Hur ska jag tolka detta?

”Den bil som köpts eller beställts senast den 8 november 2022 ska för att få klimatbonus uppfylla de regler som gäller vid den tidpunkt när utbetalning ska ske, det vill säga tidigast sex månader efter att bilen för första gången har ställts på i vägtrafikregistret. Sedan tidigare gäller att det från och med den 1 januari 2023 endast är bilar som släpper ut högst 30 gram koldioxid per kilometer eller är utrustad med teknik för drift med fordonsgas (naturgas/biogas) som är klimatbonusbilar. Den som köpt eller beställt en sådan bil måste också kunna visa för Transportstyrelsen att köpet eller beställningen gjordes senast den 8 november.” (https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/11/klimatbonusen-upphor-den-8-november/)

Om jag beställt en bil i januari -22 och får den levererad i januari -23, kommer då klimatbonusen att gälla? Hur vet jag vilka regler som gäller sex månader efter registrering? För mig är texten inte särskilt tydlig.
 
Om du beställt senast 8 nov och bilen uppfyller kraven från 1/1 2023 så borde du få klimatbonusen. Så tolkar jag det.

Lär bli många beställningar idag och imorgon.
 
  • Gilla
Bo Olofsson och 2 till
  • Laddar…
M
Det är väl tämligen tydligt har du beställt eller köpt innan 8/11 så får du bonus när bilen varit registrerad i 6månader. Efter den 1/1 så betalas bara bonus ut till bilar med utsläpp lägre än 30g CO2/km.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tack för svar,

Det är konstigt skrivit det med att uppfylla regler som gäller när bonus ska betalas ut. Beställer jag idag och hur kan jag veta vilka regler som gäller i maj -23.

Men återigen tack för era tolkningar !
 
Hoppar in här och ställer en fråga tänkte jag.

Vet någon vad som kommer gälla för leasade bilar? Vi har skrivit på avtal om att leasa en bil redan och väntar på leverans detta år. Kommer denna slopade klimatbonus påverka oss på något sätt tror ni?
 
Beror ju vad som står i kontraktet, de kan ju ha något finstilt om det. Men troligtvis har de ju redan beställt bilen ifall du ska ha den i år så då borde det ju vara lugnt.
Ett större problem är väl att leasingkostnaden lär skruvas upp rejält med ökande räntenivåer. Det gör nog alla företag som sysslar med att leasa ut bilar.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Jag ser annonser nu från återförsäljare som har extra kvällsöppet ikväll för att man ska hinna beställa och casha in klimatbonusen.
 
Någon som vet hur finansbolagen räknar vid en förändring av bonusen?
Läggs beloppet ut på leasingperioden (tex 12 eller 36 månader) eller räknas totala avgiften på nybilspriset som nu ökat?

Exempel.
Nybilspris 550 000, leasing 12 månader @3000 kr skall få förändrad bonus med -20 000 kronor från 70000 till 50000.
Ger det?
1. 3000 + 20000/12 = 3000+1667=4667 kr/mån
2. 3000 + 20000/? = 3000+…. Vad delas då beloppet med?
3. 3000 / (550000-70000) * (550000-50000) = 3127 kr/mån
4. Annat
 
Fairlane
Jag tror ingen vet. Det här kom som en blixt från klar himmel, inget som diskuterats innan.
Dvs hur leasingföretagen agerar varierar säkert och eftersom ingen fått reda på något innan, så lär ingen ha hunnit förbereda ett svar.
 
Med tanke på att dessa 20 000kr gör ca 660kr per månad när man leasar en kia niro så kommer en ökning med 70 000 i pris göra rätt mycket skulle jag tro (nä Daniel bilen blir inte dyrare jag vet)

Så ska bli intressant att se om bilarna kommer bli billigare eller om det blir kunden som får ta hela smällen.
 
L Lutte skrev:
Med tanke på att dessa 20 000kr gör ca 660kr per månad när man leasar en kia niro så kommer en ökning med 70 000 i pris göra rätt mycket skulle jag tro (nä Daniel bilen blir inte dyrare jag vet)

Så ska bli intressant att se om bilarna kommer bli billigare eller om det blir kunden som får ta hela smällen.
L Lutte skrev:
Med tanke på att dessa 20 000kr gör ca 660kr per månad när man leasar en kia niro så kommer en ökning med 70 000 i pris göra rätt mycket skulle jag tro (nä Daniel bilen blir inte dyrare jag vet)

Så ska bli intressant att se om bilarna kommer bli billigare eller om det blir kunden som får ta hela smällen.
Ja, mycket intressant! Vi har ju redan innan avdraget försvann ett av europas högsta elbilspriser. Jag antar att biltillverkarna varit nöjda så länge svenska staten betalat. Nu måste man kanske börja sänka priserna för att behålla kunderna?! Prognosen tidigare har varit att elbilar blir jämnställda prismässigt med fossilbilar redan under 2023 (dock en prognos innan material mm ökade i pris). Utbudet av elbilar från kinesiska tillverkare ser ju dessutom ut att explodera framöver, då bör tillgången öka
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Attitudeswe
M mnils skrev:
Det är väl tämligen tydligt har du beställt eller köpt innan 8/11 så får du bonus när bilen varit registrerad i 6månader. Efter den 1/1 så betalas bara bonus ut till bilar med utsläpp lägre än 30g CO2/km.
Kommer potten fyllas på så att bilar med 14mån leveranstid också kan vänta sig 50k bonus vid årsskiftet 23/24 tro...

Min bil beställdes i juli och är beräknad juni -23 hoppas den har en bonus att hämta när 6mån passerat...
 
Nu får ju bilföretagen börja ta in annat än högspecade bilar med höga prislappar.
Tror definitivt att vi kommer att få se en sådan utveckling.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ja, mycket intressant! Vi har ju redan innan avdraget försvann ett av europas högsta elbilspriser. Jag antar att biltillverkarna varit nöjda så länge svenska staten betalat. Nu måste man kanske börja sänka priserna för att behålla kunderna?! Prognosen tidigare har varit att elbilar blir jämnställda prismässigt med fossilbilar redan under 2023 (dock en prognos innan material mm ökade i pris). Utbudet av elbilar från kinesiska tillverkare ser ju dessutom ut att explodera framöver, då bör tillgången öka
Kanske lika bra att vi inte blir ännu mer beroende av Kina? Är det verkligen "klimatsmart" med kinesiska elbilar? Sen har ju svenska kronan sjunkit rätt mycket mot USD och Euro, gör det inte direkt billigar med imponerande elbilar och dess komponenter.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror ingen vet. Det här kom som en blixt från klar himmel, inget som diskuterats innan.
Dvs hur leasingföretagen agerar varierar säkert och eftersom ingen fått reda på något innan, så lär ingen ha hunnit förbereda ett svar.
Borde inte vara så svårt att få reda på egentligen? Det är knappast nytt i avtal men det är å andra sidan inte tydligt definierat i avtal heller.
Extrautrustning betalas ju på leasingtiden så det är kanske lika här men jag tycker inte det borde vara det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.