Någon som har en termometer över till äldre Electroluxspis?
Det ska vara med gammal telepropp-storlek, 1/4" eller 6,3mm på kontakten. Spisen är en CF6075 men det spelar nog inte så stor roll. Jag provade med en termometer med 3,5mm propp från modern spis och en adapter, och den verkar visa rätt temperatur.

/Höghus
 
Redigerat:
700 pix känns för drygt för en pryl som bara är bra-att-ha, jag hoppades på nån som har skrotat sin gamla spis.
Men tack för länkarna.

/Höghus
 
Lokala loppisen hade en ny och inplastad för rimliga 20kr.
Tyvärr visade det sig att det bara gick att sätta larm upp tom 95gr på min nya begagnade spis. Den visar heller inte högre temperatur än så.
Rågbröden vill jag köra lite varmare.

/Höghus

Ett svart audiokabel med 6.35mm TS-kontakter och en vit prislapp märkt "20 kr".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två bröd bakade i ugn, termometer mäter temperatur, Electrolux kontrollpanel, klockan visar 14:57.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Har du provat att mäta hur snabbt temperaturen i dina bröd ökar kring 90 grader? Du bör kunna estimera ganska bra hur många minuter extra de skall vara kvar efter att 95 grader uppnåtts.

Finns annars hyggligt billiga köttermometrar som går upp till 99 grader.

Har personligen aldrig sett behovet att mäta innertemperaturen i bröd. Tycker att knacktestet är tillräckligt bra.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Har du provat att mäta hur snabbt temperaturen i dina bröd ökar kring 90 grader? Du bör kunna estimera ganska bra hur många minuter extra de skall vara kvar efter att 95 grader uppnåtts.

Finns annars hyggligt billiga köttermometrar som går upp till 99 grader.

Har personligen aldrig sett behovet att mäta innertemperaturen i bröd. Tycker att knacktestet är tillräckligt bra.
Jag har kvar en trådlös termometer. Ville mest testa hur ugnarna funkade med sin inbyggda termometer, och till kött kommer det nog att funka bra. Man kan bara använda den till en ugn i taget så det blir väl ett bra att ha två.
För mig blev bröden ofta degiga eller överbakade innan jag fattade att termometer funkar.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.