Hep Hep skrev:
Det var nog jag i Volvon. Skriv ditt kontonummer och personnummer här, så fixar jag det.
Ringer du sen när jag ska knappa in koden till mitt bank-id så vi kan avsluta det hela?
 
  • Haha
  • Gilla
husägaren TS och 5 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Ursäkta men snälla, hur ska folk våga utföra jobb om var o varannan ska bli kompenserad för precis vad som helst

Åk till jobbet. Väx upp.
Hur vore det om de som utför jobb tar reda på hur saker o ting är INNAN de gräver av ledningar. Dessutom tror jag de flesta av oss skulle vilja få detta fixat rätt snabbt.
Ganska trist kommentar du kommer med.
 
K BerntRosengren skrev:
Hur vore det om de som utför jobb tar reda på hur saker o ting är INNAN de gräver av ledningar. Dessutom tror jag de flesta av oss skulle vilja få detta fixat rätt snabbt.
Ganska trist kommentar du kommer med.
Hur tar man reda på det?
 
Hur vet du att han inte gjort det. Jag släckte internet och tv för 1700 abonnenter i september. Vi hade haft utsättning via ledningskollen men den här(och ytterligare 8 kablar) var inte markerade. Detta beror oftast på att de inte finns registrerade eller att det inte gjorts någon relationshandling om de inte lagts enligt ritning.
Många äldre kablar ligger utan skyddsgrus, skyddsrör och markeringsband och är därmed nästan omöjliga att se innan det är försent. En kollega sågade upp asfalt i en gata och när han vände upp asfalten satt fiberkabeln fast under, den var alltså inte ens nergrävd 5cm.
 
  • Arg
  • Ledsen
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
H
M MiaSthlm skrev:
Grannens grävare grävde av vår internetkabel. Då arbetet sker mest hemma via nätet inte kanske ske nu undrar jag vad jag kan kräva för de extra kostnader som jag får t ex resekostnader, restid m m.Grävaren har väl drulleförsäkring. Och hur lång tid brukar det ta att få kabeln fixad. Blev rekommenderad av grannen att sitta vid något work space kostar pengar hunden behöver hundvakt hur fixas det.
Du kanske kan sitta hos grannen, nu när dom har grävt av din kabel. Eller kanske koppla upp dig på deras wifi.

Hur hade du gjort om strömmen gick och du hade ett viktigt möte?
 
A A-Man_08 skrev:
Hur tar man reda på det?
Exempelvis vis med kommunen, fiberkabelleverantör , grannar mm mm inte så svårt väl??
 
K BerntRosengren skrev:
Exempelvis vis med kommunen, fiberkabelleverantör , grannar mm mm inte så svårt väl??
Och om man gjort det?
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
K BerntRosengren skrev:
Exempelvis vis med kommunen, fiberkabelleverantör , grannar mm mm inte så svårt väl??
Det förutsätter ju faktiskt att grejorna ligger där det är ritat.. och på rätt djup..
Lyckades själv skala skyddsröret på fibern när jag grävde upp garageuppfarten, trots att jag visste var det låg.. men hade inte räknat med att det bara låg 15cm under ytskiktet...
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
K BerntRosengren skrev:
Exempelvis vis med kommunen, fiberkabelleverantör , grannar mm mm inte så svårt väl??
Man börjar på Ledningskollen
https://www.ledningskollen.se/

Men som noterats stämmer det inte alltid, så olyckshändelser inträffar.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Boka in dig på något workspace och sätt hunden på dagis. Sen får du kräva grävaren på pengar. Du får antagligen inte ett öre, men du kan ha ditt viktiga möte i fred.
Hur kommer man åt workspacet utan Internet? Eller menar du kontorshotell? Nu är inte jag TS men i mitt fall ligger närmaste kontorshotell ungefär 30 meter från det blivande kontoret (har inte börjat på nya jobbet än).

Men det är lite konstigt att TS kan skriva här utan internetuppkoppling?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hur kommer man åt workspacet utan Internet? Eller menar du kontorshotell? Nu är inte jag TS men i mitt fall ligger närmaste kontorshotell ungefär 30 meter från det blivande kontoret (har inte börjat på nya jobbet än).

Men det är lite konstigt att TS kan skriva här utan internetuppkoppling?
 
Visst är det lustigt att jag skriver här kanske sitter jag hos någon och leker kontor som någon annan som skrev kallade det kallade det, antagligen någon som följt med utvecklingen.
 
Mats-S
Anna_H Anna_H skrev:
Men det är lite konstigt att TS kan skriva här utan internetuppkoppling?
Även röksignaler är ju en form av digitala meddelanden (etta eller nolla, dvs rök eller ingen rök) ... ;-)
 
  • Älska
Anna_H
  • Laddar…
S
M MiaSthlm skrev:
Visst är det lustigt att jag skriver här kanske sitter jag hos någon och leker kontor som någon annan som skrev kallade det kallade det, antagligen någon som följt med utvecklingen.
Då ska man ha i åtanke att denna kommentar kommer från någon som "jobbar" hemifrån och ser sig själv som väldigt viktig. Men samtidigt inte ens hade en plan på hur hon skulle utföra sitt jobb när fibern ligger nere.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Då ska man ha i åtanke att denna kommentar kommer från någon som "jobbar" hemifrån och ser sig själv som väldigt viktig. Men samtidigt inte ens hade en plan på hur hon skulle utföra sitt jobb när fibern ligger nere.
vad menar du med ”jobbar” hemifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.