggt och korrekt. Iom att du hade glasmästare till en del av jobbet så har du säkert plockat upp rätt mycket erfarenhet genom att titta på deras jobb också?
Ingen projektråd tyvärr.

men har kittat/renoverat om 11 fönster totalt (22st glas) så nu börjar erfarenheten att komma.

är inte jättesvårt, mest tidskrävande att få bort gammalt kitt, slipa/måla och lägga på nytt kitt.

Mina enkla tips är: ha ett vasst stämjärn. Kitt på tub under glaset och kitt på burk på utsidan som skall formas.

Vill du ha mer info eller liknande är det bara att skicka ett PM.

Sorry för OT :)
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.