Hur på en glans kan man räkna ut medelkostnad av ett portabelt oljefyllt element? Har dessa två nedan och ska bo i min stuga på 12kvm i december i 4 veckor. Är tacksam för alla svar så klart. Vet att det är många faktorer så som hur varmt jag vill ha det och hur isolerat stugan är. Men jag tänker bara ett ungefär. Stugan är väl isolerad och jag gillar att sova i säg 18grader varmt rum. Oljefylld radiator, märke Athena, modell NY20AN-9L, 2000W, 230V-50Hz, med säkerhetsmärkningar och grå front.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en ADAX-enhet som visar typ, kod, strömförbrukning, tillverkningsland och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är helt avgörande hur bra isolerad stugan är och hur kallt det är ute, det är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Men är stugan välisolerad klarar du dig med ca 200 Watt och det ger ca 4-5 kWh som kostar ca 15:- per dygn.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Elementet på bilden har en effekt på 1500W. OM det skulle värma hela tiden så förbrukar det 1,5 kwh per timme. Men OM det skulle värma hela tiden så skulle det bli varmare än i en bastu, oavsett hur dåligt isolerat det är.

Element har en termostat som stänger av värmen när rummet har rätt temperatur.

Så det enda som styr din uppvärmningskostnad är vad "rummet drar". Alltså hur mycket värme som läcker ut genom väggar, fönster osv. Den värmen ersätts av elementet.

Jag tror att Elmont's uppskattning om 200Watt är rimlig. Förbrukningen varierar givetvis också med utomhustemperaturen. Det är skillnaden mellan ute temp, och innetemp som driver ut värme genom isoleringen. En dag med noll grader utomhus drar dubbelt så mycket värme som om ute temp är +10 grader, om du har +20 i rummet. Är det -10 ute, så drar det ytterligare lika mycket mer osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.