Hej! Jag tänkte höra om det är någon som har tips hur jag kan felsöka min bergvärmepump eller kan dela med sig av erfarenheter av liknande problem…

Pumpen jag har är en NIBE Fighter 1115 8.5kw som en dag i förra veckan fick felkod ”HP/MS larm” jag testade då att starta om den men felkoden kom tillbaka strax efter uppstart… jag sätta på el patronen för att få vatten och värme och startade om.. efter detta så har vi fått värme och varmvatten utan felkoder… pannan låter dock inget längre (tidigare har man hört tydligt när kompressorn drar igång eller stängt av)

Det jag märker är att varmvattnet inte fungerar på samma sätt som tidigare, det tar slut nästan direkt.. (vi har en separat varmvatten kopplad till värmepumpen)

jag har också märkt att det är en säkring som gått två gånger som hör till pumpen..

ska ringa på service i veckan men skulle så gärna vilja kunna utesluta eller kanske t.o.m. kunna ringa om vad som är fel och ber därför er kunniga på forumets om hjälp.

jag har läst min manual , plockat av plåtar osv men jag kan inget om detta och har inte kunnat se några uppenbara fel.. lägger upp lite bilder och tar tacksamt emot tips..
 
  • Värmepumpskontrollpanel, visar värme och status, NIBE, gröna lysdioder, inställningsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett för NIBE Fighter värmeanläggning med tekniska specifikationer, märkspänning och CE-märkning, smutsig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett med texten "Fighter 1115" på en otydlig ljus bakgrund, möjligen elektronisk utrustning eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre delar av kommersiell maskin, sannolikt kylutrustning, med synliga rör och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet elektriskt skåp med kablar, reläer och elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte en säkring en av tre säkringar inproppskåpet som hör till värmepumpen för en timma sedan och den har redan gått ser jag nu…
 
HP/MS och säkringar som går är nästan helt säkert att mjukstarten till kompressorn är trasig. Det är kretskortet som sitter nere till vänster på din sista bild. Leta upp din modell på tex JS, https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-berg-och-jordvrme.html och se om mjukstarten finns fortfarande.

Det kan också vara kontaktorn eller motorskyddet i mitten på bilden som inte släpper igenom ström på alla faser.
I värsta fall är kompressorn kortsluten.
 
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
M -MaH- skrev:
HP/MS och säkringar som går är nästan helt säkert att mjukstarten till kompressorn är trasig. Det är kretskortet som sitter nere till vänster på din sista bild. Leta upp din modell på tex JS, [länk] och se om mjukstarten finns fortfarande.

Det kan också vara kontaktorn eller motorskyddet i mitten på bilden som inte släpper igenom ström på alla faser.
I värsta fall är kompressorn kortsluten.
M -MaH- skrev:
HP/MS och säkringar som går är nästan helt säkert att mjukstarten till kompressorn är trasig. Det är kretskortet som sitter nere till vänster på din sista bild. Leta upp din modell på tex JS, [länk] och se om mjukstarten finns fortfarande.

Det kan också vara kontaktorn eller motorskyddet i mitten på bilden som inte släpper igenom ström på alla faser.
I värsta fall är kompressorn kortsluten.
tusen tack, det var precis den här typen av svar jag hoppades på att få.
 
M -MaH- skrev:
HP/MS och säkringar som går är nästan helt säkert att mjukstarten till kompressorn är trasig. Det är kretskortet som sitter nere till vänster på din sista bild. Leta upp din modell på tex JS, [länk] och se om mjukstarten finns fortfarande.

Det kan också vara kontaktorn eller motorskyddet i mitten på bilden som inte släpper igenom ström på alla faser.
I värsta fall är kompressorn kortsluten.
tusen tack, precis den här typen av svar jag hoppades på att få.
 
Går det på något enkelt sätt att mäta sig fram om det är mjukstart, kontaktor, motorskydd eller kompressor som är dåligt?

M -MaH- skrev:
HP/MS och säkringar som går är nästan helt säkert att mjukstarten till kompressorn är trasig. Det är kretskortet som sitter nere till vänster på din sista bild. Leta upp din modell på tex JS, [länk] och se om mjukstarten finns fortfarande.

Det kan också vara kontaktorn eller motorskyddet i mitten på bilden som inte släpper igenom ström på alla faser.
I värsta fall är kompressorn kortsluten.
 
Mjukstarten kan man koppla förbi och provköra kompressorn en kort stund om den fungerar. Man måste stänga av kompressorn manuellt då (bryta strömmen) eftersom stopp-funktionen annars sitter integrerat på mjukstartkortet om jag minns rätt.
 
X Xgrp skrev:
Går det på något enkelt sätt att mäta sig fram om det är mjukstart, kontaktor, motorskydd eller kompressor som är dåligt?
Stäng av arbetsbrytare/säkringar till värmepumpen, och dra sedan ut kontakterna till kompressorn ur mjukstarten. Det är brun/svart/gråvit kabel som går ner i svarta skyddsslangen. Starta värmepumpen kolla att kontaktorn dras in (mitten på bilden). Mät sedan mellan T1-T2, T1-T3 och T2-3 på kontaktorn och på motorskyddet som sitter under. Det ska vara 400V på alla mätningar.
Elektrisk kontaktdon, kablar, märkning, säkringar, kopplingsscheman, industriell utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Xgrp
  • Laddar…
Har du kollat så motorskyddet inte löst ut?
 
står det hp/ms har mest troligt motorskyddet löst, om den inte står i autoläge mjukstarten heter 718078 och är trasig när detta fel uppstår,
 
Tack för alla svar! För att uppdatera i ärendet så försökte jag mäta lite men fattade inte riktigt vad jag kom fram till…. Jag chansade på att beställa en ny mjukstart och nu när jag plockade av den gamla var det uppenbart att den var kass.. en stor del av undersidan var svart/brunnen. Satte i det nya kortet och nu är pannan igång igen… Så om någon mer har samma/liknande problem skulle jag vilja tipsa om… bryt strömmen och inspektera ditt kort..
 
  • Gilla
Kalle ö och 1 till
  • Laddar…
Så här såg det ut under till…
 
  • Ett elektronikkort med kretsar, motstånd och kondensatorer, tyder på skada eller bränning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skönt att det löste sig, detta är ett riktigt standardfel på dessa pumpar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.