Har ett tämligen fuktigt gammalt skånehus som står stängt större delen av året. För att lösa problemet med stillastående inomhusfukt funderar jag på att sätta en fuktstyrd pax-fläkt i badrummet o hålla alla innerdörrar öppna. Tanken är att frisk luft ska komma in genom tallriksventiler som finns i rummen och gammal luft strömma ut genom paxfläkten.

Nu är frågan: luften utomhus kan ju vara väldigt fuktig tidvis, och finns det då risk att jag hamnar i ett läge att ju mer pax-fläkten jobbar för att få ut fuktig luft, desto mera ännu fuktigare luft strömmar in genom ventilerna........:confused: Olöslligt?

PS. Oj, märkte att jag hamnade på fel forum.....
 
Ja, den situationen kan du hamna i när det är kallare inomhus än utomhus. När luften som kommer in kallnar så stiger den relativa fuktigheten vilken då kan nå farliga nivåer.

Detta är en vanlig situation källare på sensommaren när luften fortfarande är varm och mer fuktig än på våren/försommaren.
 
Plexus skrev:
[länk]
Tack för länken. Verkar vara liknande grej som Solarventi som jag ett tag var inne på att sätta. Två saker gör mig tveksam: 1) Har fullt med buskar o träd på södersidan, och under vinterhalvåret är det tveksamt om solen orkar över dessa. 2) undrar om det är så bra för huset o att pendla mellan uppvärmt o utkylt som det ju blir när solen ska göra jobbet.

Får väl fundera vidare då...:(
 
Ja, det kan du ha rätt i.

Kanske en vanlig luftavfuktare är det bästa, men de klarar inte minustemperaturer.

Knepigt läge.
 
En ide kan ju vara att sätta in lätt underhållsvärme i huset, t.ex. med en L/L-pump, samt ventilera med ett litet återvinningsaggregat. Kostar pengar i inköp och drift tyvärr men om ni är där lite då och då även på höst-vinter-vår så kanske det kan vara värt? Ev. kanske endast ventilationsaggregatet skulle räcka för att få kontroll på ventilationen, de kan ju även tillföra värme i sig.
 
bonnier skrev:
En ide kan ju vara att sätta in lätt underhållsvärme i huset, t.ex. med en L/L-pump, samt ventilera med ett litet återvinningsaggregat. Kostar pengar i inköp och drift tyvärr men om ni är där lite då och då även på höst-vinter-vår så kanske det kan vara värt? Ev. kanske endast ventilationsaggregatet skulle räcka för att få kontroll på ventilationen, de kan ju även tillföra värme i sig.
Skulle en billig Rusta-pump kombinerat med fuktstyrd Pax kunna funka?

Men luftpumparna funkar inte när det blir jättekallt så då får man ett annat problem.......
:(

PS huset är helt obebott i princip från september till april.
 
är det så himla farligt attdra in fuktig luft i huset, om man kontinuerligt byter luft, genom en mekanisk ventilation.

typ kör några vanliga paxfläcktar i olika rum på timer. finns ju veckotimer. man kan ju föra fult ös i några timmar var 3:e dag
 
CarMan skrev:
är det så himla farligt attdra in fuktig luft i huset, om man kontinuerligt byter luft, genom en mekanisk ventilation.

typ kör några vanliga paxfläcktar i olika rum på timer. finns ju veckotimer. man kan ju föra fult ös i några timmar var 3:e dag
Jag tänkte mest på att den fick jobba för fullt hela tiden eftersom den var fuktstyrd. Är det timer på sådana fläktar eller menar du att mn kopplar till en timer?

Sedan vet jag inte hur farligt det är med fukt som är i rörelse. Värst är väl den stillastående fukten. Vad säger expterterna?
 
Jag tänkte på sånna timrar man kan köpa till ett proppskop o sen timerstyra ett vist elutag eller liknande.

timern i de fuktstyrda fläcktarna är för att få fläckten att gå en stund till, efter att luft fuktigheten nått så låg nivå så att fläckten stängs av
 
CarMan skrev:
Jag tänkte på sånna timrar man kan köpa till ett proppskop o sen timerstyra ett vist elutag eller liknande.

timern i de fuktstyrda fläcktarna är för att få fläckten att gå en stund till, efter att luft fuktigheten nått så låg nivå så att fläckten stängs av
Känner inte till såna timers, men ska undersöka.
Har gammalt proppskåp med porslinsproppar. Kanske inte funkar?
 
fins extärna timers & alternativet att ha ett litet skop bredvid ditt nuvrande skop
 
Har läst nånstan om en som hängde en pet flaska fylld med vatten ovanför diskbänken, den gjorde enligt honom att fukten kondenserades på flaskan och droppade ner i avloppet. (det funkar ju kanske inte så bra om det finns risk att det fryser i avloppet) det funkade tydligen bra.
 
Fjordell skrev:
Har läst nånstan om en som hängde en pet flaska fylld med vatten ovanför diskbänken, den gjorde enligt honom att fukten kondenserades på flaskan och droppade ner i avloppet. (det funkar ju kanske inte så bra om det finns risk att det fryser i avloppet) det funkade tydligen bra.

:D
men det förutsätter att flaskan är kallare än luften. och hur kan den vara det hela tiden?
:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.