Hej!

Som rubriken lyder är vi inför renoveringen i vårat nyiskaffade hus som är byggt 1937. Vi har nyligen grävt upp och dränerat huset och satt platonmatta, och vi tänker nu ge oss på invändig renovering och vi börjar i tvättstugan då oljepannan ersätts med bergvärme under september månad och vill därför ha det klart innan dess. Frågan är nu vad vi skall tänka på och göra för att få ett gott resultat. Vi har rivit ner all gammal puts invändigt så väggarna är bara in till betongen samt i taket. Räcker det med att laga potthålen i väggarna med cement för att sedan spackla väggar och tak, och vad bör vi göra med golvet som idag är målat räcker det med att bila bort dom "bommar" som finns i golvet och gjuta i med cement, går det att fästa klinkers direkt på golvet som det är förutsatt att färgen sitter ordentligt, eller måste golvfärgen avlägsnas? Räcker det med den luftventil som sitter idag kombinerat med radiator för att få dugligt klimat i tvättstugan? Bör man tänka på något speciellt när vi sätter i nya fönster?

Många frågor, men tacksam för tips och ideer...

Mvh Fredrik
 
Det finns några saker som jag skulle rekommendera efter att ha läst en massa litteratur och rådfrågat experter:

1. Väggarna verkar väl okej att göra som ni har tänkt. Själv använder jag Husfix för att fixa ojämnheterna.
2. Golvet. Här har vi fått rådet att slipa bort så mycket färg som bara går. Har dock inte fått något riktigt bra svar på varför. Troligtvis (jag är inte expert) för att färgen kan släppa från betongen om det skulle komma fukt underifrån och då släpper även det som är ovanför färgen. Tipset är alltså: slipa, rengör, prima och sätt klinker.
3. Tvättstugor blir ofta lite fuktiga och många som byter ut oljepannan upplever att källaren blir mer "rå" och lite kylig. Se till att inte sänka temperaturen alltför mycket. Satsa också på en fuktstyrd ventil som slår igång om luftfuktigheten stiger. Alternativt kan en avfuktare vara bra, i alla fall på sommaren.

/Maria
 
Ja... En luftavfuktare är inplanerad i investeringen då det verkar vara ett bra komplement till ett fuktigt utrymme. Är fortfarande fundersam över färgen på golvet... vet inte om det verkligen är nödvändigt, men det skulle dock inte vara kul att göra om renoveringen pga att man hoppade över det. En annan sak vi funderar över hur vi skall göra med golvet för övrigt, vi har bilat upp delar av det när vi böt stammar och brunn och såg då att golvet är väldigt olika tjockt vissa ställen ända ner till ett par centimeter tror dock inte att detta skall påverka till ett sämre resultat för klinkers då golvet idag hållit för bland annat en oljetank på 3 kubik, då borde det också hålla för en bärgvärmepump, tvättmaskin och bänk.
 
Har också tankar/planer på att göra något åt ett rum i källaren, det är hobbyrummet som ska fräschas till.

Jag hade tänkt att måla golvet, är dock osäker på med vilken färg. Har funderingar på sådan där
färg som man strör flingor över och sedan lackar.
Innan hade jag tänkt att slipa, reparera ett par sprickor (knacka lite runt springan för att se om mer
material lossnar) annars så fuktar man väl lite och använder lämpligt lagningsbruk.

Här är ett par länkar för klinker på golv:
http://www.gds.se/Shared/bildbank/se_pdf/SGDS012006_Flisegulv.pdf
http://www.did.se/ekuriren/default.asp?t=1&meny=gds&kat=81&instruktionid=257&avdelning=4

Hittade också en om måla golv:
http://www.doityourself.se/doit2003....asp?instruktion=604&leverantor=55&foretag=55

En sak jag är lite orolig för är den fuktvandring man har. Om man lägger på en tät färg
tex vad händer då?
Kommer man få problem med i betongplattan då?
 
Någon som har någon upplysning om ev. fuktvandring i/under tät golv färg?

Finns det faror med detta?
 
Problemet med fling-golv är att det inte kan släppa igenom fukt från bottenplattan. Ni bör slippa bort ev. färg och sedan på med klinkers - gärna med lite bredare fog än vanligt för att golvet skall kunna andas bättre.
 
Tack för svaret

Jo jag har misstänkt det ang. flingfärgen. Nu hade vi endast tänkt att måla kanske har vi en plan om
5-10 år att göra en större förändring i källaren och då kan det bli tal om klinkers men inte nu.

Nu tänkte jag slipa, fixa en spricka sedan måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.