Hej! Jag har en diskmaskin "Mellanstor" från Ikea. Den är trasig och jag vill byta ut. Måste dock köpa från typ NetOnNet för att få den levererad och installerad. Ikea gör ju inte det.
Frågan är: Hur kan jag vara säker på att en diskmaskin med annat märke passar i mitt kök?
 
  • Gilla
Ylsan
  • Laddar…
A
Y Ylsan skrev:
Hej! Jag har en diskmaskin "Mellanstor" från Ikea. Den är trasig och jag vill byta ut. Måste dock köpa från typ NetOnNet för att få den levererad och installerad. Ikea gör ju inte det.
Frågan är: Hur kan jag vara säker på att en diskmaskin med annat märke passar i mitt kök?
kolla bara att din höjd under bänken är minst 86cm
 
K Krille4 skrev:
Det enkla är att mäta så att måtten stämmer.

Vi upptäckte sen att det svåra är att få andra än Ikeas integrerade diskmaskiner att fungera med Ikeas köksluckor.


Vi bytte ut vår integrerade maskin mot en Siemens integrerad och enda sättet att få den att passa med Ikeas kök var att köpa till:

[länk]

Lycka till!

/Krille
Tack! Bra att jag fick veta!
 
electroluxaren skrev:
kolla bara att din höjd under bänken är minst 86cm
Tack! Jag ska kolla det!
 
Y Ylsan skrev:
Tack! Jag ska kolla det!
Och kolla hur hög sparksockeln är. Är den tillräckligt låg, och bänkskivan tillräckligt högt upp har du plats för riktigt bra maskin..:)
 
Hej igen! Tack för råd!
Jag har en integrerad maskin. Kan det bli problem att sätta dit den gamla ikea luckan på en annan maskin?
 
Y Ylsan skrev:
Hej igen! Tack för råd!
Jag har en integrerad maskin. Kan det bli problem att sätta dit den gamla ikea luckan på en annan maskin?
”Det beror på ”

Jag har bytt två gånger på ett ikeakök med integrerad, och är sockeln låg (8 cm) och bänken minst 88 (undermått) så passar sk XXL-maskiner. Jag bytte nyligen hemma från en skit-ikea-maskin till en stor Asko ( DFI676GXXL1) Det gick bra, man kan bara skruva på luckan på maskinen.
Med mindre maskin (som vi hade tidigare) behövdes en sorts glidskena.
 
M Mulvaden skrev:
”Det beror på ”

Jag har bytt två gånger på ett ikeakök med integrerad, och är sockeln låg (8 cm) och bänken minst 88 (undermått) så passar sk XXL-maskiner. Jag bytte nyligen hemma från en skit-ikea-maskin till en stor Asko ( DFI676GXXL1) Det gick bra, man kan bara skruva på luckan på maskinen.
Med mindre maskin (som vi hade tidigare) behövdes en sorts glidskena.
Ok! Jag har en 45 cm så det kanske blir svårt då.
 
Y Ylsan skrev:
Ok! Jag har en 45 cm så det kanske blir svårt då.
Ja iaf med en XXL… :)

men det kommer säkert funka med en mindre maskin. Ta måtten och åk till ett vitvaruställe och fråga.
 
M Mulvaden skrev:
Ja iaf med en XXL… :)

men det kommer säkert funka med en mindre maskin. Ta måtten och åk till ett vitvaruställe och fråga.
s Så får det bli! Tack snälla för svar!
 
A
Y Ylsan skrev:
Ok! Jag har en 45 cm så det kanske blir svårt då.
ny maskiner från ikea tar alla formaten de har inbyggda glidfunktioner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.