Vi har en dörrstopp vid ytterdörren som är gammal och har lämnat märken, se bild. Någon som vet hur man kan göra rent teglet?
 
  • Vägg med tegel och puts, rörledningsända, grädde och grå färger, grön gräsmatta och småsten i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Som vanligt föreslår jag såpa till allting. Blöt upp, på med såpa, låt verka, skrubba med skurborste och skölj av med vatten
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det kalk som har letat sig ut från murbruket med regnvatten som har runnit in vid dörrstoppet så är det saltsyra som gäller. Jag tror det handlar om det. (Har man tålamod att gegga några dagar i följd kan svagare syror fungera, t ex citronsyra eller fosforsyra.)

Är det nåt UV-nedbrutet gummiplastpulver från själva dörrstoppet så kan det nog fungera med såpa eller handdiskmedel, diskborste och vattenslangen.
 
  • Gilla
verydisco
  • Laddar…
Åsa Lund
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det kalk som har letat sig ut från murbruket med regnvatten som har runnit in vid dörrstoppet så är det saltsyra som gäller. Jag tror det handlar om det. (Har man tålamod att gegga några dagar i följd kan svagare syror fungera, t ex citronsyra eller fosforsyra.)

Är det nåt UV-nedbrutet gummiplastpulver från själva dörrstoppet så kan det nog fungera med såpa eller handdiskmedel, diskborste och vattenslangen.
Jag gissar på gummi, stoppen ser så gammal ut att den nog börjat lösas upp
 
Claes Sörmland
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag gissar på gummi, stoppen ser så gammal ut att den nog börjat lösas upp
Är nog krita, gips eller kalk som filler i sån där plast/gummi. Kanske den som syns?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Får se hur TS väljer att attackera problemet ;)
Trevlig helg! :cool:
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Som vanligt föreslår jag såpa till allting. Blöt upp, på med såpa, låt verka, skrubba med skurborste och skölj av med vatten
Ja, jag brukar också alltid prova med såpa. Jag skrubbade ett varv med bara såpa och vatten och fick bort ganska mycket Funderar dock på hur det svarta ska lossna. Kanske ska prova att låta det verka längre.
 
  • Vägghörn med tegel och puts, skadad av vatten eller värme, i en trädgårdsmiljö med gräs och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Snyggt!
Det svarta är kanske mögel?
Lite mer såpa annars Klorin? Mögeltvätt? Eller täck över med en ny dörrstopp?
 
  • Gilla
verydisco
  • Laddar…
K
Högtryckstvätt borde vara i samma kategori som silvertejp, det funkar till de mesta.
 
  • Gilla
verydisco
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Snyggt!
Det svarta är kanske mögel?
Lite mer såpa annars Klorin? Mögeltvätt? Eller täck över med en ny dörrstopp?
Vi har mögeltvätt, ska prova ett varv med det Tyvärr täcker inte dörrstoppen det svarta, hade annars varit smidigaste lösningen
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
det svarta set ytlig ut typ bränt gummi och då kanske enklast att slipa detta bort
 
  • Gilla
verydisco
  • Laddar…
G gaia skrev:
det svarta set ytlig ut typ bränt gummi och då kanske enklast att slipa detta bort
Smart! hade inte tänkt tanken att man kan slipa. Ska prova det om jag hittar rätt slippapper.
 
G gaia skrev:
det svarta set ytlig ut typ bränt gummi och då kanske enklast att slipa detta bort
Jag slipade och tog med en skruvmejsel och pillade bort det svarta, blev toppen till slut
 
  • Träport mot putsad vägg, tegelhörn, rörände, stenbädd, solbelyst trädgårdsmiljö, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.