robocop skrev:
Hej,

när vi byggde huset för ett år sedan betalade vi 12 000:- för KA. Han kom en gång och mätte fukten på plattan. La till några tips och försvann. Det var inte lag på att han behövde vara med på besiktningen så han kom inte. Dock sammanställde han protokoll
över gjorda arbeten och lämnade in till kommunen så att vi fick ett underlag för att låna på banken.

Det han skulle kunna ha gjort, om nu någon besiktningsman gör det, är att kolla ex  tätheten på huset med värmekamra vid lämpligt väder. Det borde man bestämma och
kunna komma överens om då man sitter på kommunen vid byggmötet, tycker
Förutom det som du såg att han gjorde så har han dessutom upprättat en kvalitetsplan som han sedan kontinuerligt har fyllt i. Sedan har han kontrollerat de andras egenkontroller och samanställt allt till kommunen.
Förmodligen har han gjort fler besök på bygget än så, det är bara det att han kanske varit där på tider som du inte har varit där.

Vad som skall kontrolleras på respektive bygge avgörs alltid vid byggsamrådet på kommunen. Tydligen så har inte din kommun ansetta t det har funnits behov av att kontrollera tätheten på huset, antagligen eftersom ritningarna anger hur det skall göras och byggaren intygar att det är utfört så.
På de villabyggen jag har varit involverad så har kvalitetsansvarig haft minst 5 obligatoriska platsbesök (som angivits i kvalitetsplanen) samt enstaka oannonserade besök. Kvalitetsansvarig skall även kontrollera andras egenkontroller att de är utförda.

Förutom det direkta jobbet på respektive byggplats så måste också KA gå ett antal kurser per år, hålla sig uppdaterad om ändringar i regelverken (där ändringar sker varje år), följa fackpress och forskning, betala certifieringsinstitut, samt skriva tentamen med jämna mellanrum för att bevisa att han kan det han skall jobba med.
....för att bara nämna något av det som kunden inte ser.
 
Hej igen,
Jag ifrågasätter inte att KA behövs eller inte men låt säga att det händer något som enligt protokollen är avbockade som gjorda.
Vad händer då om inte KA har varit på platsen och synat. Har han någon juridisk
ställning vid ett ev upptäckt fel. Han liksom besiktningsman ska stå på konsumentens
sida. Hantverkaren påstår att det är gjort. Går GARBO försäkringen in då. För 12 000
har våran KA gjort det jag tidigare beskrivit.

 
robocop skrev:
Hej igen,
Jag ifrågasätter inte att KA behövs eller inte men låt säga att det händer något som enligt protokollen  är avbockade som gjorda.
Vad händer då om inte KA har varit på platsen och synat. Har han någon juridisk
ställning vid ett ev upptäckt fel. Han liksom besiktningsman ska stå på konsumentens
sida. Hantverkaren påstår att det är gjort. Går GARBO försäkringen in då. För 12 000
har våran KA gjort det jag tidigare beskrivit.
Att KA har bockat och signerat i kvalitetsplanen kan betyda tre saker:
1) Han har varit själv på platsen och tagit ansvar för att det ser rätt ut.
2) Han har sett en egenkontroll där någon annan person intygat att de tar ansvar för att de gjort på rätt sätt.
3) Han ljuger och bockar bara av för att det ska se bra ut.

Om det senare visar sig att det begåtts fel som i kontrollplanen intygats har gjorts på rätt sätt så händer följande:

I fall 1 är KA ansvarig för felet eftersom han begått ett fel som inte sett det felaktiga utförandet. Han skall ha en konsultansvarsförsäkring som skall täcka kostnader up till 120 basbelopp.

I fall 2 är det den person som intygat utförandet som åker på ansvaret och blir skadeståndsskyldig.

I fall 3 har KA farit med osanning och är straffansvarig. Dessutom är han skadeståndsskyldig enligt samma princip som punkt 1.
 
HEJ igen,

Tack för svar.

Man kan då förstå att det kostar en peng om man har ett har ett sådant ansvar.
Finns det någon KA som råkat i luven med byggherren eller vice versa som väl har det övergripande egenkontrollenen, vid uppdagat fel. Hur blev utfallet?

 
robocop skrev:
Finns det någon KA som råkat i luven med byggherren eller vice versa som väl har det övergripande egenkontrollenen, vid uppdagat fel. Hur blev utfallet?
Om en KA "råkar i luven" på en beställare av en eller annan orsak så kan det i värsta fall hända att KA avsäger sig uppdraget.
Då meddelar han kommunen att bygget kommer att stå utan KA och även anledningen till att inte han vill vara kvar som KA (om orsaken är att byggherren inte velat göra rätt).
Då kommer kommunen att stoppa bygget tills en ny KA anlitats.

Om KA gjort fel så kopplas hans försäkringsbolag in som hanterar hela uppgörelsen. Då är det bara att rekommendera att byggherren skaffar sig en bra förhandlare eftersom det är lika lätt att få ett försäkringsbolag att betala som att krama vatten ur en sten. Det finns dock ärenden där byggherren fått ersättning.
 
Verkar som priserna skilljer sig rejält här i landet. Min KA i Blekinge tog 7000 kr.

Är dock inte nöjd med honom då han inte dök upp på slutbesiktningen fastän han accepterade att komma.

Enligt vad jag läst så måste en KA vara med på slutbesikningen enligt kosument tjänste lagen som sattes 1 jan 2005. Detta ska jag påpeka och begära avdrag på.

Jag undrar vad kan man begära ut från en KA gällande dokumentation om sitt hus? Han har ju ansvaret för att all protokoll samlas in från repektive entreprenör



 
Vår hussäljare erbjöd sig att vara kvalitetsansvarig gratis, men vi tyckte det kändes lite osäkert.
Så vi fick tag på en som tog 5000:-. Det var inte prislappen som styrde utan referenser. en som varit det tidigare samt är väl känd hos kommunen.
vi känner oss rätt säkra med våran Ka.
 
Per_G skrev:
Jag undrar vad kan man begära ut från en KA gällande dokumentation om sitt hus? Han har ju ansvaret för att all protokoll samlas in från repektive entreprenör
Du kan begära en kopia på den signerade kontrollplanen (som kommunen får) samt de handlingar som KA fått in från andra under byggets gång.
 
volvo skrev:
[quote author=Per_G link=1136405406/0#20 date=1137420556]
Jag undrar vad kan man begära ut från en KA gällande dokumentation om sitt hus? Han har ju ansvaret för att all protokoll samlas in från repektive entreprenör
Du kan begära en kopia på den signerade kontrollplanen (som kommunen får) samt de handlingar som KA fått in från andra under byggets gång.
[/quote]

Och om KA inte skickar in kontrollplanen till kommunen, fast att de har påminnt honom. Vad gör man då?
 
Jag har fått prisuppgift på 5000:- för KA.
 
honda skrev:
Och om KA inte skickar in kontrollplanen till kommunen, fast att de har påminnt honom. Vad gör man då?
Man betalar inte slutfakturan.
Man kontaktar själv KA och stöter på att kontrollplanen skall skickas in.
Om inget händer:
Man kontaktar KA:s kontrollorgan (Swedac, Swedcert eller liknande, uppgiften borde finnas på Boverkets hemsida) och meddelar att han inte skött sitt jobb.
Man kontaktar kommunen igen och påtalar problemen så de stöter på igen.

Personer som inte sköter s itt jobb skall jagas med blåslampa!
 
FredrikR skrev:
Jag har fått prisuppgift på 5000:- för KA.
Det låter skumt billigt.
Antingen rör det sig om en KA som har detta som sidoinkomst eller så är det en KA som inte tänker lägga ner speciellt mycket tid på sitt uppdrag...........
 
Våran KA kostar trappstädning och snöskottning :)
Ett bra pris tycker jag
Det fanns en post på 7000:- för det i kalkylen men en bekant är KA för oss
 
Attans, om jag hade vetat att man kunde erbjuda
trappstäd istället för de 15.000:- som vår KA tar
betalt hade jag nog gett mig in i en förhandling ;) ;D

/Madde
 
Vår KA, som är en rekommendation från hustillverkaren, tar 15 000 kr och för det tar han sig även an vår egen carport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.