Hej,
Jag har en vedbod med måtten 500 x 130 cm som står på ca 20 stenplattor enligt bilden. Under stenplattorna är det barmark, inga ditlagda underlag. Problemet är att marken är ojämn och boden ligger bara emot plattorna på ca 6 punkter vilket gör att den står lite ostadigt och skevt.
Min fråga är hur jag ska få grunden att bli mer plan så att boden får mer stöd av underlaget utan att flytta boden? Jag har två garagedomkrafter så jag skulle kunna hissa upp och försöka lägga sand under plattorna. Funderar ev på att lägga in 9 cm höga lecablock så att träet kommer upp från marken. Svårigheten är dock att få det plant så att boden vilar på hela stommen. Skulle man kunna använda något slags fogskum mellan trästomme och platta/block eller skulle det bara åka ut på sidorna utan att bli bärande?
 
  • Träskjul under konstruktion med oisolerade väggar och vågformad takplåt. Ljus sipprar in genom väggspalter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök att hissa med domkraft och justera varje sten. Fyll med stenkross under stenarna typ 0-16. Väg av höjden med vattenpass eller laser, om du har. Du kan även lägga fler stenar på varandra, eller lägga andra typer av stenar om det passar.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
A AG A skrev:
Försök att hissa med domkraft och justera varje sten. Fyll med stenkross under stenarna typ 0-16. Väg av höjden med vattenpass eller laser, om du har. Du kan även lägga fler stenar på varandra, eller lägga andra typer av stenar om det passar.
Tack för svar!
Jag lägger nog lecablock för att få upp den lite och en blandning av sand och sten under.
 
Jag skulle göra det enkelt. lägg pallningsbrickor eller brädbitar mellan plattorna och boden, kanske en bit takpapp eller grundmurspapp mellan sten och trä.
 
  • Gilla
MikeOz och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle göra det enkelt. lägg pallningsbrickor eller brädbitar mellan plattorna och boden, kanske en bit takpapp eller grundmurspapp mellan sten och trä.
Tack för svar!
Ja, grundmurspapp har jag och det har jag funderat på att ev lägga mellan trä och platta för att minska risken för fukt, speciellt om jag inte väljer att höja med lecablock. Mellanrummen mellan träram och stenplattor varierar mellan 1-15 mm så pallningsbrickor eller kilar är en bra idé, tack!
 
M mia andersson1 skrev:
Tack för svar!
Ja, grundmurspapp har jag och det har jag funderat på att ev lägga mellan trä och platta för att minska risken för fukt, speciellt om jag inte väljer att höja med lecablock. Mellanrummen mellan träram och stenplattor varierar mellan 1-15 mm så pallningsbrickor eller kilar är en bra idé, tack!
En marknära vedbod med så enkelt markarbete kommer inte få evigt liv, leckblock är inte kapilärbrytande även om det förstås är bra att få upp både Boden och veden från marken för torkningen skull. Boden kommer sannolikt att överleva sin första ägare även om du inte gör nått utan bara börjar använda den.
 
F fribygg skrev:
En marknära vedbod med så enkelt markarbete kommer inte få evigt liv, leckblock är inte kapilärbrytande även om det förstås är bra att få upp både Boden och veden från marken för torkningen skull. Boden kommer sannolikt att överleva sin första ägare även om du inte gör nått utan bara börjar använda den.
Den får gärna bli kaffeved när jag är klar med den men fram tills dess vore det trevligt om den stod stadigt. :)
Jag ska lägga i EU-pallar som golv så veden kommer upp en bit iallafall.
 
Köp en hög med skärbrädor i plast i olika tjocklekar, dela i lagom stora bitar och använd för att lägga under stolparna. Eller ännu hellre ta de gamla från köket och köp nya dit.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Köp en hög med skärbrädor i plast i olika tjocklekar, dela i lagom stora bitar och använd för att lägga under stolparna. Eller ännu hellre ta de gamla från köket och köp nya dit.
Tack för svar!
Jag har gamla skärbrädor sparade för diverse projekt men har inte tänkt på att använda dem som pallningsbrickor. Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.