Tjabba.

Jo jag tänkte renovera halva källaren här hemma.
Börjar känna en aning lukt i delvis hobbyrummet.
Inga tecken på fukt på väggar eller golvmattsläpp.
Dränering är gjord från byggår, finns inga synliga tecken på fuktproblem.
Besiktigat i September utan förhöjd fuktnivå.

Hus info:
Leverantör: Fågelfors
Byggår: 1975
Uppvärmning: FTX Installerad 2015, Oljefyllda oljeradiatorer, Luft/luft samt Keddy insats kamin.
Renoverad Källar del: Gille / Gästrum har nivellsystem med parkettgolv.
Orenoverad Källar del: Plastmattor. Yta som ska renoveras är ca 60 m2. (Hobbyrym, Groventré, Klädkammare, Förråd, Hall)


Min tanke är att dra upp alla plastmattor och lägga, ja antingen laminatklick eller vinylklick.
Frågan är bara vad jag ska lägga?

Min teori är denna, rätta mig nu om jag har fel. Det är just därför jag skriver här.
Känner mig oerhört osäker när det gäller källargolv. Vill inte riva upp allt efteråt.
Klinker vill jag inte lägga.
Nivellsystem är jag inte heller jätte sugen på att sätta in.

Laminatgolv: (Ren betongplatta)
Steg 1: Platonmatta
Steg 2: Foam eller Lumppapp? Förklara gärna vilket som är bäst.
Steg 3 Laminatgolv
Steg 4: Ventilerade golv socklar.

Vinylgolv: (Ren betongplatta)
Steg 1: Vinylgolv rakt på plattan
Steg 2: Ventilerade golv socklar

Är tacksam för alla svar.
Vill inte påbörja något innan jag vet till 100% att jag gör rätt.

Tack på förhand.
 
Nikko Landin skrev:
Tjabba.

Jo jag tänkte renovera halva källaren här hemma.
Börjar känna en aning lukt i delvis hobbyrummet.
Inga tecken på fukt på väggar eller golvmattsläpp.
Dränering är gjord från byggår, finns inga synliga tecken på fuktproblem.
Besiktigat i September utan förhöjd fuktnivå.

Hus info:
Leverantör: Fågelfors
Byggår: 1975
Uppvärmning: FTX Installerad 2015, Oljefyllda oljeradiatorer, Luft/luft samt Keddy insats kamin.
Renoverad Källar del: Gille / Gästrum har nivellsystem med parkettgolv.
Orenoverad Källar del: Plastmattor. Yta som ska renoveras är ca 60 m2. (Hobbyrym, Groventré, Klädkammare, Förråd, Hall)


Min tanke är att dra upp alla plastmattor och lägga, ja antingen laminatklick eller vinylklick.
Frågan är bara vad jag ska lägga?

Min teori är denna, rätta mig nu om jag har fel. Det är just därför jag skriver här.
Känner mig oerhört osäker när det gäller källargolv. Vill inte riva upp allt efteråt.
Klinker vill jag inte lägga.
Nivellsystem är jag inte heller jätte sugen på att sätta in.

Laminatgolv: (Ren betongplatta)
Steg 1: Platonmatta
Steg 2: Foam eller Lumppapp? Förklara gärna vilket som är bäst.
Steg 3 Laminatgolv
Steg 4: Ventilerade golv socklar.

Vinylgolv: (Ren betongplatta)
Steg 1: Vinylgolv rakt på plattan
Steg 2: Ventilerade golv socklar

Är tacksam för alla svar.
Vill inte påbörja något innan jag vet till 100% att jag gör rätt.

Tack på förhand.
Jag är i en liknande situation, och jag tänker lägga heltäckningsmatta. Har fått för mig att det rekommenderas framför de alternativ du har tagit upp, och jag tycker det är trevligt att gå på. Grejen är att man måste se till att få rätt sorts matta med botten som inte är tät, då är det inga problem att lägga den direkt på betonggolv i källare.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Ja heltäckningsmatta är riktigt härligt. Dock är jag inte riktigt inne mot det i dagsläget.
Känns generellt som att det måste vara något viktigare med underlaget om man ska heltäckningsmatta?
Hoppas du får en fin källare.
 
Vad blev det? Har du märkt ngn fukt?
Vi är i liknande situation, idag ligger det ett billigare klickgolv som är snett sågat och riktigt dåligt lagt, inga lister. Jag funderar på ett vinylklick istället, men blir det för tätt?? Vi fick rådet av besiktningsman att riva ut golven där nere och bara låta det vara betonggolv, alt lägga klinker, vilket inte låter så lockande
 
Får man fråga vad det blev för golv för er båda? Det har ju gått ett tag - så ni kanske också har erfarenhet av valet att dela med er av.

Funderar på att lägga klickgolv av laminat på vårt (nästan) nygjutna betonggolv i källaren som består av följande lager:

3 (överst): Ca 2 cm flytspacklad betong. Gjutet för 4 månader sedan.
2: Ca 10cm EPS-betong (för isolering), armering samt rör för golvvärme. Gjutet för 4 månader sedan.
(Golvvärmen är inte påslagen - endast förberedd om vi vill ha i framtiden)
1: Betonggolv sedan huset byggdes ~1995. Vet ej tjocklek eller vad som ligger under denna betong (eventuellt lite makadam ovan mark/jord)

Ska nu har rummet som träningsrum. Helt ok att det är lite kallt då vi komemr röra på oss, ha träninggskor på.
 
H hemmafixaren98 skrev:
Får man fråga vad det blev för golv för er båda? Det har ju gått ett tag - så ni kanske också har erfarenhet av valet att dela med er av.

Funderar på att lägga klickgolv av laminat på vårt (nästan) nygjutna betonggolv i källaren som består av följande lager:

3 (överst): Ca 2 cm flytspacklad betong. Gjutet för 4 månader sedan.
2: Ca 10cm EPS-betong (för isolering), armering samt rör för golvvärme. Gjutet för 4 månader sedan.
(Golvvärmen är inte påslagen - endast förberedd om vi vill ha i framtiden)
1: Betonggolv sedan huset byggdes ~1995. Vet ej tjocklek eller vad som ligger under denna betong (eventuellt lite makadam ovan mark/jord)

Ska nu har rummet som träningsrum. Helt ok att det är lite kallt då vi komemr röra på oss, ha träninggskor på.
Menade vinyl - inte laminat...
 
BirgitS
H hemmafixaren98 skrev:
1: Betonggolv sedan huset byggdes ~1995. Vet ej tjocklek eller vad som ligger under denna betong (eventuellt lite makadam ovan mark/jord)
Om du inte har några konstruktionsritningar eller teknisk beskrivning så kan kommunen ha det sen bygglovet beviljades. Det kan ju redan vara isolering under och då är det ju onödigt med mer isolering i och med att takhöjden påverkas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.