Hej,

Håller på att inreda öv och har fastnat lite då jag ej hittar de avloppsrör som jag trodde var förberedda till öv.

Som jag fick bifogad vs-ritning förklarad är det förberett med avlopp till öv (dvs. detta är avlopp som ska gå upp igenom bjälklaget). Dessa är längs med det röda linjen jag har ritat in (vilket är vs-ritning på bottenvåning). Bilägger även bild på vs-ritning på öv.

Det är även inritat avlopp på öv, men vet ej hur jag ska tolka detta. Baserat på hur handfat, badkar, dusch och toalett är planerade till badrummet uppe är de inritade avlopp på bottenvåning logiskt placerade för att koppla på avlopp utan att behöva med håltagning gå tvärs genom bjälklaget och .

Jag har nu börjat öppna upp det lagda spångolvet på öv utan att hitta dessa avlopp. Jag förväntade mig att se igenproppade avlopp som kom från bottenvåningen, men finns inget sådant.

Kan någon hjälpa mig tolka vs-ritningen?
 
  • Arkitektonisk ritning av en bostadsplan inkluderar badrum, sovrum och allrum med måttangivelser och installationssymboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljerad ritning av hemlayout, tekniska markeringar, strukturdiagram, övergripande svartvit design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du hittat avloppsluftaren ? En gissning är att du går på den !
 
Innanför dina skjutdörrar ser det ut som en trumma, med den utgångspunkten borde du hiita det på övervåningen
 
Kolla på takets utsida var avluftningen till avloppet är.
Som det skrivits tidigare så kopplar du på dig på det röret. Bara att kapa röret på lämplig plats och koppla på
 
Tack för svar.

Avluftningen är nu lokaliserat - men, och nu blottar jag min okunskap, jag kan alltså koppla på avlopp för toalett till röret för avluftning?
 
Är det 110 mm så skulle jag svara ja
 
Ja, det är 110 mm. Dock överensstämmer placeringen av 110L-röret på ritningen inte med verkligheten där det är placerat nära dörröppningen (se bild). Det ställer till det gällande placeringen av toastolen eftersom jag inte kan gå tvärs bjälklaget med ett 110-rör. Som ni kan se av planlösningen hamnar toastolen väldigt konstigt om den placeras vid det fack som avloppet kommer gå i.

Finns det någon lösning på detta?
 
  • Byggarbetsplats inomhus med konstruktion av trästomme, isolering synlig, oskyddade fönster, rör och avfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Går det utnyttja kattvinden och välja en toa med anslutning bakåt annars finns det nog inga genvägar vad jag vet, är där ett takfönster som toan skall centreras under ?
 
Ja, precis under ett takfönster. Ett alternativ jag var inne på var att bygga ut väggen i ändan av badrummet, och gå upp med röret genom golvet och låta det gå sidled i det utbyggda väggen, för att sedan ansluta till bakåtkastande toalett. Kattvinden kan vara ett alternativ, tyvärr måste jag gå förbi en takstol då vilket ser rätt meckigt ut, det blir många böjar och trix man kanske görbart.

Jag har nu öppnat mer golv på öv men hittar ej denna "kanal" med avloppanslutningar som jag trodde skulle finnas. Jag får kolla med min byggare i veckan, men kan jag ha tolkat ritningen fel? Är inte rören som är inritad på bottenvåningen (rödmarkerat) tänkt att finnas i bjälklaget för anslutningar emot de tänkta badrumsfaciliteterna på övervåningen?

Jag har även lokaliserat trumman i min skjutdörrsgarderob , det är där 110L röret som finns på öv går, men det finns alltså inga anslutningar i "sidled" så som på ritningen. Ej heller hittar jag 75-röret som är inritat i samma fack på övervåningen.

Givet att 110L-röret är det enda som finnas att ansluta emot, ser ni några lösningar för dusch, badkar och handfat? För handfat kanske håltagning i bjälklaget för 50-rör är görbart? För badkar kan jag göra håltagningen nära upplaget, och då kanske 75-rör går bra? För duschen måste jag i så fall gå igenom den grövre limträbalken på bilden vilket spontant går mig att tänka max 50-rör?

Tacksam för hjälp vidare!
 
Redigerat:
H HPLIND skrev:
Ja, precis under ett takfönster. Ett alternativ jag var inne på var att bygga ut väggen i ändan av badrummet, och gå upp med röret genom golvet och låta det gå sidled i det utbyggda väggen, för att sedan ansluta till bakåtkastande toalett. Kattvinden kan vara ett alternativ, tyvärr måste jag gå förbi en takstol då vilket ser rätt meckigt ut, det blir många böjar och trix man kanske görbart.

Jag har nu öppnat mer golv på öv men hittar ej denna "kanal" med avloppanslutningar som jag trodde skulle finnas. Jag får kolla med min byggare i veckan, men kan jag ha tolkat ritningen fel? Är inte rören som är inritad på bottenvåningen (rödmarkerat) tänkt att finnas i bjälklaget för anslutningar emot de tänkta badrumsfaciliteterna på övervåningen?

Jag har även lokaliserat trumman i min skjutdörrsgarderob , det är där 110L röret som finns på öv går, men det finns alltså inga anslutningar i "sidled" så som på ritningen. Ej heller hittar jag 75-röret som är inritat i samma fack på övervåningen.

Givet att 110L-röret är det enda som finnas att ansluta emot, ser ni några lösningar för dusch, badkar och handfat? För handfat kanske håltagning i bjälklaget för 50-rör är görbart? För badkar kan jag göra håltagningen nära upplaget, och då kanske 75-rör går bra? För duschen måste jag i så fall gå igenom den grövre limträbalken på bilden vilket spontant går mig att tänka max 50-rör?

Tacksam för hjälp vidare!
Nu är jag lekman precis som du, så ta inte min text som sanning. Som jag förstått kan man ta hål som är max halva höjden på bjälklag om hålet är centrerat. Så med ett 220 mm bjälklag kan man ta 110mm, men blir omöjligt om man skall ha fall på avloppet. Som jag förstod på min VVS, så funkar håltagning för 75 och 50 rör.

https://www.traguiden.se/konstrukti...lag/barformaga--bjalklag/?previousState=01000
 
Tack för svar - har du kontaktat byggaren som ska skicka den vvs-firma som gjorde vs-jobbet då huset byggdes. Återstår att se hur de kommer lösa detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.