Jag bor i Lund och är sugen på ett hus, tyvärr är priserna man ser inte i min prisklass, så jag tänkte:
1) Köpa tomt
2) Låta någon som kan bygga grund + golv + ytterväggar + tak
3) Låta elektriker och rörmokare göra sitt
4) Bygga allt innuti

Jag tänkte att punkt
2 går ju rätt fort (är min erfarenhet)
3 är ju bäst att inte göra själv om man vill ha det rätt gjort från början
4 tar lång tid och det kan man ju göra själv istället för att någon annan skall drälla runt med småplock.

Kan det tänkas bli större besparingar på detta sätt? Finns det några fallgropar i detta?
 
Hmm om du tycker att dom begagnade inte är i din prisklass så tror jag efter att nyss ha byggt hus att ett nytt kommer att vara ännu mindre i din prisklass..... om du inte har många goda kontakter som kan tänkas jobba i stort sett gratis och mycket bra kontakter för att skaffa material billigt sen förutsätter jag att du har MYCKET gott om tid och en förstående partner/barn så möjligtvis kan det bli prisvärt med ett nytt hus men billigt blir det aldrig! Kostnader som är svåra att påverka är betydligt fler och större än man tror
 
Om du redan har tomt eller kan få detta med VA/el billigt så kan du kanske spara in på att bygga nytt. Annars brukar det sluta på ungefär samma kostnad som begagnade hus.

Du kan förvisso bygga mkt själv och spara en hel del pengar, betänkt dock att detta tar mkt tid. Så antingen får du ta tjänstledigt eller så tar det lång tid och då löper baknlån/dubbelt boende etc som kostar - så räkna på det en extra gång.

I slutändan kommer det nog ned till om du vill satsa på nybyggt och få det som du vill, eller äldre beggat. SAmt om du bygger själv - då skall du tycka det är roligt och ha en förstående familj och kunna få loss tid till det.

/K
 
Har Lunds kommun fortfarande sin tomtkö kvar? Har de fortfarande kvar de sjyssta priserna på de tomterna??
 
Måste bara kommentera, visserligen kan ett nytt hus ofta bli dyrare än ett begagnat, men man ska tänka på vad man får. Om inte annat är underhållskostnaderna betydligt mindre i ett nytt hus.
Så att köpa ett begagnat hus kan faktiskt i praktiken vara dyrare.
 
Jimmy_Andersson skrev:
Måste bara kommentera, visserligen kan ett nytt hus ofta bli dyrare än ett begagnat, men man ska tänka på vad man får. Om inte annat är underhållskostnaderna betydligt mindre i ett nytt hus.
Så att köpa ett begagnat hus kan faktiskt i praktiken vara dyrare.
Man ska nog passa sig för att generalisera.

Men det är svårt att jämföra, standarden, utrymmen, läge mm.

Jag tror att man i närheten av Stockholm har svårt att hitta tomt, hittar man det så är den så dyr
så att det är svårt att få ekonomi i ett nybygge.
Nu har man ju inte heller en fastighetsskatt som är lägre att locka med för nybyggen.
 
Är det i Lund du vill bygga eller i Lunds Kommun? Det är en väldig skillnad i både tomt priser och huspriser i respektive utanför stan. Ett nytt hus i stan blir dock ofta mer värt än det det kostat att bygga medan ett nybyggt hus ute på vischan är svårt att få tillbaka pengarna för efter man byggt.

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.