E
Nu har elförbrukningen sjunkit 13 % i oktober jämfört med oktober 2020. Annars har elanvändningen stått stilla i tio år. Eleffektiviseringen har blivit allmän under senaste tiden på grund av höga elpriser.
På grund av effektiviseringarna sjunker elpriset. Med sänkt elanvändning följer också sänkt effektbehov, ofta nästan lika stort som elbesparingen. Det betyder att våra elproduktionsanläggningar räcker till mycket bättre.
Med 13 % lägre förbrukning har effektbehovet sjunkit kanske 10% vilket är ca 2500 MW.
Vilken(vilka) typ av eleffektivisering har du använt? Värmepump, solceller, automatik, manuell handpåläggning, isolering, värmeväxlare, vattenburen golvvärme, temperatursänkning, LED, byte till effektivare hushållsmaskiner, termostatventiler, diciplinering av tonåringar, vedeldning,
 
Har det mesta gjort så oktobers minskning med 25% för oss beror högre utetemperatur och mindre behov till uppvärmning. Och jag jämför med 2021 inte 2020 som du gjort.
 
E
A AndersS skrev:
Har det mesta gjort så oktobers minskning med 25% för oss beror högre utetemperatur och mindre behov till uppvärmning. Och jag jämför med 2021 inte 2020 som du gjort.
Kan du skicka förbrukningen för 2021 oktober?
 
Oktober 2021 1075 kWh och 2022 791 kWh.
Stapeldiagram och linjediagram som jämför månatlig energiförbrukning (kWh) och temperatur mellan 2021 och 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Juni-augusti högre värde inte jämförbart, inte samma förutsättning.
 
Redigerat:
E
A AndersS skrev:
Oktober 2021 1075 kWh och 2022 791 kWh.
[bild]
Juni-augusti högre värde inte jämförbart, inte samma förutsättning.
Förlåt jag trodde du menade 2021 för hela landet.

Jag använde 2020 då jag inte hittade 2021 på Nordpool.
 
Tja då ska vi se här
* solceller har jag haft i två sommar nu (Kasching!)
* håller just på med att lägga dit den tidigare köpta tilläggsisoleringen på vinden
* Byt LuftVattenVP till en nyare och mer effektiv då det är kalt ut .. den gamla var tydligen väldigt bra ned till ca 0. sen tappade den och under -10C var den rentav nästan samma som en elpatron :oops:
* Samma temp inne.
* Förra hösten skaffade jag mig en heatback till öppnaspisen som gör att det kommer ut ca dubbelt med värme mot innan
* Automatiserat när VVB får gå, (men det är i första hand för att se till att inte dra för mycket på nån fas, men det visade sig att jag sänkte antal kWh som VVB drar pga tidsstyrningen)
* Installerade en poolvärmeväxlare i sommras ... det måste ju hamna på minus kontot då jag nu kan värma poolen via husvärmen som jag inte kunde tidigare

Resultat än så länge efter midsommar har jag gjort av med ca 5-20% mer än motsvarande månader förra året. (Nej nej nej jag poolvärmen drog inte en jävla massa. Det vägrar jag att tro ... bara sidåsdär en 10-25kWh om dan. )

Får se nu i vinter då kylan kommer hur nya VPn står sig tillsammans med vindstilläggsisoleringen
Och till våren stoppar jag in en solvärme anläggning för att hjälpa till med poolvärmen, så totalt resultat får för allt jag ska göra dröjer nog lite för min del. Det spelar inte så stor roll heller personligen då jag har fastpris på 58 öre/kWh till efter sommaren 2024.
 
E
M MrDizzy skrev:
Tja då ska vi se här
* solceller har jag haft i två sommar nu (Kasching!)
* håller just på med att lägga dit den tidigare köpta tilläggsisoleringen på vinden
* Byt LuftVattenVP till en nyare och mer effektiv då det är kalt ut .. den gamla var tydligen väldigt bra ned till ca 0. sen tappade den och under -10C var den rentav nästan samma som en elpatron :oops:
* Samma temp inne.
* Förra hösten skaffade jag mig en heatback till öppnaspisen som gör att det kommer ut ca dubbelt med värme mot innan
* Automatiserat när VVB får gå, (men det är i första hand för att se till att inte dra för mycket på nån fas, men det visade sig att jag sänkte antal kWh som VVB drar pga tidsstyrningen)
* Installerade en poolvärmeväxlare i sommras ... det måste ju hamna på minus kontot då jag nu kan värma poolen via husvärmen som jag inte kunde tidigare

Resultat än så länge efter midsommar har jag gjort av med ca 5-20% mer än motsvarande månader förra året. (Nej nej nej jag poolvärmen drog inte en jävla massa. Det vägrar jag att tro ... bara sidåsdär en 10-25kWh om dan. )

Får se nu i vinter då kylan kommer hur nya VPn står sig tillsammans med vindstilläggsisoleringen
Och till våren stoppar jag in en solvärme anläggning för att hjälpa till med poolvärmen, så totalt resultat får för allt jag ska göra dröjer nog lite för min del. Det spelar inte så stor roll heller personligen då jag har fastpris på 58 öre/kWh till efter sommaren 2024.
Heja Mr Dizzy!
Pool drar mycket så solvärmare är smart.
 
M MrDizzy skrev:
Tja då ska vi se här

* Förra hösten skaffade jag mig en heatback till öppnaspisen som gör att det kommer ut ca dubbelt med värme mot innan
Vad är HEATBACK och hur funkar det? Jag försökte googla och fick bara ett svar på en amerikansk hemsida.
 
I Intetsnickare skrev:
Vad är HEATBACK och hur funkar det? Jag försökte googla och fick bara ett svar på en amerikansk hemsida.
Ah! Kollade de heter fireback och inte heatback. Miss att glömma namnet och tog det som lät rätt men var fel.

Mjo det är mest amerikaner som använder sig av det då de kör med öppenspis i mångt och mycket istället för kaminer.
Kan man ha kamin är det alltid att föredra ur effektivitets synvinkel.

Jaja en fireback är eg bara en 2-3cm stålplåt med fot/fötter på ena sidan.
Den ställer man längstbak i öppnaspisen. Foten/fötterna gör att den inte tippar framåt. '
(de är tunga som satan)
Man eldar som vanligt i öppna spisen och stålplåten tar upp endel av värmen från elden och strålar ut denna i rummet.
Har mätt med IR termometer värmestrålningen från min öppen spis före och efter ca 10-15cm från eldsflammorna. Och värmestrålingen är ca dubbelt upp.
Det känns också i rummet att det kommer ut väldigt mycket mer värme från öppna spisen.

Finns ingen som säljer nån liknade produkt i Sverige vad jag hittat. Jag gick till en lokal firma som gör saker med tjockplåt och bad dem göra en enl min specifikationer.
Blev inte dyrt alls
Sen bara att köpa svart värmefärg på biltema och spray den :D
Och man vill ha i stål och inte gjutjärn. Stål ska spricka mindre (vet dock inte om det är ett problem eller inte)

För att se hur de ser ut på ett ungefär:
https://www.gratewalloffire.com/Reflective-Fire-Backs.html
 
E Klimatbygg skrev:
Nu har elförbrukningen sjunkit 13 % i oktober jämfört med oktober 2020. Annars har elanvändningen stått stilla i tio år. Eleffektiviseringen har blivit allmän under senaste tiden på grund av höga elpriser.
På grund av effektiviseringarna sjunker elpriset. Med sänkt elanvändning följer också sänkt effektbehov, ofta nästan lika stort som elbesparingen. Det betyder att våra elproduktionsanläggningar räcker till mycket bättre.
Med 13 % lägre förbrukning har effektbehovet sjunkit kanske 10% vilket är ca 2500 MW.
Vilken(vilka) typ av eleffektivisering har du använt? Värmepump, solceller, automatik, manuell handpåläggning, isolering, värmeväxlare, vattenburen golvvärme, temperatursänkning, LED, byte till effektivare hushållsmaskiner, termostatventiler, diciplinering av tonåringar, vedeldning,
Jag har värmt huset med ved, men kan inte se det som en effektivisering utan det är ett medvetet val av värmekälla då jag så lite som möjligt vill vara beroende av köpt energi.
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
O
F fribygg skrev:
Jag har värmt huset med ved, men kan inte se det som en effektivisering utan det är ett medvetet val av värmekälla då jag så lite som möjligt vill vara beroende av köpt energi.
Låter bra men då måste man ju köpa skog först:thinking:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
O OMathson skrev:
Låter bra men då måste man ju köpa skog först:thinking:
Eller åtminstånde hugga ved;)
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.