Skulle vilja göra en kvick-fix för att höja öppna spisens pipa 1-2 dm över övriga pipor. Hur kan man göra detta?

Jag har 6 pipor i tegelskorstenen varav 4 imkanaler, 1 f.d. oljeeldningspipa och så öppna spisen. När man eldar gör undertrycket i huset att imkanalerna suger tillbaka röken in i huset. Jag skulle vilja åtgärda detta på två sätt: Dels sätta in någon extra tilluftsventil, dels höja spis-pipan en bit.

Kan man gjuta ett fyrkantigt rör av någon fibercement (ev armerad) och låta det sticka upp? Får man kondensproblem eller andra problem i den lilla tilläggsbiten? Skulle det kyla rökgaserna för mycket innan de lämnar pipan?

Tanken är att tilläggsröret tas bort vid sotning. På sikt blir en del av en huv.
 
Det är vanligt förekommande och drar inte med sig några problem.
Brukar alltid vara av plåt, bygger man den så den sticker ner 15 - 20 cm i pipan och sen vilar på en fläns så kan den vara en meter hög utan problem, bara att lyfta upp och lägga åt sidan vid sotning.
 
Tack för svar. En följdfråga: Behöver det vara rostfri plåt eller går det att köra med galvat?
 
Ser inga problem med galvat, blir inga superhöga temperaturer på det
 
Räcker även att installera tillräckligt med uteluftsventiler så dina ”imkanaler” börjar fungera korrekt.
 
Använd inte galvat. Rökgaserna äter upp galven oavsett temperatur.
 
E Erik321 skrev:
Räcker även att installera tillräckligt med uteluftsventiler så dina ”imkanaler” börjar fungera korrekt.
Antagligen har du rätt. Det fungerade ju på den tiden det var oljeeldning och det är en stor tilluftsventil direkt till pannrummet.

Dock vill jag ha "lagom" med tilluftsventiler för att inte ventilera bort värmen. Det är ju s a s illa nog att jag bara har en öppen spis. Större luftinsläpp drar ju tyvärr också med sig ett kalluftsflöde som bara är slöseri ut genom skorstenen - därav vill jag helst inte ta in mer luft än nödvändigt. Den mängd luft som går åt till själva förbränningen är faktiskt rätt liten. I pannrummet var detta inget problem då det snarast var en fördel att kyla detsamma.

Och för de som undrar så har jag begärt in offerter på kamin-insats, men med de speciella förhållanden som jag har landar jag en bit under 100 000 kr och för det får jag lika mycket solceller för samma pris/kW. Så det är inget självklart val.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.