Hej!

Jag är total nybörjare här så här kommer troligen en riktig nybörjarfråga. I vattenlåset under min diskbänk finns det ett flertal anslutningar (till och från diskmaskin och diskställ) och en av dem är öppen. Det är fackmannamässigt installerat för några år sen och har inte orsakat några problem förrän nu, då jag just upptäckte att det har börjat rinna ut vatten ur öppningen (särskilt om jag kör diskmaskinen).

Jag gissar att det ska kunna vara öppet där, eftersom de lämnade det så, men finns det nån anledning till att man skulle vilja ha det öppet, eller kan jag plugga igen den? Är det ett tecken på att det är fel nån annanstans? Jag har inte hittat nåt tydligt stopp i låset eller det anslutande avloppsröret, men har heller inte undersökt det så noggrant.

Tack på förhand!

Installation under diskbänk, avloppsrör, kopplingar, slangklämmor, flexibel slang, bristfälligt städning, husligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PVC-rör, kopplingar, väggfäste, elektriskt flexrör, möjlig infrastruktur, inomhus, teknisk, vit, lutande fotovinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kollat att den verkligen är öppen? Den har ju en botten inuti i vanliga fall.
 
  • Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Har du kollat att den verkligen är öppen? Den har ju en botten inuti i vanliga fall.
Ja, om jag sticker in fingret så verkar det inte finnas nåt stopp och jag kommer åt de andra öppningarna. Det rann ut ett par dl vatten ur hålet när jag testade att köra diskmaskinen. Vet inte om det tyder på att vattnet inte rinner undan tillräckligt snabbt i vattenlåset så att det fylls på ända upp till hålet?
 
Då är det bara plugga det.
 

Bästa svaret

Håkanen67
Som andra redan skrivit, plugga. Anledningen det börjat komma den vägen är att du har igensatt vattenlås eller massa mög i röret efter vattenlåset. Blir så efter några år..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du ska absolut inte ha en öppning i vattenlåset som du har. Att det först nu orsakat ett problem är väl ren tur.

Den som installerade och lämnade så hade i princip kunnat orsaka att allt diskvatten gått ut i köksskåpet och vidare ut på köksgolvet
 
Har överfyllnadsskyddet hamnat på en stängd sida istället för den öppna?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Har överfyllnadsskyddet hamnat på en stängd sida istället för den öppna?
Intressant förslag, men den andra sidan verkar vara öppen. Det rinner ner som det ska genom bräddavloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.