D dibb skrev:
Byggde hus 2018, fick en gammal mätare utan port och utan möjlighet att mäta in o ut strömmar.
Så 2019 när vi köpte solceller fick EON byta till en som klarade in o utström. De satte in en utan port....
Detta gör att jag bara ser "hela" kWh in o ut. Alltså utan decimaler. Vi har timpris......
Så verkar som att de har brist på mätare med HAN-portar.
Jag fick installerat en LandisGyr E360 LTE den 7:e denna månad av E.ON.
 
Yonna, det där är elcentralen. Inte elmätaren, den sitter nog utomhus kanske?
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
Jag byggde en egen som läser av den blinkande dioden på min elmätare (som är för gammal för HAN-port):

[länk]
Jag fick just igång min ESP32-baserade mätare i prototypstadie. Pratar fint med Home Assistant. Ska väl sätta mig och löda vid tillfälle och försöka att placera den på något vettigt ställe. Sen ska jag sitta och vara nöjd över att jag sparade typ 1000kr jämfört med om jag köpt tex en Tibber +.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Mitt skåp är 16 år gammalt och jag hittar ingen port! Innebär detta att du får direktavläsning i Eon-appen?

Jag kollar dagligen appen men i denna görs avläsningen tydligen med ett par timmars fördröjning.

Har samma problem. Äldre mätare saknar ” Han-port”.
 
Ä Äpplesnö skrev:
Har samma problem. Äldre mätare saknar ” Han-port”.
Då är man nog hänvisad till energimätare som läser av den blinkande dioden på elmätaren istället.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Då är man nog hänvisad till energimätare som läser av den blinkande dioden på elmätaren istället.
?
 
yonna yonna skrev:
?
Såg nu att det avhandlas lite tidigare i tråden och föreslagits att det kanske var bättre att vänta på elmätarbyte än att köpa en lite mindre kompetent pryl för att läsa av elmätaren.

Men själva förklaringen: har man ingen port på elmätaren där man fysiskt kan koppla in en realtidsmätare så kan man istället skaffa en realtidsmätare som mäter antalet blinkningar på den lysdiod som finns på alla elmätare. Själva mätningen av förbrukningen blir mest troligt samma, men en mätare man kopplar in med kabel ger säkert ut en massa annan information också som man kan eller inte kan vara intresserad av.
 
yonna yonna skrev:
?
Exempelvis en sådan här:
https://www.tradera.com/item/344687/567004566/energimatare-ikea-sparsnas
Jag använder fortfarande min sådan trots att jag numera har HAN-port (för lat för att ta tag i det).

Jag köpte på mig 6 sådana när IKEA reade ut dom för 99 kronor, en lämnade jag kvar i förra huset när det såldes och resten såldes på Tradera med 2108 kronor i nettovinst :D
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.