N
Godmorgon gott folk!

Vi vill bygga ut vårat hus som skulle behöva ett gästrum med tvättsuga/groventré. Vi skulle gärna vilja bygga som ett fristående "extahus" med en passage mellan extahuset och vårt nuvarande hus. Helst av allt skulle vi vilja köpa t.ex. ett färdigt attefallshus och sen sätta ihop detta med nuvarande huset.

Vi är medvetna om att attefallshus ska vara fristående, men vet ni om det kan funka att söka bygglov för "extrahuset" och passagen som en typ av tillbyggnad? Är det någon som gjort något liknande?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är detaljplanen för det område där du bor som reglerar vad du får bygga på din fastighet. Det brukar gå att hitta detaljplanen på kommunens webbplats. Leta reda på den och återkom med vad det står om din fastighet, t.ex. max byggarea, samt motsvarande för huset som redan finns där.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är detaljplanen för det område där du bor som reglerar vad du får bygga på din fastighet. Det brukar gå att hitta detaljplanen på kommunens webbplats. Leta reda på den och återkom med vad det står om din fastighet, t.ex. max byggarea, samt motsvarande för huset som redan finns där.
Tack så mycket, BirgitS!

Jag tror faktiskt inte det finns någon detaljplan för min fastighet eftersom jag bor på en liten gård på landet.
Jag kollade också på kommunens hemsida och kunde inte se någon detaljplan där heller.
Det stog något om att översiktplanen gäller utanför detaljplaneratområde, kanske kan man hittat något om hur man får bygga där?
 
BirgitS
Ja, då kan du bo utanför detaljplanelagt område och då är översiktsplanen bra att läsa. Om det inte hjälper så är det nog bäst med ett samtal med bygglovsavdelningen, en del har t.ex. öppen mottagning några timmar i veckan.
 
N
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, då kan du bo utanför detaljplanelagt område och då är översiktsplanen bra att läsa. Om det inte hjälper så är det nog bäst med ett samtal med bygglovsavdelningen, en del har t.ex. öppen mottagning några timmar i veckan.
Super, tack för all hjälp. Får bli att prata med dem:D
 
Hej
Det är inte säkert du behöver bygglov alls. I ex Kalmar kommun kan man bygga till huset 50% eller max 50m2 utanför detaljplan utan bygglov/bygganmälan eller dyl.
/Kim
 
Hej, jag byggde nyligen till vårt hus med ca 50 kvadratmeter garage och vinterbonat uterum och med en liten passage mellan byggnaderna. Jag sökte bygglov för tillbyggnad eftersom allt sitter ihop. Fördelen är väl också att det går att använda rotavdrag då också som inte går om man bygger ny "komplementbyggnad".
 
Tänk på att även om ditt hus ligger utanför detaljplanelagt område kan din fastighet ligga inom ”sammanhållen bebyggelse” och då kan reglerna vara annorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.