Hej,

hoppas allt är bra.

jag flyttar in i en ny lägenhet och har en rätt cool idé med att sätta LED lister i taket mellan betongplattornas skåror.

dock så är huset nybygge och har enbart EUs nya DCL kontakter, vilket jag är helt ny till.

det jag undrar är ifall det är möjligt att sätta LED listerna, sedan koppla dessa till ett DCL uttag. Enligt ett företag som har rätt coola LEDlister ska de funka att göra denna kopplingen men att man måste köpa till LED kontakter.

Vart hittar jag dessa kopplingar? Hittar bara E27 slät till DCL.

och är det något man behöver tänka ifall för detta projekt? Spänning och sådant?
 
  • Modernt vardagsrum med matsalsområde, minimalistisk inredning, stort fönster, trägolv och indirekt takbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för ledlister?
Utan transformator?
Då är det väl bara köpa en dclkontakt koppla ihop?
 
  • Gilla
Eric Aakermo
  • Laddar…
tommib
Välkommen till forumet!

Det är massor man behöver tänka på. Inga svåra saker egentligen men "spänning och sådant" ingår definitivt i dem. Ett stalltips är att det inte kommer bli som på bilden du la upp med mindre än att du bilar upp väggen eller taket och fäller in kopplingar mm.

Det finns LED-slingor för 230 V men de är vanligen för utomhusbruk, har grova kopplingar och gummikablar samt en stor klump på anslutningskabeln för likriktaren. Det är inget du vill ha i taket med all sannolikhet. Kabeln går nog inte heller in i en DCL-plugg. Jag känner för all del inte till exakt alla produkter på marknaden, det kanske finns något som kan pluggas in direkt i ett uttag. Jag tvivlar dock på det.

Faktum är att jag skulle tro att ditt minsta problem är DCL-kontakterna i detta.

Principiellt behöver du en eller flera LED-lister, ett eller flera drivdon samt matning till drivdonen. Längst ut, i matningen till drivdonen, kommer DCL-kontakten in. Hur tänker du att du ska lösa resten?
 
  • Gilla
Eric Aakermo och 2 till
  • Laddar…
Tjena Tommib & Plåtrickard,

Tack för era svar.

Så jag hitta dessa: https://ljuskoncept.se/led-lister/aluminiumprofiler/aluminiumprofil-c-horn-16x16mm/

Hade det fungerat att sätta dessa bland skårorna, sedan koppla ihop genom en drivdon sedan installera i ett DCL uttag?

Tror jag kommer ha max 9 meter (3 meter i bredd, 3 olika skåror) LED list i taket.

Hade det fungerat? Eller hur hade man kunnat få det att fungera?

Mvh,

Eric
 
richardtenggren
DCL-uttaget levererar ju 230 V, så du behöver ju bara ett drivdon från 230 V till 12 eller 24 V (beroende på led-strip), vilket är lätt att hitta.
Problemet är väl att lösa det snyggt skulle jag säga. Ett drivdon som ska driva 9 m någorlunda stark led-strip blir ju rätt stort, annars hade man ju kunnat tänka sig att ta bort uttaget och köra med en dostrafo.
 
Tjena Richard,

Tack för ditt svar.

Planen är att behålla DCL uttaget. Skulle du kunna rekommendera något drivdon?

Samt, en sista fråga. Hur bör kopplingsschemat se ut ifall? Hittade denna på nätet, men osäker ifall på vad som skulle fungera bäst.

Mvh,
Eric
 
  • Elektriskt kopplingsschema med DC-trafo och tre lampor kopplade i parallell. Märkt med röd (+) och svart (-).
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.