Jag vet att detta dryftats tidigare men jag tycker mig inte kunna hitta ett riktigt bra svar.
Vi skall ha en frånluftsvärmepump med golvvärme och ser därför över alternativa tilluftsventiler. Som standard använder Götenehus spaltventiler från Trimvent - Select 13 vilka i test från SP uppvisat problem med kallras, regnläckage och sämst ljudreducerande egenskaper. Vi vill ha en behaglig boendemiljö med så lite golvdrag och kallras som möjligt. Dessutom vore det bra med möjlighet till pollenfilter.

Vilken typ av ventiler bör vi välja och vilka är fördelarna kontra nackdelarna? Är det t.ex dumt att slå så stora hål i huskroppen för att sätta in väggventilerna? Är det mycket dyrare med väggventiler kontra spaltventiler (inklusive arbete)?

Det jag funderar på som ett alternativ till Fresh 90 är den nya motsvarande serien Fresh TL-F som är mycket snyggare. Är det någon som har erfarenhet av dessa? Några tips på andra bra produkter?

http://www.fresh.se/p86775/files/Broschyr_TL-F_SE-2418.pdf
 
Tjenare!
Jag är ingen expert, men jag skall strax montera mina fresh ventiler i mitt nybygge, så jag har oxo funderat.
Spaltventiler går bort pga. pris och funktion. Så jag beslutade mig för fresh TL-98f, pga. (som det sägs) att kalluften sprids uppåt och blandas med den varma luften i taket och då blir det tydligen inte samma kallras som med tex. fresh90 eller spaltventiler. i och med att det med golvvärmen blir varmt vid föttertna kallt vid huvud och varmt vid taket så antar jag att dessa ventiler skall fungera just så!

smidiga att inst. bara skaffa en hålsåg (var försiktig med ångspärren bara).
 
Hej!

Jag har kommit till samma slutsatser som du genom att söka information på nätet.
Vore därför intresant att höra lite mer från några med praktisk erfarenhet för att veta om "reklamen" och teorin verkligen stämmer. Finns det inga nackdelar med väggventiler förutom att de är fula?
 
Jo, de släpper in ljud väldigt bra de med! Själv tycker jag att det är idiotiskt att göra ett hus välisolerat och tätt för att sedan sätta igång och göra en massa hål...

Vill man ha komfort ska man ha till- och frånluft med värmeväxlare. Då får man ju varm tilluft utan att det kostar skjortan. Det är också lätta att filtrera luften bra, samt att man slipper ljuden utifrån.
 
Jag hade tänkt ljuddämpa ventilerna vilket iaf tar bort 45 db. Vi bor på en lugn gata så det bör inte vara några problem.
Att sätta in FTX var jag självklart sugen på men kostnadsskillnaden är astronomisk (rätt många skjortor). 59 000 skulle ett Villavent VR-700 gå loss på i vårt hus. Dessutom kräver FTX service och underhåll rätt ofta vilket också kostar. Den besparing den ger är inget att hänga i julgranen, men komfortmässigt är det ju överlägset (så länge det inte viner i luftkanalerna).

Alltså - frågan kvarstår: Vilka tilluftsventiler skall man satsa på vid forcerad frånluft?
 
Hej, jag har Fresh 80, som funkar bra. Konstruktionen är rätt idiotisk, bla avsaknad av kallrasskydd som får köpas till separat.

Om jag byggde nytt idag med FLVP så skulle fortsätta med Freshventiler. Spantventiler som kyler ned den kallaste ytan på väggen - dvs fönstret - låter ologiskt!

Några tips.
-Köp ljuddämpade ventiler! Ventilerna leder ljud och det är bäst att skaffa dB-rör från början. Tidningsbudets moppe eller grannens pedantsnöskottning lär väcka den mest trögvaknade annars. Mina Fresh 80 går det inte att eftermontera db-dämpning annat än med total ominstallation av donen.

-Se till att du har tillräckligt med ventiler. Jag har totalt 11 st på 184 m2. Då blir flödet lägre per ventil. Jag har ventiler i samtliga sovrum, kök (25m2), v-rum, hall och kontor. Frånluft i bad, kök, alla sovrum, bastu, klk o tvättstuga.

-Försök syna placeringen av ventilerna. Inga ventiler precis där tänkta sängar ska placeras.

-Eftermontera armerat insektsnät på på utesidan av ventilerna. På Fresh 90 skulle jag kunna tänka mig att en mus skulle kunna ta sig in via en onätad ventil. Tror att TL-F har samma utedel som Fresh 90.

-Det går att sätta in pollenfilter. Finns som tbh. Lite pyssel att rengöra och byta årligen, men ett jobb som måste tas isf.
 
Tack för svaret!
Hade faktiskt inte tänkt på att det är en fördel att placera ut fler friskluftsitag för att minska draget från varje enskild!

Men behövs verkligen kallrasskydd och hur funkar ett sådant egentligen?
 
Kallrasskyddet är integrerat på Fresh 90 och TL-F. På Fresh 80 får man köpa till en plastbit, en vinge, som förhindrar att luften rasar rakt ner vid ventilen. Inget avancerat med andra ord.
 
Ok! Det låter ju utmärkt med integretat kallrasskydd!

Vad tycker ni om tilluftsvärmare alternativt termostatstyrda ventiler? För krångligt och dyrt i förhållande till vad det smakar?

Ingen annan som som vill protestera mot valet av väggventiler? Tacksam för argument om varför jag inte skulle välja dessa!
 
kungkokos skrev:
...Vad tycker ni om tilluftsvärmare alternativt termostatstyrda ventiler? För krångligt och dyrt i förhållande till vad det smakar?

Ingen annan som som vill protestera mot valet av väggventiler? Tacksam för argument om varför jag inte skulle välja dessa!
Jag har installerat Liljengrens termostatstyrda ventiler i några olika hus inkl. mitt eget nybyggda. Vintertid dras ventiltallriken in och öppningen blir minimal. Luften får därför en betydligt högre hastighet (men mindre volym) vid själva ventilöppningen inomhus och blandas därför upp med den varma inneluften blixtsnabbt. Faktum är att man bara känner drag sommartid när ventilen står helt öppen och det stormar ute.

Farsan har haft dessa ventiler sedan 80-talet och har inte rört dem sedan installationen. Det funkar faktiskt.

http://www.liljengrens.se/
 
Johan Gunverth skrev:
Jag har installerat Liljengrens termostatstyrda ventiler i några olika hus inkl. mitt eget nybyggda. Vintertid dras ventiltallriken in och öppningen blir minimal. Luften får därför en betydligt högre hastighet (men mindre volym) vid själva ventilöppningen inomhus och blandas därför upp med den varma inneluften blixtsnabbt. Faktum är att man bara känner drag sommartid när ventilen står helt öppen och det stormar ute.

Farsan har haft dessa ventiler sedan 80-talet och har inte rört dem sedan installationen. Det funkar faktiskt.

[länk]
Tack för tipset - högintressant!

Men, dessa är ju konstruerade så att de skall stänga sig vid -5 grader. Får man inte problem med ventilationen då? Visst slipper man golvdrag och kallras, men jag har svårt att tänka mig att luftflödet blir tillräckligt stort för att man skall kunna uppfylla boverkets krav på luftvolymväxlingen för inomhusmiljön! Eller?
Mitt hus kommer ju inte att ha något som helst självdrag i övrigt. Blir då inte följden baksug via t.ex köksfläkten?

Jag tycker det verkar smart med självreglerande, men jag vill samtidigt inte få en dålig inomhusmiljö! Hur funkar det egentligen?
 
kungkokos skrev:
Tack för tipset - högintressant!

Men, dessa är ju konstruerade så att de skall stänga sig vid -5 grader. Får man inte problem med ventilationen då? Visst slipper man golvdrag och kallras, men jag har svårt att tänka mig att luftflödet blir tillräckligt stort för att man skall kunna uppfylla boverkets krav på luftvolymväxlingen för inomhusmiljön! Eller?
Mitt hus kommer ju inte att ha något som helst självdrag i övrigt. Blir då inte följden baksug via t.ex köksfläkten?

Jag tycker det verkar smart med självreglerande, men jag vill samtidigt inte få en dålig inomhusmiljö! Hur funkar det egentligen?
De stänger inte helt tätt. En spalt på 0-1 mm blir kvar. Läs vidare på Liljengrens, så få du lite mer info.
 
Johan Gunverth skrev:
De stänger inte helt tätt. En spalt på 0-1 mm blir kvar. Läs vidare på Liljengrens, så få du lite mer info.
Jo jag läste det, men frågan kvarstår. Det är ju fortfarande samma mängd luft som måste skyfflas runt, och om tilluftshålet blir mindre måste detta väl innebära vissa problem?

Behöver inte dessa ventiler utrustas med kallrasskydd då de reglerar ner flödet vid kyla?
Har du använt spalt eller väggventilerna?
 
Hej. Har idag spaltventiler och en nyinstallerad FLVP (ComfortZone). Känns som att kallraset från spaltventilerna gör att det inte spelar någon roll hur varmt man har i huset, det känns ändå kallt och dragigt. Om jag byter till bra väggventiler, kommer jag uppleva en stor skillnad i komfort eller är det inte värt extrakostnaden?
 
Är det någon som vet om det är en bra ide att sätta ventilerna bakom elementen, eller är det bättre att ha ventillerna högt uppe på väggen?? Fördelar nackdelar ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.