Hej

Jag undrar om den offert jag fått från Förslövs Rör är rimlig på en vedpanna;

1 atmos dc 35sf
1 kopplingspaket 1a
3 ack 500l tankar (varav en är förberedd för solvärme)
1 250l expansionskärl
1 shunt automatik
rör och kopplingar
arbete o framkörning

98000 ink moms (i detta pris kan det ingå ny golvbrunn i pannrum dvs bila upp golv ca 5m + själva golvbrunnen... osäker på det... tänkte ringa när jag fått feedback på priset)
 
Svårt att säga.Det beror på vilka förutsättningar du har.
Du kan kolla på nätet på tex www.rinkabyror.se för att få en hum på vad materialet kostar att köpa själv.du kan också ta in en offert från fler företag men var då noga med att ta offert på samma saker så att oferterna går att jämföra .Vidare tycker jag att 1500l liter är lite till pannan.atmos rekommenderar 1500-2500 och jag tror nog att 2500 är bättre.Kanske kan du titta på om du inte kan få en stor tank i stället.Då går det åt mindre isolering och mindre rör.Sol slinga går att förbereda även i en stor tank eller väntar du med slinga och använder en värme växlare utanför tanken den dan solfångaren blir aktuell.
 
priser på acckumulator tankar verkar ligga mellan 12000-16000 vilket skulle ge en total kostnad på ca 36000-45000+panna ca 35000. det skulle innebära i runda slängar 80000 för bara materialet (exklusive alla andra prylar som shunt osv) eller tänker jag galet?

det som kan ställa till det är att det är en källartrappa av klassiskt slag med 90° sväng nere. jag vet inte hur lätt det är för dem att får tankar osv.
 
Uhh, jag har en granne neråt vägen med en sån här leverantörsvänligt installationsförslag med bärvänliga ackumulatortankar, men att bära bekvämt upp och ner för källartrappan är väl allt som en sån tank är bra på. 50 mm isolering läcker värme som bara tusan, men han har varmt i källaren i alla fall...

Allvarligt talat, en 35 kW panna och 3 stycken 500 liters-tankar vill du INTE ha i långa loppet. Byt röris nu eller diskutera med denne hur ni skall kunna lösa ekvationen minst 1 st 3000 liters tank. Platsbyggt?
 
Kan hålla med slipperman.Har hört om dom som gräver ett hål i trädgården och bilat upp husväggen för att få in panna och tank.tror inte att det blir billigare än en plats byggd annat än om du gräver och murar själv.
Såg på www.atmos.se att där fanns nya demo pannor som var nedsatta rätt mycket i pris.Se under "fyndtorget"
Tanken ska vara minst 18 *ved volymen i pannan för att kallas fackmässigt utförd.
Dvs 18*140=2500 liter
 
jag tackar. jag ska kontakta lennart ero på atmos igen och se vad han säger. trevlig herre. ska se om jag inte kan köpa direkt av han istället. han rekomenderade två firmor som båda har häcken full till nästa år... denne som gav offert har jag inga referenser på.
 
prata med rörisen och han tyckte väl själv att tankstorlek var lite liten... men problemet är att få ner dem i källaren. hur dumt med fler mindre accutankar? ska man ta in nån att bygga på plats? nån som i sånt fall känner till nån i ängelholmstrakten?
 
Små tankar är inte bra, de förlorar mer värme och tar större plats än större tankar med samma sammanlagda volym. Dessutom blir det ju fler kopplingar (=dyrare montering).

Många pratar om Husqvarna tanksvets, har själv ingen erfarenhet av dem eller vet hur stort område de opererar inom.
 
Robert_Brink skrev:
prata med rörisen och han tyckte väl själv att tankstorlek var lite liten... men problemet är att få ner dem i källaren. hur dumt med fler mindre accutankar? ska man ta in nån att bygga på plats?
Vi har också haft problem med att få ner tankarna och det slutade med att vi rev ut ett källarfönster + vägg till rätt storlek för att få dom och pannan på plats. Det som begränsar valet är också takhöjd som brukar vara litet i en källare så det finns fler begränsningar än bara en svänd trappa ;).
Till slut fick vi in 3x1000l till vår Atmos40. Dom står nu i ett rum bredvid och inte direkt vid pannan. Dom köptes oisolerade och sen byggdes det väggar och fylldes med lösullisolering.
Det är kanske en idee att köpa flera små oisolerade tankar och isolera dom riktigt ordentligt på plats ( minst 20cm i sidor, 30cm i topp). Skall du ha en tank med elpatron så får den stå bortisolerad från dom andra som kan stå tätt sida vid sida utan isolering emellan. Det blir en del arbetstimmar och rörmaterial att få dom ihopkopplade men det går ju.
Vi bor i Klippantrakten , om du vill se vår anläggning i drift är du välkommen. Idag eldar vi för varmvatten som brukar räcka i ca 5-7 dagar för 2 pers. Skriv ett mail så får du vägbeskrivning. Det är alltid lättare att se än att läsa om det hela ;).
gaia
 
takhöjden är nog ok... drygt 2m. hur stora är tankarna ungefär? han sa att 500l är 75cm breda... dörrn är 85cm och 95cm om man plockar bort hela dörrn med karmar (trött:gavlar) o allt.

edit: kolla på rinkaby rör precis och deras 750tankar utan isolering ligger oxo på 75cm bredd. deras isolerade står inte med. jag skulle då alltså kunna ta 3 såna istället och isolera själv och därmed komma upp i 2250liter? hur långt ifrån väggen/taket bör tanken vara för att man ska kunna isolera "enkelt" (kanske helt enkelt det som gaia skrev 20/30cm?).

edit2: rummet där oljetanken står och där jag tänkt ställa två ackar är ca 2m långt, ca 1,5 meter brett och ca 1,95 meter högt. kan man isolera med effektivare än lösull då det blir tight vid taket. murade väggar runt om.
 
du hittar inget bättre än lösull för att få isoleringen tätt i alla skrymsel och vrår utan luftfickor. I bästa fal får du litet golvvärme i rummet ovanpå tankarna och det är inget nackdel :).
Kolla hur höga är 750tankar och om dom går att svänga runt i trappsvängen. Kolla också måt på 1000l tankar ... om du kan få dom in. Själva pannan är ca 400kg tung och kanske mer än 85cm bred .... mät allt och tänk genom så du inte står med prylar halvvägs in kilade i källartrappan.
Det kan ju visa sej att du skall göra ett hål i väggen ändå så det våre dumt att beställa små tankar om du kunde fått in dom stora i alla fall.
Som sagt du kan ställa slavtankar tätt intil varandra och det är bara teknikertank ( med vvb och elpatron) som ska vara bortisolerat med 15-20cm från dom andra. Rita och kolla hur dom kan stå i rummet och om instalatören kommer åt att koppla dom ihop. Diskutera med honom hur blir det bäst ....
gaia
 
Robert_Brink skrev:
edit: kolla på rinkaby rör precis och deras 750tankar utan isolering ligger oxo på 75cm bredd. deras isolerade står inte med. jag skulle då alltså kunna ta 3 såna istället och isolera själv och därmed komma upp i 2250liter? hur långt ifrån väggen/taket bör tanken vara för att man ska kunna isolera "enkelt" (kanske helt enkelt det som gaia skrev 20/30cm?).

edit2: rummet där oljetanken står och där jag tänkt ställa två ackar är ca 2m långt, ca 1,5 meter brett och ca 1,95 meter högt. kan man isolera med effektivare än lösull då det blir tight vid taket. murade väggar runt om.
Rinkabys 750 literstank är 192 cm hög. Du kommer sannolikt nte ha tillräcklig höjd för att kunna installera det som behövs på tanktoppen, eller för all del ens att kunna resa upp den stående eftersom hypotenusan är över 2 meter. Det kanske går att hacka ner i backen och gjuta nytt en 30-40 cm? Det skulle göra susen för både isolering av tanktopp och installationsproblematik. Har du inte någon ful norrvägg eller så som du kan göra ett tillbygge på?
 
slipperman skrev:
Rinkabys 750 literstank är 192 cm hög. Du kommer sannolikt nte ha tillräcklig höjd för att kunna installera det som behövs på tanktoppen, eller för all del ens att kunna resa upp den stående eftersom hypotenusan är över 2 meter. Det kanske går att hacka ner i backen och gjuta nytt en 30-40 cm? Det skulle göra susen för både isolering av tanktopp och installationsproblematik. Har du inte någon ful norrvägg eller så som du kan göra ett tillbygge på?
nix... ingen ful vägg ;-)

192,5 cm högt har jag till tak. jag har skickat uppgifter till rörisen om han tror hans tankar får plats. jag ska bila i vilket fall för att få in avlopp i pannrummet... är det svårt att sänka golvet lite genom att bila ut en fyrkant och gjuta nytt lite lägre? det är grusmark och grundvattnet ligger ett antal meter ner (om man ska lite på brunnen som ligger precis vid huset).
 
snacka med farsgubben (som är gammal timmerman från början) och han instruerade mig hur jag skulle gjuta gropen. sänker golvet 20 cm så får tankarna plats + isolering. en kompis fråga om jag skulle isolera i gropen och när jag tänker efter kanske det inte är en så dum ide. ska man lägga frigolitisolering i botten/väggarna i gropen? då kan jag isolera hela tankrummet åt alla håll. nåt smidigt sätt att göra en dörr/inspektionsingång utan att tappa för mycket av isoleringsförmåga? rummet blir reglat, gipsat (finns väl ingen större mening att mura upp med leca?) och isolerat med mineralull. hur tjockt ska man sätta? jag kommer att ha 25cm ungefär i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.