Hej

För några år sedan förberedde jag för bergvärme när vi byggde huset. Slangarna går in i huset och bort till ett perfekt ställe att borra hål på.

Nu har jag fått en offert på 170 000 efter rot, inkl att företaget "gräver och drar in slangar i huset osv". Jag påminde dem om att slangarna redan är indragna i huset osv och att det i stora drag räcker med att borra. De svarar att de måste ändå frakta hit en grävmaskin för att skyddsfylla över borrhålet...

Det finns grävmaskiner i byn. Jag kan kanske till och med skyddsfylla för hand om jag nöter ett par timmar?

Eller missförstår jag komplexiteten? Jag har till och med så att slangarna kommer ut lite i en slänt (som kan fyllas upp), så även om brunnen ska vara en meter ner så upplever jag att man inte behöver gräva för att få den på plats, utan snarare att det ska fyllas upp i efterhand. Men jag är verkligen inte proffs då jag aldrig sett sånt här på nära håll.

Vad tänker ni? Tack för tips. Jag tänkte nämligen att offerten provocerade mig eftersom jag redan har gjort majoriteten av grävjobbet inkl håltaging i huset etc.
 
När vi borrade så kom det sedan en grävare som var den minsta jag någonsin sett. Storlek motorcykel. Föraren satt gränsle som på en MC.

Hela det tog mindre än 30 min. Afrån att han började lasta a maskinen tills det var fördiggrävt, slangar i marken och återfyllt.

Om grävmaskinen finns i borrfirman, så tror jag att de alltid räknar en paketkostnad, maskinen behöver betalas även om den inte behövs för ett enstaka jobb.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Normalt handgrävs det väl aldrig i offerter idag, i verkligheten däremot åker en spade fram då det är enklare med finlir, speciellt vid återfyllning, nära fasader och där det misstänkts gå saker i marken. Oavsett så brukar väl annars installationen börjas med borrning följt av nerslagning av foderrör. Där efter brukar grävmaskinen officiellt komma fram och ett dike tas upp mellan fasad och hålet där det då grävs upp lite kring foderrör innan det kapas på lämpligt djup under färdig mark.

Om detta är gjort redan för dig och rören går på rätt djup mot fasad återstår ju grävning mot energibrunnen, grävningen som krävs för att ansluta dina slangar och sen för återfyllning och viss materialtransport för det. Att få de att stryka grävmaskinsposten på offerten för att ta fram spade med de momenten kvar tror är långsökt men sen maskinen kommer fram i slutändan är en annan sak
 
Om du inte gillar innehållet i offerten, varför inte avtala bort de delar du inte vill ha utförda?

i ditt fall, fråga vilka moment man använder grävare till, exkludera dessa och gör den delen själv istället.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om du inte gillar innehållet i offerten, varför inte avtala bort de delar du inte vill ha utförda?

i ditt fall, fråga vilka moment man använder grävare till, exkludera dessa och gör den delen själv istället.
Jag fick inte ändra någon del av avtalet. Det är där skon klämmer.
 
M myrstack skrev:
Normalt handgrävs det väl aldrig i offerter idag, i verkligheten däremot åker en spade fram då det är enklare med finlir, speciellt vid återfyllning, nära fasader och där det misstänkts gå saker i marken. Oavsett så brukar väl annars installationen börjas med borrning följt av nerslagning av foderrör. Där efter brukar grävmaskinen officiellt komma fram och ett dike tas upp mellan fasad och hålet där det då grävs upp lite kring foderrör innan det kapas på lämpligt djup under färdig mark.

Om detta är gjort redan för dig och rören går på rätt djup mot fasad återstår ju grävning mot energibrunnen, grävningen som krävs för att ansluta dina slangar och sen för återfyllning och viss materialtransport för det. Att få de att stryka grävmaskinsposten på offerten för att ta fram spade med de momenten kvar tror är långsökt men sen maskinen kommer fram i slutändan är en annan sak
Jag ber egentligen inte om handgrävning, jag ber om att helt enkelt inte gräva. Jag tror inte det måste grävas alls, utan det enda är nog återfyllning, vilket jag gärna gör själv. Slangarna är liksom exponerade i båda ändar där ena änden är i huset och andra i en slänt där de ska borra.
 
T tobbew skrev:
Jag fick inte ändra någon del av avtalet. Det är där skon klämmer.
Ok, då har du ju fått ett tydligt besked. De vill köra sitt standardpaket och vill inte ändra på det. Inte mycket att tjafsa om. De väljer vad de vill sälja och du väljer vad du vill köpa. Kan ni inte få det att matcha får du ju vända dig till någon som vill sälja dig precis det du vill ha.

Spontant kan jag tycka att de borde kunna dra bort ett par tusenlappar och lägga till en friskrivning om att slangarna mellan hus och hål är ditt ansvar, men om man nu inte vill så är det ju deras val.

Transporten av grävmaskinen är antagligen ingen stor sak - de använder säkert en liten maskin som inte kräver någon specialtransport, så det finns inga pengar att spara där för dig.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, då har du ju fått ett tydligt besked. De vill köra sitt standardpaket och vill inte ändra på det. Inte mycket att tjafsa om. De väljer vad de vill sälja och du väljer vad du vill köpa. Kan ni inte få det att matcha får du ju vända dig till någon som vill sälja dig precis det du vill ha.

Spontant kan jag tycka att de borde kunna dra bort ett par tusenlappar och lägga till en friskrivning om att slangarna mellan hus och hål är ditt ansvar, men om man nu inte vill så är det ju deras val.

Transporten av grävmaskinen är antagligen ingen stor sak - de använder säkert en liten maskin som inte kräver någon specialtransport, så det finns inga pengar att spara där för dig.
Absolut, det har aldrig varit otydligt. Avsikten med den här tråden var att skaffa kunskap kring huruvida jag kan vifta ihop det här själv med en spade på en halvtimme eller om det var ogörbart. Min tolkning är att det går. Jag gör vad jag kan för att hitta en annan leverantör. :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Hej
Jag handgrävde både gropen och diket fram till källarväggen. Dock ingen återfyllnad eftersom jag ville ha borrhålstoppen nåbar för att vid behov kunna fylla upp borrhålet med vatten(obef. tillrinning i början.).
Men det som tog mig en dag skulle ju en grävmaskin klara på en picosekund så jag skulle nog låta firman göra det.

MVH LOB
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.