Idag har vi en 3-kammarbrunn i betong och en infiltration efter som ska bestå av 2x12m 110mm borrade/slitsade rör. Enligt ritning inlämnad till kommun ska det även finnas en uppsamlingsbrunn men den har jag inte sett röken av. Kanske ligger under gräsmattan någonstans.
Nu är det så att det inte rinner undan så fort som det är tänkt.
Så undrar vad är den största skillnaden mellan infiltration och markbädd? Hur ska man veta vad som passar bäst? Eller ska man byta ut allt, brunn mm?
 
Claes Sörmland
J Joukko skrev:
Idag har vi en 3-kammarbrunn i betong och en infiltration efter som ska bestå av 2x12m 110mm borrade/slitsade rör. Enligt ritning inlämnad till kommun ska det även finnas en uppsamlingsbrunn men den har jag inte sett röken av. Kanske ligger under gräsmattan någonstans.
Nu är det så att det inte rinner undan så fort som det är tänkt.
Så undrar vad är den största skillnaden mellan infiltration och markbädd? Hur ska man veta vad som passar bäst? Eller ska man byta ut allt, brunn mm?
Er infiltration är lite i det minsta laget, den är bara 24 löpmeter spridarledning. Typiskt sett krävs 30 löpmeter spridarledning för BDT+WC och ungefär vad ni har för BDT utan WC.

Lite enkelt så väljer ni infiltration om ni kan. Det som avgör är jordarten, distansen till ber och hur högt grundvattnet står under den värsta tiden på året (våren).

Om det inte fungerar p g a ytligt berg eller högt grundvatten så kan ni överväga förstärkt infiltration. En sandhög på markytan som ni låter vattnet gå igenom innan det når marken för infiltration.

Har ni lera i backen så är även förstärkt infiltration uteslutet. Då får ni välja en markbädd som helt enkelt är en sandhög som vattnet går igenom med uppsamlande rör under som leder vattnet vidare. Den kan också läggas i en plastfodrad grop och då är det en sluten markbädd. Man får då bättre koll på att allt vatten som gått igenom bädden verkligen samlas upp. Viktigt om man vill ha ett reningssteg efteråt. T ex en fosforfälla (= ett polonitfilter).
 
harry73
Du skriver inte hur gammalt anläggningen är, men det är inte ovanligt att spridarrör sätts igen efter några år. Det kan vara att det är slam som kom förbi trekammarbrunnen och sätter igen spridarröret eller så är det bara bakteriepåväxt i spridarrören som skapar en tät svart film som täpper till alla hål.
Bakteriepåväxten går snabbare om infiltrationen är underdimensionerad och aldrig får torka upp.

Detta är det första tecknet att infiltrationen går mot sitt slut, och att ni behöver spara för en ny infiltration. Det som kan hjälpa dock är att antingen fråga slambilen om de kan spola spridarrören (hos oss gör de det mot en billig peng) eller så beställer ni en spolbil som gör det åt er.
Det är mycket billigare att göra detta nu i förebyggande syfte, än att mitt i vintern behöva beställa en spolbil med kort varsel.
Gör ni inget ny, finns det en stor risk att nivån i trekammarbrunnen hamnar över skiljeväggarna och att ni får slamflytt in i spridarrören, och då blir problemet bara större.

Jag hade samma problem för 2 eller 3 år sen och det var inte kul.
 
harry73 harry73 skrev:
Du skriver inte hur gammalt anläggningen är, men det är inte ovanligt att spridarrör sätts igen efter några år. Det kan vara att det är slam som kom förbi trekammarbrunnen och sätter igen spridarröret eller så är det bara bakteriepåväxt i spridarrören som skapar en tät svart film som täpper till alla hål.
Bakteriepåväxten går snabbare om infiltrationen är underdimensionerad och aldrig får torka upp.

Detta är det första tecknet att infiltrationen går mot sitt slut, och att ni behöver spara för en ny infiltration. Det som kan hjälpa dock är att antingen fråga slambilen om de kan spola spridarrören (hos oss gör de det mot en billig peng) eller så beställer ni en spolbil som gör det åt er.
Det är mycket billigare att göra detta nu i förebyggande syfte, än att mitt i vintern behöva beställa en spolbil med kort varsel.
Gör ni inget ny, finns det en stor risk att nivån i trekammarbrunnen hamnar över skiljeväggarna och att ni får slamflytt in i spridarrören, och då blir problemet bara större.

Jag hade samma problem för 2 eller 3 år sen och det var inte kul.
Huset är byggt 1983-84. När jag försökt att spola rören själv så kommer jag inte många meter. Spolning från lastbil är ju kraftigare så det kanske kan fungera. Om det nu ligger 2 rör i backen så vet jag ju inte vilken av rören jag kommer in i.
 
Du hamnar troligvis i fördelningsbrunnen och mycket liten möjlighet att träffa utgående spridarledning.
Så försök hitta fördelningsbrunnen, du kan ju mäta hur långt du kommer med spolslangen och leta utifrån den längden.
 
A AndersS skrev:
Du hamnar troligvis i fördelningsbrunnen och mycket liten möjlighet att träffa utgående spridarledning.
Så försök hitta fördelningsbrunnen, du kan ju mäta hur långt du kommer med spolslangen och leta utifrån den längden.
Det är från fördelningsbrunnen jag utgår ifrån. Där finns ett rör från 3-kammarbrunnen och ett rör ut till spridarrör.
 
Claes Sörmland
Rötter? Finns träd inom 10 m avstånd så älskar deras rötter av naturliga skäl spridarlager och ledningar.
 
Hittade nog det andra röret. Kom in med hela slangen ca 14-15m. I andra röret kom jag ca 8m. Träd finns ca 12m bort.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73
Försök att filma röret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.