Funderar... I mitt hus har jag en luft-/luftvärmepump i vardagsrummet på nedervåningen. I de tre sovrummen (ett uppe, två nere) har jag direktverkande el med rumsgivare. I allrummet på övervåningen kan jag välja att ha elementet på och det styrs då enligt tempgivaren i sovrummet på övervåningen.
Min tanke är att då elpriset är högt kan man sänka termostaterna och låta innetemperaturen sjunka. Men frågan är hur långt det ska tillåtas att sjunka? Jag antar att man till slut når daggpunkten och får problem med fukt. Som bonus har jag i övervåningens allrum (där alltså ingen termostatstyrning alls finns) en hel del bok- och skivhyllor stående mot yttervägg. Och just i böcker och skivomslag man är rädd om vill man ju inte har fuktproblem. Till råga på allt är huset byggt på 70-talet så det är förhållandevis värdelöst isolerat i väggarna.

Så, hur ska jag tänka? Vilka temperaturgränser bör man hålla sig till? ...och rent praktiskt, måste jag ha separata termostater bakom alla hyllor? :D

Normalt har jag luftvärmepumpen på 21 grader vilket ger runt 22 i de öppna ytorna på nedervåningen. I sovrummen har jag inställt på 20,5-21 grader, denna utgångstemperstur påverkar väl en del var daggtemperaturen sedan hamnar?
 
Cheesen
Jag är rätt övertygad om att din egen bekvämlighet sätter temperaturen innan fukt blir ett problem så länge som det är rum som du vistas i.
I stugan håller jag temperaturen just över noll när jag inte är där på vintern. Huvudsaken är att det inte blir kallare inne än ute på dagarna och att man håller en relativt jämn temperatur.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag är rätt övertygad om att din egen bekvämlighet sätter temperaturen innan fukt blir ett problem så länge som det är rum som du vistas i.
I stugan håller jag temperaturen just över noll när jag inte är där på vintern. Huvudsaken är att det inte blir kallare inne än ute på dagarna och att man håller en relativt jämn temperatur.
Sant! Följdfrågan blir då lite mer "Hur mycket ska det få dippa när jag inte är hemma, tex borta en vecka på höstlov (på fröekommen anledning). :D
 
ned till 14C iaf
Ville inte kallställa ett hus som jag skulle sälja i norrland.
Försäkringsbolaget ville att jag skulle ha garanterat minst 10C efter 2h med strömavbrott.
Detta skulle kunna visas mha en temperaturlogger.
Rekommendationen var då 14C för att 10C efter 2h med -20C skulle kunna uppnås.

Så du kan ju låta el-elementen stå på 12-14C och köra luft/luften på 18C eller nått sånt.

EDIT:
Sen kan man ju alltid gå lägre men frågan är ju när på året man inte är där och vill ha lägre temperatur.
Höstlov med 5C ute .... skulle lätt ställa elementen på 10C och luftluften på 15C
jul/nyår med -15C ute... tja då skulle jag nog vilja ha det jag skrev ovan iaf
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Tack för input! Jag misstänker att jag får gå och köpa ett Wifi-element till sovrummet uppe, så att jag kan ha termostaten fast på typ 14-16 grader i allrummet uppe. Jag skulle ändå vilja byta elementet i sovrummet då det är min dotters rum och hon är bara hos mig varannan vecka, på så vis kan termostaten automatiskt växla mellan 20 och 15 grader beroende på om hon är hos mig eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.