Hej!

I mitt hus byggt 1925 är numera vinden isolerad och inredd. Strax ovanför golvhöjd är det ett hål i murstocken (det satt en tallriksventil där när vi flyttade in). Kanalen i murstocken kommer nedifrån och fortsätter upp i skorstenen. Vad kan tanken vara med detta hål så långt ner på murstocken (se bilder)? Borde jag sätta igen det? Se längre ner för övriga förutsättningar i huset.

Del av gammal, sliten vägg med skadad puts och synlig eldstadsöppning på renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppning i en vitmålad vägg, brutet murverk, mörkt hål, ser gammalt och övergivet ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid rådande väderlek och kall murstock känner jag att det kommer in uteluft via hålet ner från skorstenen. Jag tror inte heller att kanalen är öppen längre ner i huset.

Vinden är i övrigt ”oventilerad”. Det finns ett mindre fönster på vardera gavel. Taket är ventilerat utanför isoleringen. Våningen under har tilluft via spaltventiler i sovrum och frånluft i badrum (Pax grundventilation). Det är helt öppet ner från vinden via trapp. Hur ska man tänka kring ventilation i vindsrummet som är tänkt som gästrum/kontor? Fyller hålet nån funktion i detta?

Tack på förhand!

/Peter
 
I mitt betydligt nyare hus(1952) är vent.kanaler från kök och badrum anslutna där. Eternitkanaler dessutom huga, huga.
 
Claes Sörmland
Med tanke på att det är cementbruk i öppningen så är det nog bara en hemfixad frånluftsventilation. De går baklänges ibland om väderleken är fel.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med tanke på att det är cementbruk i öppningen så är det nog bara en hemfixad frånluftsventilation. De går baklänges ibland om väderleken är fel.
Intressant! Jag tror också den har tillkommit senare, åtminstone i form av anpassning till tallriksventil. Vad är tanken med placering nere vid golvet? Maximera skorstenseffekt? Jag misstänker att ”hemfixade” lösningar kanske inte alltid är så genomtänkta, dessutom i ett hus som ändrat förutsättningar kring VVS radikalt genom åren. Det som var bra då, kanske inte alls funkar idag…
 
L lob skrev:
I mitt betydligt nyare hus(1952) är vent.kanaler från kök och badrum anslutna där. Eternitkanaler dessutom huga, huga.
Jag är rätt säker på att köken i huset hade egna im-kanaler i murstocken när det begav sig. Numera har både kök och badrum egna huvar på taket, gissningsvis tillkom de på 60/70-talet. Även vi har asbest och andra mindre roliga material här och var från diverse renoveringar…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.