Hej! Tänkte bara dela med mig av en lösning på ett problem som kan spara sköna slantar. Har en lIve AG-90 fläkt som köptes för 10 år sedan. Kanske kan det hjälpa någon i samma situation, även för andra fabrikat.

Helt plötsligt en dag så startade inte fläkten och jag befarade att motorn var slut. Kretskortet såg ok ut så jag tog kontakt med en firma som säljer reservdelar för pris på en ny motor som i sin tur kontaktade lIve. Svaret jag fick var att dem inte säljer reservdelar till fläktar äldre än 10 år! Nu har ju Ilves fläktar sett likadana ut under alla år så jag vet inte vad som förändrats så radikalt på denna tiden att dem helt enkelt hänvisar till att köpa en helt ny fläkt för över 20 tusen :surprised:

Lösningen blev betydligt billigare ;)

Det finns en startkondensator (används på 1-fas motorer) som har en begränsad livslängd och den kostar 60 kr på Amazon. Det går att mäta upp den med en multimeter som kan mäta kapacitans om man vill kolla om den är ok. När denna kondensator slutar att fungera ...ja då startar inte motorn. Superenkel att byta också då den ligger löst i en egen låda och ansluts med flatstift.

Elektronisk komponent, kondensator, 6.3 μF, tolerans ±5%, märkspänning 420V/470V, datumstämpel, säkerhetsmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu rullar fläkten igen :cool:
 
  • Gilla
lösmög och 2 till
  • Laddar…
A
Bra för alla som går i tankar att köpa en Ilve
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.