Tar frågan här då en fontän är som en pool fast i miniformat:). Hur gör man för att rengöra fontänen utan
att tappa ut allt vatten? Hade kunnat tömma den och he i nytt vatten, men jag har "flytande" växter i stort och välsigt smått format...så då skulle vissa växter åka bort med. Har nämligen fått i lite jord efter en rejäl regnskur....(har nysått lite gräs rätt nära).
Finns det något billigt/enkelt sätt??
/
M
 
ingen som vet??
 
Har du någon form av filter kopplat tillsammans med pumpen?
Hur djup är dammen?

Hur mycket jord är det?
Är den koncentrerad till en plats, eller är det "grumligt" i hela dammen?

Det låter ju som att lösningen kanske vore att pumpa vattnet genom ett filter, men är det störa mängder jord så bli ju filtret troligen igensatt fort. Risk finns väl kanske också att processen kan ge dig ytterligare grumligt vattnen. Men det kanske är lättare att åtgärda.
 
dammen är gjord av tre cementringar som är lagda med överlappning(diameter ~1m/ring). Har lätat ringen och
målat den invändigt med vattentålig färg. När det har hellregnat så har det stänkt i jord som ligger på botten...så jag tror inte att ett filter räcker då smutsen ligger på botten. Själva vattnet är relativt klart:D.....så det är skit på botten som jag skulle vilja ha bort då det ser skitigt ut då färgen jag målat med är ljusgrå.....
/
M
 
finns damsugare för pool som du kopplar till vattenslangen. såg senast på ÖoB att dom har ett kit för 99 kr med håv damsugare mm.
annars så finns det ju bättre damsugare i en riktig poolbutik.
går ju även bygga något själv, principen är ju väldigt simpel.
 
härligt...måste åka till ö&b och kolla:D
 
ÖoB´s damsugare..

Det går troligen att ta bort nätet/filtret och sätta dit en slag i stället så får du nog bort mera smuts.

Annars är det nog troligen något form av (sand?) filter som behövs..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.