Okej, tack! Går dett att göra en kvalificerad gissning på luftfuktighet utifrån kondens som rinner på fönstren, kläder som alltid känns fuktiga etc?
 
Felix Hesselgren Felix Hesselgren skrev:
Har pratat med värden idag om ventilationen och luftfuktigheten. Fick inte mycket medhåll där så det blir till att ordna själv.
Det finns ju regler för sånt, normalt är det hyresvärdens ansvar om inget annat anges. Annars borde väl hyresvärden vara intresserad av att det inte rinner vatten i fönstren och skadar fönsterbågarna. Men läser man lite här på forumet ser man hur många hyresvärdar det finns som struntar i allt sånt :(

Lycka till!
 
  • Gilla
Felix Hesselgren
  • Laddar…
Felix Hesselgren Felix Hesselgren skrev:
Okej, tack! Går dett att göra en kvalificerad gissning på luftfuktighet utifrån kondens som rinner på fönstren, kläder som alltid känns fuktiga etc?
Att det rinner på fönsterna kan bero på att de är dåligt isolerade och därmed väldigt kalla. Men om frukostflingorna och hårdbrödet är mjukt, eller att tvätt som hängtorkas aldrig torkar är träffsäkra tecken på att det är lite för fuktigt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fönstrena är väldigt nya ( hela stugan är 5-6 år gammal). Så det är nog inget fel på isoleringen i dom.

Brödet vet jag inte men kläder är konstant fuktiga :/

Men men, får att få "rätt" mot värden så är det väl en mätning som måste till.
 
Felix Hesselgren Felix Hesselgren skrev:
Fönstrena är väldigt nya ( hela stugan är 5-6 år gammal). Så det är nog inget fel på isoleringen i dom.

Brödet vet jag inte men kläder är konstant fuktiga :/

Men men, får att få "rätt" mot värden så är det väl en mätning som måste till.
Är det isolerfönster? Dvs moderna fönster med flera rutor som sitter ihop? Då behövs det mycket fukt inne, för att det ska börja rinna.
 
Förbättra ventilation och höj inomhustemperatur så slipper du kodens och fuktiga kläder. Det kostar en del att ha bra luftkvalitet i en bostad.
 
Finns badrumsfläkt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns badrumsfläkt?
Nej, ingen fläkt finns i nägot rum. Endast passiva ventiler.
 
Ta in en elektriker som installerar en fläkt och dra av kostanden på hyran om inte ägaren fixar. Det är krav från Boverket när man bygger ny bostad.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ta in en elektriker som installerar en fläkt och dra av kostanden på hyran om inte ägaren fixar. Det är krav från Boverket när man bygger ny bostad.
Vad är det som är kravet? Att det ska finnas en fläkt?
 
Finns inget krav om fläkt.
Det ska finnas fungerande ventilation.
Men i ditt fall måste det förmodligen till en frånluftsfläkt för att uppnå det.
Någonstans måste luften komma in och någon annanstans ut.
Du kan prova med att hålla ett papper framför ventilerna en i taget och vid någon(där det är frånluft) borde pappret sugas fast.
 
S sblixten skrev:
Finns inget krav om fläkt.
Det ska finnas fungerande ventilation.
Men i ditt fall måste det förmodligen till en frånluftsfläkt för att uppnå det.
Någonstans måste luften komma in och någon annanstans ut.
Du kan prova med att hålla ett papper framför ventilerna en i taget och vid någon(där det är frånluft) borde pappret sugas fast.
Allt jag har är passiva ventiler. Händer ingenting vid någon av dom 2 jag har.

Känslan är att jag måste ha öppet någonstans hela tiden för att luften inte ska bli alldeles för tryckt och kvav.
 
Tvärdrag är såklart ett sätt att få fungerande ventilation ;-)
 
Man kan tycka det är märkligt att din hyresvärd inte verkar bry sig eftersom denna person äger fastigheten. Dessutom är det billigt att exempelvis sätta in pax-fläkt eller liknande. Du ska inte behöva leva i snapsen miljö som du beskriver. Avfuktare eller pax-fläkt eller båda låter som ett bra första alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.