Hej!

Mina föräldrar har köpt en 70-tals lägenhet i Stockholm. Jag var förbi i dagarna och dom klagade på ett kraftigt undertryck i lägenhet. Vilket jag verkligen kände när jag skulle öppna balkongen som gav ordentligt motstånd och öppnandet gjorde dessutom att ett utblås i badrummet började tjuta.

Dom har 3 utblås i lägenheten och det verkar vara någon central fläkt för det är stark genomströmning där, men till min förvåning saknar lägenheten luftintag.

Är det någon 70-tals grej eller kan förra ägaren ”renoverat”-bort intagen?
 
M Martin Berntsson1 skrev:
Hej!

Mina föräldrar har köpt en 70-tals lägenhet i Stockholm. Jag var förbi i dagarna och dom klagade på ett kraftigt undertryck i lägenhet. Vilket jag verkligen kände när jag skulle öppna balkongen som gav ordentligt motstånd och öppnandet gjorde dessutom att ett utblås i badrummet började tjuta.

Dom har 3 utblås i lägenheten och det verkar vara någon central fläkt för det är stark genomströmning där, men till min förvåning saknar lägenheten luftintag.

Är det någon 70-tals grej eller kan förra ägaren ”renoverat”-bort intagen?
Har dom vädringluckor i fönstren? I så fall KAN det vara de enda friskluft de har. Då blir man tvungen att ha en eller flera av vädringsfönstren öppna ofta. Blir kallt på golvet. Jag har sett sådana lägenheter från 60- och 70-talet. Tror inte utsuget var lika kraftigt när husen byggdes

Annars har säker föregående ägare täppt till.
När var senaste kontrollen av ventilationen i huset (ovk)?
 
  • Gilla
Martin Berntsson1
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bodde i en lägenhet från 70-talets första år när jag var ung. Och precis som nämns ovan så var tilluften i denna etta enbart ett vädringslucka vid sidan av fönsterpartiet.

Vädringsluckan stängde jag så klart på vintern för det blev ju för kallt och eftersom man hade avskaffat oljepannan så var radiatorerna för kalla för att lyckas värma upp all kall inströmmande tilluft. Och det blev undertryck i hela lägenheten. Troligen också för att alla mina grannar också hade stängt sina vädringsluckor... Tjöt i nyckelhålet och dörren var som fastsugen.

Vädringslucka:

Vit dörr med metallhandtag och delvis öppnad svart myggnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin Berntsson1
  • Laddar…
Jaha! Ja det finns en stor lucka ovanför balkongdörren i alla fall. Då är det nog som tänkt men man kan tycka att dom får ordna det om dom byter fönster nån gång… Tack!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.