Hej,
Vi ska bestämma väggkonstruktion och har fått följande förslag. Bra/dåligt? Tack

Panel, falspanel monteras stående
28x70mm Spikläkt s 600mm.
10x45mm luftläkt c/c 600mm monteras stående
9mm utegips
45x220 Regelstomme s 600mm
220 mm Lösullsisolering warmfiber.
0,2 ÅB ‐ plastfolie ( ångspärr )
Liggande spikreglar s 300mm ( installationsskikt )
13 mm Gips
 
Ska du inte ha ett tunnare isolerskikt (70 mm eller liknande) innanför 220 reglarna för att få bort köldbryggor. Är det ett nytt hus som ska värmas upp så är ytterväggen lite tunn?

Dessutom plyfa bakom innegipsen, inte så dumt om man vill montera saker på väggen.
 
BirgitS
H Hutton skrev:
Dessutom plyfa bakom innegipsen, inte så dumt om man vill montera saker på väggen.
Räcker väl med OSB för det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Räcker väl med OSB för det.
Ja oftast, men är prisskillnaden så stor idag?
 
Det stämmer, huset är nytt och förslaget var från byggaren. Enligt byggaren ska varmfiber ha bättre isoleringsförmåga. Men du menar att det sannolikt blir kökdbryggor utan två lager isolering?
Tack för svar!

H Hutton skrev:
Ska du inte ha ett tunnare isolerskikt (70 mm eller liknande) innanför 220 reglarna för att få bort köldbryggor. Är det ett nytt hus som ska värmas upp så är ytterväggen lite tunn?

Dessutom plyfa bakom innegipsen, inte så dumt om man vill montera saker på väggen.

158078"]Ska du inte ha ett tunnare isolerskikt (70 mm eller liknande) innanför 220 reglarna för att få bort köldbryggor. Är det ett nytt hus som ska värmas upp så är ytterväggen lite tunn?

Dessutom plyfa bakom innegipsen, inte så dumt om man vill montera saker på väggen.[/QUOTE]
 

Bästa svaret

Lamdavärdet, alltså hur bra isolerförmåga ett material har är ungefär samma (strax under 0,4) för både glasfiber, stenull och cellulosa. Du får lite högre tröghet och värmelagring i cellulosan, i ditt fall Warmfibre, men isolerförmågan är snarlik.

Man brukar i regel ha överlappande isolerskikt i relation till reglarna i en träregelvägg för att bryta köldbryggorna. (Kolla tex Svenskt träs byggbeskrivningar) och 22 cm isolering är tunt vid en nybyggnation med tanke på dagens energipriser. Ett hus med låga driftkostnader tjänar man på i längden. 30 cm är ett bättre riktvärde idag. (Kanske mer?)

Och som sagt, enkelgips som innervägg är synd då ett lager osb eller plyfa inte ökar byggkostnaden så mycket men möjligheterna till senare montering och generell stabilitet förbättras betydligt. Själv har jag satt minst 12 mm plywood bakom all gips.
 
Tack för svar - jag tolkar det som man bör man få till en fasadskiva på utsidan för att bättra huset och eventuellt träfiber invändigt. Låter klokt. Säljaren ansåg dock att det knappt behövdes träfiber invändigt då dom kör liggande reglar med täta intervaller invändigt så det är rätt lätt att få upp saker.

Men om man jämför med Myresjöhus konstruktion. Vad tycker du om den i jämförelse? Se bild:
 
  • Illustration av huselement, isoleringstekniker, text på svenska, miljöfokus, digital publikation, mobilgränssnitt, issuu.com.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du lägger ett extra isolerskikt på insidan eller utsidan spelar nog mindre roll egentligen för helheten.

Fasadskivan ger ju kanske ytterligare lite bättre vindskydd och med isolering på utsidan sparar du lite kvm-yta på insidan. Men samtidigt är nog billigare med vanlig isolering per kvm om du lägger ett lager på insidan.

Angående väggritningen tycker jag följande.

-25 cm total isolering och bara i ett skikt är för lite, trots remsorna med sk köldbryggebrytare.

-Ett lager gips direkt mot ångspärren är inte en så bra lösning. Varje montage i väggen kommer perforera ångspärren. Enstaka hål tror jag inte spelar så stor roll egentligen men oavsett glasfiberförstärkning är det ändå bara en gipsskiva. Skulle man vilja hänga sin tv på den? Kan man montera vägghyllor som man vill?

Principiellt tycker jag att väggar som byggs idag bör ha minst 30 cm isolering i minst 2 skikt, helst 3. Dessutom; OSB eller Plywood bör monteras bakom gipsskivorna. Det är inget jättekostnad i relation till totalkostnaden men minskar driftkostnader och generell byggkvalitet.

Jag misstänker att ökningen av materialpriserna sista åren ligger bakom en alltför snäv optimering av byggkvalitet?

Min yttervägg är följande:

-Panel 34 mm mestadels liggande enkelfas(diffusionsöppen färg Falu vapen)
-Spikläkt 34x70
-Asfaboard kompletterad med diffusionsöppen vindduk på vissa partier.
-Regelstomme 1; 145 mm med stenull
-Obrutet isoleringsskikt med få köldbryggor 220mm stenull.
-Regelstomme 2; 95 mm med stenull
-Ångspärr
-12mm k-plyfa
-Gips

Väggen blir alltså ganska tjock men driftkostnaderna låga.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.