Jörgen Edman Jörgen Edman skrev:
Även vid större skador /urholkningar?.
Absolut! Vid större håligheter är gipsputs att föredra framför kalkputs!
 
cubix cubix skrev:
Absolut! Vid större håligheter är gipsputs att föredra framför kalkputs!
Då så. Tack för svaren. /J
 
Inte gipsputs då det sväller när det kommer i kontakt med fukt.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Inte gipsputs då det sväller när det kommer i kontakt med fukt.
Om man nu tror sig ha fuktiga väggar då. Vad bör man använda då?
 
Ska man putsa för det finns risk för fukt så använd inte gipsputs.

Ska man putsa om en vägg så är det bästa att använda samma typ som tidigare.
Putsbruk b eller c eller kc.

Har själv putsat källarväggar med putsbruk c. Jag tycker det är svårt att få till perfekt blandning, men när man lyckas då är det lätt att putsa. Djupa hål putsade jag två gånger.

Har putsat innerväggar i helt torrt utrymme med gipsputs och det är mer förlåtande hur man blandar.

Det blir rejält smutsigt när jag putsat. Hade hjälp en gång av en murare när vi putsade om ett helt garage och det blev inte alls så skitigt runt om kring...
 
H HSP skrev:
Ska man putsa för det finns risk för fukt så använd inte gipsputs.

Ska man putsa om en vägg så är det bästa att använda samma typ som tidigare.
Putsbruk b eller c eller kc.

Har själv putsat källarväggar med putsbruk c. Jag tycker det är svårt att få till perfekt blandning, men när man lyckas då är det lätt att putsa. Djupa hål putsade jag två gånger.

Har putsat innerväggar i helt torrt utrymme med gipsputs och det är mer förlåtande hur man blandar.

Det blir rejält smutsigt när jag putsat. Hade hjälp en gång av en murare när vi putsade om ett helt garage och det blev inte alls så skitigt runt om kring...
Mina väggar är torra nu iallafall. (Bör vara) Men när jag gör detta helvetes jobb så vill jag bara göra det en gång och inte riskera att få göra om pga att jag använt fel puts/materiel.
 
Är det ytterväggar i källare eller innerväggar i källare med oisolerat källargolv då skulle jag inte välja gipsputs.

Utan då skulle jag välja traditionell puts...

Det är inget arbete man vill göra om i onödan...
 
H HSP skrev:
Är det ytterväggar i källare eller innerväggar i källare med oisolerat källargolv då skulle jag inte välja gipsputs.

Utan då skulle jag välja traditionell puts...

Det är inget arbete man vill göra om i onödan...
H HSP skrev:
Är det ytterväggar i källare eller innerväggar i källare med oisolerat källargolv då skulle jag inte välja gipsputs.

Utan då skulle jag välja traditionell puts...

Det är inget arbete man vill göra om i onödan...
H HSP skrev:
Är det ytterväggar i källare eller innerväggar i källare med oisolerat källargolv då skulle jag inte välja gipsputs.

Utan då skulle jag välja traditionell puts...

Det är inget arbete man vill göra om i onödan...
Ok. Så får det bli. Har en murare på G att kolla på det. Har många projekt här samtidigt och behöver köpa mig tid. Men dröjjer det eller blir för dyrt så får jag köra på själv. Tacksam för era svar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.