M mrZnake skrev:
Den mig veterligen enda näringen som får ha bostäder som ekonomibyggnader är renskötande samer.
Nog måste de sjöbodar som finns vara byggda som ekonomibyggnader även om de innehåller bostad, jag tror möjligheten att bygga koja handlar om bostad nödvändig för näringen som ej är permanentbostad. Traditionellt var kolarkojor, jaktkojor och skogsarbetarkojor tydliga bostäder och det kan inte vara nått fel att driva de näringarna i dag heller.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nog måste de sjöbodar som finns vara byggda som ekonomibyggnader även om de innehåller bostad, jag tror möjligheten att bygga koja handlar om bostad nödvändig för näringen som ej är permanentbostad. Traditionellt var kolarkojor, jaktkojor och skogsarbetarkojor tydliga bostäder och det kan inte vara nått fel att driva de näringarna i dag heller.
Du pratar om en något svunnen tid. Vad jag vet är det ingen som fått igenom det resonemanget i högre instans. Att sjöbodar som man kan bo i blev uppförda eller ändrade före 2010 är nog fullt möjligt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M mrZnake skrev:
Du pratar om en något svunnen tid. Vad jag vet är det ingen som fått igenom det resonemanget i högre instans. Att sjöbodar som man kan bo i blev uppförda eller ändrade före 2010 är nog fullt möjligt.
Sjöbodar var nästan alltid inredda, oavsett om de byggdes 1910 eller 2010, för övernattning. Ofta bodde dessutom drängarna där delar av året.
Jag har både gammal sjöbod och jaktstuga, som många gårdar har. sjöbodar är på en av de mest eftertraktade kusterna vid Östersjön hårt reglerade. Mest för att de skall nyttjas som förr, för tillfälliga eller enstaka övernattningar och ej permanenta fritidshus.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M mrZnake skrev:
Du pratar om en något svunnen tid. Vad jag vet är det ingen som fått igenom det resonemanget i högre instans. Att sjöbodar som man kan bo i blev uppförda eller ändrade före 2010 är nog fullt möjligt.
Visst pratar jag om en svunnen tid, nu måste man ju ha strandskyddsdispans om man ska bygga närmare vatten än 100m så tillväxten av sjöbodar är väl låg?
Varför högre instans ens skulle pröva en koja i egen skog förstår jag inte, om jag behöver jag byggnaden för näringen avgör jag ju själv. Byggninga balken säger ju "bygge sig till lägenhet det bästa han gitter" och det har bönder och skogsarbetare fått göra i alla tider.
 
Kan bli klurigt när byggnadsnämnden får nys på den. En anonym anmälan med foto och plats är svår att ignorera. Så att hävda byggnadsbalken i det här läget blir nog aningen jobbigt. Men för all del testa, det är kul med nya praxis
 
M mrZnake skrev:
Kan bli klurigt när byggnadsnämnden får nys på den. En anonym anmälan med foto och plats är svår att ignorera. Så att hävda byggnadsbalken i det här läget blir nog aningen jobbigt. Men för all del testa, det är kul med nya praxis
Tja, ska jag bygga nått gör jag det med stöd av Byggningabalken, det är ju trots allt gällande lag.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M mrZnake skrev:
Kan bli klurigt när byggnadsnämnden får nys på den. En anonym anmälan med foto och plats är svår att ignorera. Så att hävda byggnadsbalken i det här läget blir nog aningen jobbigt. Men för all del testa, det är kul med nya praxis
Det är absolut inga problem så länge man bygger ekonomibyggnader, med eller utan övernattningsmöjligheter.
Jag har haft en hel del med byggnadsnämnd att göra. Det man inte vill se är att det byggs som fritidshus, uthyrning etc. Sålänge det är en sjöbod, jaktstuga eller vad man vill och används som sådan är det helt ok. Inte bara ok utan bra.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det är absolut inga problem så länge man bygger ekonomibyggnader, med eller utan övernattningsmöjligheter.
Jag har haft en hel del med byggnadsnämnd att göra. Det man inte vill se är att det byggs som fritidshus, uthyrning etc. Sålänge det är en sjöbod, jaktstuga eller vad man vill och används som sådan är det helt ok. Inte bara ok utan bra.
Glädjande att du har kontakt med en pragmatisk byggnadsnämnd som tydligen förstår avsikten med nu gällande lagstiftning vad gäller lant och skogsbrukets byggnader.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det är absolut inga problem så länge man bygger ekonomibyggnader, med eller utan övernattningsmöjligheter.
Jag har haft en hel del med byggnadsnämnd att göra. Det man inte vill se är att det byggs som fritidshus, uthyrning etc. Sålänge det är en sjöbod, jaktstuga eller vad man vill och används som sådan är det helt ok. Inte bara ok utan bra.
Spännande, vart i landet kan detta tillämpas? För jag har svårt att se jaktstuga som ekonomibyggnad då det inte är direkt kopplat till skogsbruk eller jordbruk. Sjöbod kan jag nog se om det inte finns övernattningsmöjligheter(strandskyddet).
 
M mrZnake skrev:
Spännande, vart i landet kan detta tillämpas? För jag har svårt att se jaktstuga som ekonomibyggnad då det inte är direkt kopplat till skogsbruk eller jordbruk. Sjöbod kan jag nog se om det inte finns övernattningsmöjligheter(strandskyddet).
Jaktstuga och vakkoja är direkt kopplat till jord och skogsbruk, att kunna vakta gris en sån här November kväll och sen övernatta för att kunna röja tall plantering eller kanske jaga de hjortar som betar densamma i morgon när det är fullt ljust är väsentligt för skogsbruket vilket kanske inte de icke skogsbrukande delarna av befolkningen förstår.
 
Jag kan väl tycka att de ofta spelat ut sin roll med dagens bilar. Man har man marker längre bort än en halvtimme bilresa kan det väl ses som ok.
 
K kioskdavid skrev:
Jag kan väl tycka att de ofta spelat ut sin roll med dagens bilar. Man har man marker längre bort än en halvtimme bilresa kan det väl ses som ok.
Vilka har spelat ut sin roll? Vakkojor och kolarkojor måste ligga precis där de ligger för funktionen skull oavsett om man har 1 eller 100mil till fastigheten.
 
M mrZnake skrev:
Spännande, vart i landet kan detta tillämpas? För jag har svårt att se jaktstuga som ekonomibyggnad då det inte är direkt kopplat till skogsbruk eller jordbruk. Sjöbod kan jag nog se om det inte finns övernattningsmöjligheter(strandskyddet).
Alla sjöbodar jag har varit i har övernattningsmöjligheter, annars är de rena båthus. Jag har svårt att förstå vart du vill få denna diskussionen, har du aldrig varit i sjöbodar eller jaktstugor i skogen?
Sådana är direkt kopplade till jordbruksfastigheten.
I mitt fall är det vår stora ö i Östersjön och vi har väldigt hårda restriktioner för strandnära eller ens kustnära bebyggelse. Här vill man bevara fiske och strandlägen som de var, dvs med fåtal bodar för enstaka övernattningar.
Jaktstugor likaså.
Problemet är verkligen inte tar de inte skulle vara en del av näringen/hushållet utan att de skall exploateras för uthyrning eller fritidsboende.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag tänkte just eftersom det verkar vara betesmark och inte skogsmark att det faktiskt skulle kunna gå att stycka av en mindre bit? Betesmark skulle kunna vara bärande även i form av mindre skiften, men jag vet inte vad praxis är här.
Men vill de inte så vill de inte, bara för TS att gå på det som är möjligt.
Vet du vad det kan kosta att stycka av en tomt från en fastighet? Detta har jag funnit om det:
Hur mycket kostar det att stycka av tomt?
"); display: inline-block; height: 24px; width: 24px; margin-top: -1px; transform: rotateZ(-180deg);">

Det är regeringen som beslutar om vilken avgift som ska gälla för Lantmäteriets tjänst. Timpriset varierar beroende på hur senior lantmätaren är och för vissa åtgärder gäller fasta belopp. Om det inte behövs göras någon fastighetsbestämning landar priset för en avstyckning i normalfallet mellan 50 000 – 60 000 kronor.
 
F fribygg skrev:
Politik, får nog inte diskuteras här?
Politik ?


För att man nämner en person som det är känt att byggt stugor på sin skogsfastighet och menar att han har rätt att göra så.
På vilket sätt är detta politik ! Skärpning!!
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.