Hej
Jag har ett fritidshus som vi byggt med baktanken att det kommer kallställas helt på vintern. Vi har använt träull (25cm) i väggarna och tak (mer i tak ca 40cm) och ångbroms som andas.
Ibland åker vi dit på helgerna och är, då eldar vi i vår kamin som är av gjutjärn och oisolerad rökkanal (dvs ingen murstock som värms upp).
Ventilationen består av ett fönster på loftet som står öppet och inluft i form av två rosettventiler en i ett sovrum och en vid kaminen. Stugan är 45kvm men relativt högt till nock så det blir mycket rymd.

Det jag undrar är ifall någon kan säga hur dumt det är att vi åker dit och eldar under 1-1,5dagar "ibland". Och ifall någon kan säga hur lång tid det tar att torka ut huset? Samt ifall luftavfuktare modell "torrbollar" funkar som avfuktare.

Någon får gärna säga nått om dem tror att ventilationen behöver kompletteras. För den kan jag erkänna att jag inte riktigt räknat på. Men det går ju alltid att komplettera med fler ventiler.

MVH
Daniel
 
  • Arkitektoniska ritningar, planlösning och fasader, enkelstuga, en våning, sovrum, kök, vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har väldigt bra förutsättningar för att kallställa huset. Jag skulle undvika att ha ett fönstret öppet på loftet. Det finns alltid en risk att fladdermöss, vanliga möss, ekorrar eller andra djur tar loftet i anspråk. Jag skulle montera en friskluftsventil på loftet inte för kallställningen utan för ventilation när ni är där. Förmodligen overkill med tanke på den luftomsättning ni får när ni eldar i kaminen.

Torrbollar behöver ni inte hålla på med. Min erfarenhet av att värma upp en kallställd stuga på höst/vinter är att det tar en helg att få det behagligt, så när man ska hem på söndag eftermiddag så är det som bäst...
 
  • Gilla
  • Haha
rolfino och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
så när man ska hem på söndag eftermiddag så är det som bäst...
Detta stämmer till 100%!
 
  • Gilla
Hannavictoria
  • Laddar…
Behöver jag satsa på att elda så att jag torkar ut ev fukt som finns i isoleringen. Är det direkt skadligt att bara elda någon dag?
 
Du behöver inte fundera på det. Ett kallställt hus får vartefter ungefär samma temperatur och RH som utomhus med en viss fördröjning beroende på hur välisolerat huset är och vilken ångspärr/ångbroms + isolering som använts.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.