Hejsan. Upptäckte idag att alla ventiler i det lilla huset jag hyr har svarta fläckar/prickar.

Är detta mögel?

Har dessutom mycket hög luftfuktighet pga undermålig ventilation. Mycket kondens på rutorna varje morgon som bildar små pölar ibland.

Tacksam för hjälp och svart.
 
  • Gamla, smutsiga badrumsfläkt, mögel, damm, behov av rengöring, vit plast, ventilation, beigea kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en smutsig dammsugare med skumfilter och dammsamling, behöver rengöras. Inomhusmiljö synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torka bort med en fuktigt trasa och lite diskmedel el. dylikt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E etompau skrev:
Torka bort med en fuktigt trasa och lite diskmedel el. dylikt.
Självklart kan jag torka bort det.

Vad jag undrar över är om det är mögel som växer där vilket skulle behöva någon åtgärd ( mer än avtorkning).
 
Mögelsporer finns naturligt överallt. Håll rent, lagom torrt så blir det inget mögelangrepp.
Själv tycker jag det ser mer ut som damm/smuts/fett.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mögelsporer finns naturligt överallt. Håll rent, lagom torrt så blir det inget mögelangrepp.
Själv tycker jag det ser mer ut som damm/smuts/fett.
Tack för svar.

Att hålla torrt är svårt pga den höga luftfuktigheten. Det är också därför jag undrade om det kunde vara just mögel.

Förhoppningsvis är det smuts och damm. Blev lite nojig dock.
 
Sätt en paxfläkt i badrummet som går hela tiden, ha dina ventiler fullt öppna hela året. Väl bekomme :geek:
 
  • Gilla
Felix Hesselgren
  • Laddar…
Som sagt, mögelporer finns omkring oss hela tiden och letar hela tiden gynnsamma ställen att växa och frodas på. Helt naturligt och är inget man behöver utrota på nåt vis. I hemmet och särskilt badrum och dylika utrymmen så gäller det att städa frekvent så det inte finns ställen med grogrund. Men även om det blir svart och påväxt syns så är det inget farligt. Bara att städa bort. Sen finns det ju såklart otroligt känsliga människor som reagerar på allt men vi kan lämna dessa utanför den här diskussionen.
 
Jag skulle i ditt fall skaffa mig en avfuktare eftersom du har så hög luftfuktighet.
 
D Dilato skrev:
Jag skulle i ditt fall skaffa mig en avfuktare eftersom du har så hög luftfuktighet.
+1 på den. Avfuktare drar förvånansvärt lite el och värmer samtidigt upp utrymmet litegrann. Det finns hyfsat diskreta och tystgående modeller, och du kan ju alltid stänga av den nattetid om den låter för mycket.

Hyresvärden borde såklart ordna bättre ventilation åt dig (t.ex. en badrumsfläkt som går konstant på lågvarv), men alla hyresvärdar bryr sig inte om regler och då får du lösa situationen själv bäst du kan under tiden. Jag tror visserligen också att det bara är smuts på din ventilationskanal (lukta på det och se om det luktar "källare"), men fukt i huset är ändå inte bra.
 
Felix Hesselgren Felix Hesselgren skrev:
Hejsan. Upptäckte idag att alla ventiler i det lilla huset jag hyr har svarta fläckar/prickar.

Är detta mögel?

Har dessutom mycket hög luftfuktighet pga undermålig ventilation. Mycket kondens på rutorna varje morgon som bildar små pölar ibland.

Tacksam för hjälp och svart.
min gissning är att det är mögel. Att du har hög luftfuktighet beror förmodligen på att du har dålig ventilation. hur litet är huset? ett attefallshus behöver mekanisk ventilation annars räcker inte luftutbytet för att hålla nere co2 halt samt fuktighet i luften
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag skulle i ditt fall skaffa mig en avfuktare eftersom du har så hög luftfuktighet.
Lutar nog åt det. Sa det till värden idag men fick inte mycket medhåll där.
 
M mrsnhp skrev:
+1 på den. Avfuktare drar förvånansvärt lite el och värmer samtidigt upp utrymmet litegrann. Det finns hyfsat diskreta och tystgående modeller, och du kan ju alltid stänga av den nattetid om den låter för mycket.

Hyresvärden borde såklart ordna bättre ventilation åt dig (t.ex. en badrumsfläkt som går konstant på lågvarv), men alla hyresvärdar bryr sig inte om regler och då får du lösa situationen själv bäst du kan under tiden. Jag tror visserligen också att det bara är smuts på din ventilationskanal (lukta på det och se om det luktar "källare"), men fukt i huset är ändå inte bra.
Har pratat med värden idag om ventilationen och luftfuktigheten. Fick inte mycket medhåll där så det blir till att ordna själv.
 
S surfarn skrev:
min gissning är att det är mögel. Att du har hög luftfuktighet beror förmodligen på att du har dålig ventilation. hur litet är huset? ett attefallshus behöver mekanisk ventilation annars räcker inte luftutbytet för att hålla nere co2 halt samt fuktighet i luften
Huset är på 35kvm. Ligger 100 meter från havet på västkusten så ofta fuktigt utomhus.
Men det är fuktigare i stugan än utomhus. Rinner som sagt på fönstrena...
 
Felix Hesselgren Felix Hesselgren skrev:
Huset är på 35kvm. Ligger 100 meter från havet på västkusten så ofta fuktigt utomhus.
Men det är fuktigare i stugan än utomhus. Rinner som sagt på fönstrena...
Din utandningsluft ser till att det är fuktigt...
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Felix Hesselgren Felix Hesselgren skrev:
Huset är på 35kvm. Ligger 100 meter från havet på västkusten så ofta fuktigt utomhus.
Men det är fuktigare i stugan än utomhus. Rinner som sagt på fönstrena...
Skaffa en hygrometer/co2 mätare och mät. Det bör inte vara högre luftfuktighet än kanske 60-65% över 70 är inte bra. co2 skall helst inte ligga över 1200, men i små hus så ligger den ibland där och lite över. Är det väldigt mycket mer så är det inte så bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.