BirgitS
D Dilato skrev:
Om det är hyresrätt får du absolut inte, om det är bostadsrätt får du troligen inte utan särskilt tillstånd ändra i uppvärmningssystemet.
Ja, i min förening krävs det tillstånd av styrelsen och man måste ha en handdukstork med en ventil som går att justera till det värde som passar husets uppvärmningssystem.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Sorry, glömde att det ju faktiskt sitter ett element i hallen som är kopplade till de två rör som kommer upp ur golvet i hörnet och fortsätter genom taket till grannen. Elementet i badrummet har ju naturligtvis också två rör, en ingång och en utgång, som går igenom väggen till de två rören i hallen. Alltså som övriga elementet i rummen.

Huset är från 1948. Alltså lägenheter. Ska kolla i källaren efter expansionskärl. Vad menar du med "vattenmängd kamin"?
Autocorrect, försökte skriva vattenmantlad
 
H
davveno1 davveno1 skrev:
Sänk ner elementet till normal nivå och montera krokar till handdukar över.
Det finns speciella krokar för det också!
 
H
M marp68 skrev:
Såg att det finns vattenburna handdukstorkar som man kan ersätta det gamla vattenburna elementet i badrummet med.

Har ett modernt renoverat badrum, men där man behöll det vattenburna elementet som sitter monterat på väggen i brösthöjd.

Vad tror ni om att byta ut elementet mot ett vattenburen handdukstork? Någon som gjort det och kan komma med feedback eller tips.

Såg att det också finns elpatroner, för att kunna köra både och. På sommaren stängs värmen av.

Jag tänker att det kanske är lite meck med det, men att det kommer att löna sig då det kostar en del att värma ett eldrivet, så på höst, vinter och vår kan jag köra på vattnet som då är varmt, och på sommaren på el.
Det var så populär för 10 år sedan med handdukstork, vi satte upp en också med både el och vatten, elen har vi aldrig haft på, personligen tycker jag att det är en helt onödig pryl. Handdukarna torkar ändå. Vattenburen golvvärme har vi också som inte heller ger någon värme i golvet på sommaren. Har inga problem med det heller, man fryser ju inte direkt om fötterna trots att det är klinkers. Har dock en liten matta i badrummet. Badrum är litet ca 5 kvm på övervåningen.
Men man måste ju känna själv vad man vill ha och föredrar.
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Får du överhuvudtaget göra det du avser?
Om det är hyresrätt får du absolut inte, om det är bostadsrätt får du troligen inte utan särskilt tillstånd ändra i uppvärmningssystemet.
Bra fråga

Det är en bostadsrätt, jag borde väl ha rätt att byta ut även element, så länge det görs professionellt och inte förändrar det slutna systemet vad gäller tryck eller vad det kan handla om. Vattnet behöver ju stängas av, vilket rörmokaren som gör jobbet får ta hand om. Och jag måste ju meddela styrelsen, som jag för övrigt sitter i, och medlemmar om att vattnet kommer stängas av. Som vid renovering, vattenskada etc.

Men bra fråga om man överhuvudtaget får byta ut elementet mot en handdukstork. Får kolla upp det.
 
H HEM2121 skrev:
Det var så populär för 10 år sedan med handdukstork, vi satte upp en också med både el och vatten, elen har vi aldrig haft på, personligen tycker jag att det är en helt onödig pryl. Handdukarna torkar ändå. Vattenburen golvvärme har vi också som inte heller ger någon värme i golvet på sommaren. Har inga problem med det heller, man fryser ju inte direkt om fötterna trots att det är klinkers. Har dock en liten matta i badrummet. Badrum är litet ca 5 kvm på övervåningen.
Men man måste ju känna själv vad man vill ha och föredrar.
Håller med egentligen. Men fastän vi precis rensat, renoverat och justerat ventilationssystemet i huset och mellan lägenheter, kollat att flöden etc är bra, så tycker jag handdukarna inte torkar tillräckligt snabbt och luktar lite efter en dusch eller två.
 
BirgitS
M marp68 skrev:
Håller med egentligen. Men fastän vi precis rensat, renoverat och justerat ventilationssystemet i huset och mellan lägenheter, kollat att flöden etc är bra, så tycker jag handdukarna inte torkar tillräckligt snabbt och luktar lite efter en dusch eller två.
Så här på hösten kan det ju vara rätt hög luftfuktighet inne och då torkar det sämre. Blir bättre så fort det blir kallare och rummen värms upp mer.
 
  • Gilla
Jomilo och 1 till
  • Laddar…
Kan väl nämna att det inte finns något fönster i badrummet, endast ett utsugshål. Alltså ut i ventilationskanal i huset. Ventilationen bygger ju på självdrag, så jag håller dörren öppen för mesta möjliga drag.
 
Vi har vattenburen handdukstork (med elpatron för sommaren) istället för element i badrummet. Vi har även elektrisk golvvärme, men den är avstängd pga elpriset och handdukstorken klarar att hålla badrummet varmt utan problem.

På sommaren ska man komma ihåg att skruva igen vattnet i handdukstorken innan man slår på elpatronen, annars försöker man värma hela huset med sin lilla elpatron :)

Du kan ju torka handdukar på elementet, men om värmen är avstängd sommartid kan en handdukstork med elpatron vara mer användbar.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
I våra BR radhus klagar alla på kalla badrum, den orginal monterade handdukstorken räcker inte till.
Så kolla upp vad elementet har för prestanda mot handdukstorken.
Alla badrum ligger mitt i huset och saknar fönster/yttervägg, men de är kalla iaf.
Men vi har bra ventilation, så torkning av handukar är inget problem.
Själv har jag kastat ut torken och ersatt den med elektrisk golvvärme.
Bäst för er borde vara att flytta ner elementet och ha hängare på väggen över elementet.
Hänger det handukar över rören ner till elementet syns ju inte de.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Åsa Lund
M marp68 skrev:
Bra fråga

Det är en bostadsrätt, jag borde väl ha rätt att byta ut även element, så länge det görs professionellt och inte förändrar det slutna systemet vad gäller tryck eller vad det kan handla om. Vattnet behöver ju stängas av, vilket rörmokaren som gör jobbet får ta hand om. Och jag måste ju meddela styrelsen, som jag för övrigt sitter i, och medlemmar om att vattnet kommer stängas av. Som vid renovering, vattenskada etc.

Men bra fråga om man överhuvudtaget får byta ut elementet mot en handdukstork. Får kolla upp det.
Nix, i bostadsrätt får man inte ändra värmesystemet hur som helst. Exempelvis ändra från radiator till handdukstork. Det påverkar injusteringen av systemet som helhet.
Har du sån tur att styrelsen inte begriper det här så kanske du kan få deras tillåtelse iallafall :cool:
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
H
M marp68 skrev:
Håller med egentligen. Men fastän vi precis rensat, renoverat och justerat ventilationssystemet i huset och mellan lägenheter, kollat att flöden etc är bra, så tycker jag handdukarna inte torkar tillräckligt snabbt och luktar lite efter en dusch eller två.
Då skulle jag sätta in ett element, ger ju mer värme. Sätta krokar över elementet eller använda krokar som kan användas på element.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vi har vattenburen handdukstork (med elpatron för sommaren) istället för element i badrummet. Vi har även elektrisk golvvärme, men den är avstängd pga elpriset och handdukstorken klarar att hålla badrummet varmt utan problem.

På sommaren ska man komma ihåg att skruva igen vattnet i handdukstorken innan man slår på elpatronen, annars försöker man värma hela huset med sin lilla elpatron :)

Du kan ju torka handdukar på elementet, men om värmen är avstängd sommartid kan en handdukstork med elpatron vara mer användbar.
När man kör på el i en handdukstork så är det viktigt att bara stänga ventilen på tillopps sidan och låta utloppsventilen vara öppen så att vattnet kan expandera.
Kan bli en överraskning annars som inte är trevlig:)
 
  • Gilla
marp68 och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
När man kör på el i en handdukstork så är det viktigt att bara stänga ventilen på tillopps sidan och låta utloppsventilen vara öppen så att vattnet kan expandera.
Kan bli en överraskning annars som inte är trevlig:)
Det räcker att skruva igen termostatventilen. Det finns bara en :)
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.