Finns det några vettiga sensorer för utetemperatur för anslutning till sitt ”Smarta hem”-system?
Kör OpenHab och protokollen jag främst tänker mig (då jag redan använder dem) är zwave, zigbee eller wifi.
Eller är det vettigare att ”sno” tillgängliga värden från temperatur.nu?

/C
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Jag använder Aqaras zigbee-sensor. Den är ju egentligen för inomhusbruk så jag har satt den i en elkopplingsdosa där jag tagit ur "kabelhålen" på undersidan för att släppa in luft/fuktighet men samtidigt skydda den från regn. Har funkat bra i ett år typ. Enda problemet jag haft med Aqaras sensorer är att de inte verkar byta anslutningsnod om zigbee-meshen ändras, så de har tappat kontakten ibland. Tröttnade till slut och köpte en Aqara Hub och sedan dess har det funkat utan några problem.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Jag använder mest Philips Hues rörelsesensorer för temperatur. De är lite dyrare men också betydligt mer pålitliga än alla andra jag testat. Sen räcker batterierna i flera år utan problem. Som bonus får du ju även rörelse och ljusdetektering.
Jag har med några Aqara termperaturgivare och de fungerar med bra, de kanske är lite bättre kalibrerade för att mäta just temperatur men de inte alls lika pålitliga när det gäller att fungera med zigbeenätet. De kopplar ifrån lite då och då och slutar uppdatera etc. Sen räcker batterierna inte alls lika länge heller.
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Jag använder mest Philips Hues rörelsesensorer för temperatur. De är lite dyrare men också betydligt mer pålitliga än alla andra jag testat. Sen räcker batterierna i flera år utan problem. Som bonus får du ju även rörelse och ljusdetektering.
Jag har med några Aqara termperaturgivare och de fungerar med bra, de kanske är lite bättre kalibrerade för att mäta just temperatur men de inte alls lika pålitliga när det gäller att fungera med zigbeenätet. De kopplar ifrån lite då och då och slutar uppdatera etc. Sen räcker batterierna inte alls lika länge heller.
hur fungerar Philips Hues rörelsesensorer vid kyla ?
specen säger bara ned till 0
 
Får man inte problem med batterierna när det är kallt? :thinking:


C Costanza skrev:
Finns det några vettiga sensorer för utetemperatur för anslutning till sitt ”Smarta hem”-system?
Jag lutar åt att prova Shelly UNI, då kan man ju välja en trådad spänningsförsörjning.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
C Costanza skrev:
Finns det några vettiga sensorer för utetemperatur för anslutning till sitt ”Smarta hem”-system?
Kör OpenHab och protokollen jag främst tänker mig (då jag redan använder dem) är zwave, zigbee eller wifi.
Eller är det vettigare att ”sno” tillgängliga värden från temperatur.nu?

/C
En väderstation är väl annars den naturliga vägen för att ta in väderdata och då får man ju betydligt mer än bara temperatur.
 
Strip Strip skrev:
Får man inte problem med batterierna när det är kallt? :thinking:

Jag lutar åt att prova Shelly UNI, då kan man ju välja en trådad spänningsförsörjning.
Jag har haft min Aqarasensor ca ett år och jag har nog bytt batteri en gång. Men sensorn har aldrig slutat att skicka data då det varit kallt. Tror att den är specad ner till -20 eller något så det bör den ju då klara.
 
krillek krillek skrev:
En väderstation är väl annars den naturliga vägen för att ta in väderdata och då får man ju betydligt mer än bara temperatur.
Ja, det skulle det kanske kunna vara.
Tycker kanske de är lite dyra bara.
Eller, kanske inte om man har en vettig setup med alla möjliga grejer, men för mig som har ett litet system som egentligen är mer lab-bänk än något annat så drar jag mig för att gödsla pengar på det…

Angående de där Hue rörelsesensorerna så ser jag inte att det står något om att de mäter temperatur. Men det gör de alltså?

/C
 
@Strip Jag har haft min Hue Outdoor Motion Sensor ute i snart 3 år nu utan att byta batteri så de håller bra länge i alla fall. Den rapporterar just nu 94.5% batterinivå med så lär ju klara ett tag till. Bor dock utanför Göteborg nära vatten så dagarna med under -10 grader är ju rätt få på en vinter.

@Costanza Ja de mäter temperatur med, dock är jag faktiskt osäker på om du kan få ut det i Philips Hue appen. Det fungerar dock utmärkt med de flesta andra mer öppna platformar like HomeAssistant etc. Har dålig koll på OpenHAB dock men jag har svårt att tro att det inte skulle fungera där.
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.