M Messier1994 skrev:
Tack för tips!

Håller helt med, allt installerades när jag hade för mycket att göra på jobbet direkt i samband med inflytt för att få bort gamla element och jag han inte sätta mig in i saker och ting och påverka utformningen.

Nu har vi en jkl massa rumsregulatorer. Ser inte heller någon jättevinst att automatisera detta — men just nu samlar jag in all info som jag kan och ser (om än inte jättestora) fördelar med att få temperaturen från alla rumsregulatorer och att få data om flöden m.m.
Ja, visst finns det anledning att försöka koppla upp extern styrning.
Jag skulle vilja kunna "motionera" ventilerna enligt schema. De tenderar att fastna under sommarmånaderna.
Danfoss Living Connect har just denna feature, deras uppkopplade radiatorventiler öppnas fullt en kort stund varje torsdag förmiddag.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
  • Gilla
littlejumper och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som har ModBus protokollet till LK kontrollern så är det ganska enkelt att lista ut en konfiguration till Home Assistant.

Det vi letar efter ser ut liknade som bifogade bilden.
 
  • Tabell över ModBus-adresser och parametrar med värden för CCV-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Ledyr Ledyr skrev:
Är det någon som har ModBus protokollet till LK kontrollern så är det ganska enkelt att lista ut en konfiguration till Home Assistant.

Det vi letar efter ser ut liknade som bifogade bilden.
kolla inlägg #13
 
  • Gilla
Snickares och 1 till
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
kolla inlägg #13
Jag såg den men den innehåller inga adresser eller kan någon tolka den.
Jag har inte LK själv men har jeff bergvärmepump som jag kommunicerar med modbus till HA.
Får man tag på LK modbus protokoll borde det vara mer eller mindre "Copy paste" till HA
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Kan förtydliga när jag får tag i datorn (y)
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Här kommer ett litet förtydligande, har dock inte kört det mot HA själv.

#Zon 1
Register: 4x1003 Förklaring: Börvärde zon 1
Register: 3x1009 Förklaring: Regulatorutsignal zon 1 Skalning av råvärde:0.01
Register: 3x1002 Förklaring: Rumstemperatur zon 1 Skalning av råvärde:0.01
Register: 3x1007 Förklaring: Beräknat börvärde zon 1 Skalning av råvärde:0.01

#Zon 2
Register: 4x1103 Börvärde zon 2 Skalning råvärde 0.01
Register: 3x1102 Rumstemperatur zon 2 Skalning råvärde 0.01
Register: 3x1107 Beräknat börvärde zon 2 Skalning råvärde 0.01
Register: 3x1109 Regulatorutsignal zon 2|%;0.01;0.0

#Zon 3
Register: 4x1203 Börvärde zon 3 Skalning råvärde 0.01
Register: 3x1202 Rumstemperatur zon 3 Skalning råvärde 0.01
Register: 3x1207 Beräknat börvärde zon 3 Skalning råvärde 0.01
Register: 3x1209 Regulatorutsignal zon 3|%;0.01;0.0

#Zon 4
Register: 4x1303 Börvärde zon 4 Skalning råvärde 0.01
Register: 3x1302 Rumstemperatur zon 4 Skalning råvärde 0.01
Register: 3x1307 Beräknat börvärde zon 4 Skalning råvärde 0.01
Register: 3x1309 Regulatorutsignal zon 4|%;0.01;0.0

#Enhetsinformation
Register: 4x0901 Modbus slave ID
Register: 4x0902 Modbus baudrate 0=9600/1=19200/2=38400
Register: 4x0903 Modbus parity
Register: 4x0904 Modbus stop bits[/QUOTE]

Förslag till HA:

- name: LK
type: tcp
host: IP till din enhet
port: 502
sensors:
- name: Hall rumstemperatur
unit_of_measurement: C
slave: 1
address: 2
count: 1
input_type: input
data_type: int
precision: 1
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
N Naesstrom skrev:
Jag började kika på det här med då ESPhome nu har inbyggt stöd för Modbus.
Mailade till LK och fick deras dokumentation om det kan hjälpa någon annan med

LK dokument: [länk]
ESPHome: [länk]
Fick du detta att fungera?
Jag har gjort precis samma sak med en nodemcu v3 kopplat till en TTL-RS485 converter där jag kör esphome med modbus rtu. Jag har fått upp kommunikationen men tycker inte att adresserna stämmer för t.ex nuvarande rumstemperatur. Den adressen verkar ge setpoint-temp för alla mina zoner. Jag har mailat supporten på LK men utan svar hittills.
 
T truckerkeps skrev:
Fick du detta att fungera?
Jag har gjort precis samma sak med en nodemcu v3 kopplat till en TTL-RS485 converter där jag kör esphome med modbus rtu. Jag har fått upp kommunikationen men tycker inte att adresserna stämmer för t.ex nuvarande rumstemperatur. Den adressen verkar ge setpoint-temp för alla mina zoner. Jag har mailat supporten på LK men utan svar hittills.
Tyvärr kom jag inte vidare då det inte blev den lyxiga styrenheten, har bara den mest simpla då min VVS kontakt inte tyckte det gjorde så mycket att styra den när det är gjuten platta.
 
  • Gilla
truckerkeps
  • Laddar…
Hej igen, har nu fått det att fungera. Tänkte bara uppdatera ifall det är någon annan som är intresserad av en liknande lösning.

Köpte följande hårdvara:

* nodeMcu v3(esp8266, går givetvis med andra mcu:er, esp32 t.ex.)
* TTL - rs485 konverterare: https://www.amazon.se/ARCELI-RS485-...d_rd_i=B07DN115BZ&psc=1&ref_=pd_bap_m_rp_1_qv

Till detta har jag kört med esphome fw för presentation och styrning i Home Assistent.
Modbus controllern är ganska simpel och det finns väldigt bra exempel på esphome-hemsidan.

Sen är det i princip bara att mappa upp adresserna som finns specat i excelfilen som fanns länkad tidigare i tråden.(Alternativt fråga lk-supporten, de är väldigt tillmötesgående)

Ett exempel på hur man hanterar adresserna är följande:

Room Temp för zone 1:
Input register med adress 3:01002 => komvertera 1002 till hex =0x03EA sen - 1 på det då någon av sidorna antagligen missat adresseringssyntaxen för adress 0 i modbus rtu protokollet ==> 0x03E9.

Sen är det bara mappa upp det man vill läsa av som sensorer samt setpoint temperaturen så man kan skriva den via write single register då den ligger som ett holding register.

Bifogade även en bild från Home Assistant där jag filtrerat ut det jag tyckte var värt att få koll på/styra.
 
  • Digital termostat gränssnitt för kök/vardagsrum med temperaturinställningar, batteristatus och larmindikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
skyisthelimit och 5 till
  • Laddar…
Hej,
Jag har tänkt att koppla upp min ICS.2 till modbus och undrar därför omle du skulle kunna tänka dig att dela med dig av koden till ESPn och till Home assistant?

Hälsningar
Johan

T truckerkeps skrev:
Hej igen, har nu fått det att fungera. Tänkte bara uppdatera ifall det är någon annan som är intresserad av en liknande lösning.

Köpte följande hårdvara:

* nodeMcu v3(esp8266, går givetvis med andra mcu:er, esp32 t.ex.)
* TTL - rs485 konverterare: [länk]

Till detta har jag kört med esphome fw för presentation och styrning i Home Assistent.
Modbus controllern är ganska simpel och det finns väldigt bra exempel på esphome-hemsidan.

Sen är det i princip bara att mappa upp adresserna som finns specat i excelfilen som fanns länkad tidigare i tråden.(Alternativt fråga lk-supporten, de är väldigt tillmötesgående)

Ett exempel på hur man hanterar adresserna är följande:

Room Temp för zone 1:
Input register med adress 3:01002 => komvertera 1002 till hex =0x03EA sen - 1 på det då någon av sidorna antagligen missat adresseringssyntaxen för adress 0 i modbus rtu protokollet ==> 0x03E9.

Sen är det bara mappa upp det man vill läsa av som sensorer samt setpoint temperaturen så man kan skriva den via write single register då den ligger som ett holding register.

Bifogade även en bild från Home Assistant där jag filtrerat ut det jag tyckte var värt att få koll på/styra.
T truckerkeps skrev:
Hej igen, har nu fått det att fungera. Tänkte bara uppdatera ifall det är någon annan som är intresserad av en liknande lösning.

Köpte följande hårdvara:

* nodeMcu v3(esp8266, går givetvis med andra mcu:er, esp32 t.ex.)
* TTL - rs485 konverterare: [länk]

Till detta har jag kört med esphome fw för presentation och styrning i Home Assistent.
Modbus controllern är ganska simpel och det finns väldigt bra exempel på esphome-hemsidan.

Sen är det i princip bara att mappa upp adresserna som finns specat i excelfilen som fanns länkad tidigare i tråden.(Alternativt fråga lk-supporten, de är väldigt tillmötesgående)

Ett exempel på hur man hanterar adresserna är följande:

Room Temp för zone 1:
Input register med adress 3:01002 => komvertera 1002 till hex =0x03EA sen - 1 på det då någon av sidorna antagligen missat adresseringssyntaxen för adress 0 i modbus rtu protokollet ==> 0x03E9.

Sen är det bara mappa upp det man vill läsa av som sensorer samt setpoint temperaturen så man kan skriva den via write single register då den ligger som ett holding register.

Bifogade även en bild från Home Assistant där jag filtrerat ut det jag tyckte var värt att få koll på/styra.
 
J Johan Tha skrev:
Hej,
Jag har tänkt att koppla upp min ICS.2 till modbus och undrar därför omle du skulle kunna tänka dig att dela med dig av koden till ESPn och till Home assistant?

Hälsningar
Johan
Hej,

Absolut, till home assistant behövs inget speciellt utan koden som genereras till ESPn skapar entiteter som du kan lägga till på din dashboard.

Jag har bifogat ett dokument med den yaml-kod som jag använder till noden via ESPHome.
  • Allt ner till rad 29 genereras när du sätter upp noden i ESPHome
  • Rad 32-48 innehåller själva uart-konfigurationen så där kan det vara så att du får modifiera lite ifall du inte tänkt använda UART0, alternativt om du kör någon ESP32 eller liknande.
  • Rad 52-69 är för att hantera "Write single register"(alltså att skriva setpoiint temperaturen. Det finns dokumentation om detta under modbus_controller på esphome hemsidan.
  • Rad 71-296 är hantering för läsning av denna del: (Jag har gjort detta för de 2 rumsgivare som jag har, RU1 och RU2 som jag har kallat dem i koden.)
    Tabell med teknisk data: rumstemperatur, golvtemperatur, batterinivå, länkkvalitet, felkoder för uppvärmningsreglering.
  • I princip allt detta finns dokumenterat här: Modbus Controller — ESPHome
Hoppas det låter vettigt och att det löser sig för dig!

Mvh,
 
Tack så mycket! Åtekommer om hur det går när jag fått min 485 -TTL modul
T truckerkeps skrev:
Hej,

Absolut, till home assistant behövs inget speciellt utan koden som genereras till ESPn skapar entiteter som du kan lägga till på din dashboard.

Jag har bifogat ett dokument med den yaml-kod som jag använder till noden via ESPHome.
  • Allt ner till rad 29 genereras när du sätter upp noden i ESPHome
  • Rad 32-48 innehåller själva uart-konfigurationen så där kan det vara så att du får modifiera lite ifall du inte tänkt använda UART0, alternativt om du kör någon ESP32 eller liknande.
  • Rad 52-69 är för att hantera "Write single register"(alltså att skriva setpoiint temperaturen. Det finns dokumentation om detta under modbus_controller på esphome hemsidan.
  • Rad 71-296 är hantering för läsning av denna del: (Jag har gjort detta för de 2 rumsgivare som jag har, RU1 och RU2 som jag har kallat dem i koden.)
    [bild]
  • I princip allt detta finns dokumenterat här: Modbus Controller — ESPHome
Hoppas det låter vettigt och att det löser sig för dig!

Mvh,
T truckerkeps skrev:
Hej,

Absolut, till home assistant behövs inget speciellt utan koden som genereras till ESPn skapar entiteter som du kan lägga till på din dashboard.

Jag har bifogat ett dokument med den yaml-kod som jag använder till noden via ESPHome.
  • Allt ner till rad 29 genereras när du sätter upp noden i ESPHome
  • Rad 32-48 innehåller själva uart-konfigurationen så där kan det vara så att du får modifiera lite ifall du inte tänkt använda UART0, alternativt om du kör någon ESP32 eller liknande.
  • Rad 52-69 är för att hantera "Write single register"(alltså att skriva setpoiint temperaturen. Det finns dokumentation om detta under modbus_controller på esphome hemsidan.
  • Rad 71-296 är hantering för läsning av denna del: (Jag har gjort detta för de 2 rumsgivare som jag har, RU1 och RU2 som jag har kallat dem i koden.)
    [bild]
  • I princip allt detta finns dokumenterat här: Modbus Controller — ESPHome
Hoppas det låter vettigt och att det löser sig för dig!

Mvh,
 
  • Gilla
truckerkeps
  • Laddar…
T truckerkeps skrev:
Absolut, till home assistant behövs inget speciellt utan koden som genereras till ESPn skapar entiteter som du kan lägga till på din dashboard.

Jag har bifogat ett dokument med den yaml-kod som jag använder till noden via ESPHome.
  • Allt ner till rad 29 genereras när du sätter upp noden i ESPHome
  • Rad 32-48 innehåller själva uart-konfigurationen så där kan det vara så att du får modifiera lite ifall du inte tänkt använda UART0, alternativt om du kör någon ESP32 eller liknande.
  • Rad 52-69 är för att hantera "Write single register"(alltså att skriva setpoiint temperaturen. Det finns dokumentation om detta under modbus_controller på esphome hemsidan.
  • Rad 71-296 är hantering för läsning av denna del: (Jag har gjort detta för de 2 rumsgivare som jag har, RU1 och RU2 som jag har kallat dem i koden.)
    [bild]
  • I princip allt detta finns dokumenterat här: Modbus Controller — ESPHome
Hoppas det låter vettigt och att det löser sig för dig!

Mvh,
Hej
Får det ej att fungera, kör med ESP32-C3 och TTL - RS485 modul "https://amzn.eu/d/dP0iACR" likt den du har men får bara detta i loggen "Modbus command to device=1 register=0x03E9 countdown=0 no response received - removed from send queue"
Har du din lk enhet I Master eller Slave? Kanske inte spelar någon roll.

Tack på förhand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.