1 451 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Musskit bland kläder. Sorkfeber.
Hittat musspillning i flyttkartonger med kläder, hygienartiklar och papper.
Grejerna kommer från en region där sorkfeber är ganska vanligt.
Har förstått att jag ska ha handskar, munskydd och öppet fönster, men där tar informationen slut.
Någon som har koll på hur varmt jag behöver tvätta kläderna, om prylarna ska diskas eller spritas och tips på vad jag gör med böcker och elektronik.
Grejerna kommer från en region där sorkfeber är ganska vanligt.
Har förstått att jag ska ha handskar, munskydd och öppet fönster, men där tar informationen slut.
Någon som har koll på hur varmt jag behöver tvätta kläderna, om prylarna ska diskas eller spritas och tips på vad jag gör med böcker och elektronik.
Vi brukade våttorka allt och tvätta det som gick i 60 grader. (Edit: är det känsliga plagg går det med lägre temperatur det var nog mest känslan av att det blev rent som gjorde att 60 grader valdes)
Det är ju i dammet som smittan kan vara så egentligen handlar det ju om att få bort dammet.
Elektroniska prylar är ju svårare så klart. Finns det något sätt att damma dem invändigt, med tryckluft kanske?
Jag minns att när jag var barn kastades en låda väldigt fina leksaker som blivit kvar ute i ett häbre en vinter när det varit sorkfeber. Man bedömde att det inte skulle gå att få dem dammfria.
Det är ju i dammet som smittan kan vara så egentligen handlar det ju om att få bort dammet.
Elektroniska prylar är ju svårare så klart. Finns det något sätt att damma dem invändigt, med tryckluft kanske?
Jag minns att när jag var barn kastades en låda väldigt fina leksaker som blivit kvar ute i ett häbre en vinter när det varit sorkfeber. Man bedömde att det inte skulle gå att få dem dammfria.
Det viktigaste i TS's fall är att inte skaka plaggen, inte dammsuga och helst ha munskydd och engångshandskar. Det ska räcka med tvål och vatten så högre temperatur är inte så viktigt. Men jag håller med Jiji - jag skulle också tvätta i så hög temperatur plaggen tål.
Hur långt ner i vårt land går sorkfebern idag, nu när klimatet förändrats?
Hur långt ner i vårt land går sorkfebern idag, nu när klimatet förändrats?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 495 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 495 inlägg
Glöm inte att sorkfeber orsakas av virus, så masken/skyddet måste vara P3-klassad om man ska vara någorlunda säker.
Jag har själv fått sorkfeber då jag rotade i en gammal lada, utan skydd. Inte bra. Kissade inte på en vecka.
Jag har själv fått sorkfeber då jag rotade i en gammal lada, utan skydd. Inte bra. Kissade inte på en vecka.
Sorkfeber brukade hålla sig norr om Dalälven men nyligen upptäcktes fall som härrör från Kristianstadstrakten.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/varningen-sorkfeber-kan-bli-vanligare-i-skane
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/varningen-sorkfeber-kan-bli-vanligare-i-skane
Tack för svar
Lådorna kommer från Ångermanland (norr om Dalälven) i vintras var det en varning i regional tidning om att akta sig.
Känner folk som bor nära som haft det men tror det var några år sedan.
Sakerna har stått inomhus i 3-4 månader så tror det är husmöss som varit i farten. Ingen som vistas i huset har blivit dålig.
Lådorna kommer från Ångermanland (norr om Dalälven) i vintras var det en varning i regional tidning om att akta sig.
Känner folk som bor nära som haft det men tror det var några år sedan.
Sakerna har stått inomhus i 3-4 månader så tror det är husmöss som varit i farten. Ingen som vistas i huset har blivit dålig.